Kongskilde – rakt igenom
Den senaste tiden har det varit gott om spekulationer efter det att DLG, som i dag äger den danska maskintillverkaren Kongskilde, aviserat att företaget är till salu.
I en artikel i den engelska versionen av Profi kan man i dag läsa en intervju med Kongskildes chef Ole Gade, där han berättar att Kongskilde är här för att stanna och att man ska samla alla varumärken i ett, nämligen Kongskilde. Alla de varumärken man har i dag som Howard, Nordsten, Överum, Becker och JF ska alla heta Kongskilde och allt ska vara målat i rött. Detta ska göra Kongskilde starkare i framtiden både som tillverkare och för dess återförsäljare och uttalandet är avsett för att stoppa vidare spekulationer.
Man har ingen brådska med att finna en ny ägare eller partner och när väl detta sker är tanken att den nya ägaren ska driva Kongskilde vidare i den riktning ledningen för bolaget nu lägger fast.
Frågan är bara om det inte skett några missuppfattningar i denna intervju. Howard, Nordsten, Becker och JF är ju redan målade i rött och har dekaler från Kongskilde och det enda som sticker ut är de blå Överumsplogarna. Dessa plogar finns visserligen redan i rött, men då heter de Agrolux. Att måla alla plogar röda och släppa Överum som varumärke innebär sannolikt att man tappar en stor del av den svenska plogmarknaden till förmån för Kverneland.
Likaså är det svårt att ställa krav på framtida ägare, och vad de vill göra med ett företag, efter en eventuell försäljning.