Köp reservdelarna med hjälp av AI
Olsson Parts lanserar CAI, en smart chatbot som dygnet runt hjälper kunder att snabbt hitta rätt produkter och information på olssonparts.com. Namnet står för Customer Artificial Intelligence och ger samma personliga och hjälpsamma känsla som Olssons kunder är vana vid.
CAI svarar på frågor om produkter, delar till maskiner och traktorer men ger även svar på generella frågor om sortimentet. Den kan också sammanfatta och förklara väsentlig information från webbplatsen, allt från vanliga frågor och svar till leveransinformation, öppettider och lediga tjänster.
– Tanken är att kunder snabbt ska få rätt svar, även på mer allmänna frågor om maskiner och traktorer. CAI gör det helt enkelt ännu enklare att vara kund hos oss, säger Christian Askland, IT-chef på Olsson Parts.
Flerspråkig och tillgänglig dygnet runt
Chatboten kommunicerar på svenska, norska, danska, finska, tyska och engelska. Den kan även prata exempelvis franska och spanska, men rekommenderar då engelska när det behövs för att säkerställa att exempelvis produktbeskrivningar blir helt korrekt. Om en fråga kräver mer avancerad hjälp guidar CAI vidare till Olsson Parts kundservice eller tekniska support.
Smart teknik som förenklar för kunden
CAI gör det enkelt för kunder att snabbt hitta rätt produkter och information – samtidigt som boten hjälper Olsson Parts att förstå vad kunderna verkligen behöver. På så sätt kan sortiment och service utvecklas med fokus på relevans.
– CAI stärker kundupplevelsen och ger oss värdefulla insikter om kundernas behov, utan att samla in data på djupet, säger Christian Askland, IT-chef.
En digital hälsning från historien
Som en liten blinkning till företagets rötter får kunderna även möta en digital version av grundaren Kaj Olsson i chatten, en chatt som av en trevlig slump fått namnet CAI.
– Vi vill föra vidare det personliga engagemang som alltid präglat Olsson Parts, säger Christian Askland.
CAI är en tjänst under utveckling. Nuvarande version är den första, och arbetet pågår kontinuerligt med att förbättra både svarskvalitet och vilka ärenden CAI kan hantera. Bland kommande förbättringar finns stöd för att hjälpa kunder att spåra sina försändelser, en funktion som planeras att lanseras under första kvartalet nästa år.

