ANNONS

Konvertering av drivlinor kan snabba på elektrifiering

Att byta ut förbränningsmotorer till elmotorer på existerande fordon kan vara ett sätt att snabba på omställningen till utsläppsfritt vid själva transporten eller arbetet. Frågan kommer att diskuteras på mässan eComExpo i Arlandastad i slutet av september.

– Konvertering av drivlinor i befintliga fordon är ett smart sätt att påskynda elektrifieringen. Särskilt på tunga fordon och båtar som har en lång livslängd. Det säger Anne Piegsa, processledare elektromobilitet inom alla trafikslag på land och vatten vid näringslivskontoret Business Region Göteborg. Hon blir en av de medverkande i samtalet kring just konvertering av drivlinor vid eComExpo.

– En del aktörer har arbetat länge med frågan och de första moderna elbilarna från de traditionella biltillverkarna var just konverterade standardbilar som användes för tester på 2010-talet. Man tog helt enkelt befintliga fordon och bytte drivlina på dem.

– Båtar lever betydligt längre än vägfordon. Med en livstid på 20 år och mer är man där också mer öppen för att byta drivlina och då gärna till eldrift. Men byte är intressant även för tunga fordon där allt utom drivlinan kan ha särskilt lång livslängd.

– Det gäller att hitta incitament för fordonstillverkare att se en affär i att erbjuda separata drivlinor för konvertering som eftermarknadstjänst och inte bara tillverka kompletta nya fordon. Konvertering är resurseffektivt och sänker miljö- och klimatpåverkan från fordonen, säger Anne Piegsa.

Relaterade artiklar