Kopplingsfri fram/back, efterlängtad utrustning
Med kopplingsfri fram/back till vänster om ratten tar tjeckiska Zetor det sista viktiga klivet för att komma ifatt de andra fabrikaten.
NilehnTeknik har provkört en Zetor Proxima Power 95 för att se om den tjeckiska traktorn kan matcha de andra märkena från väst. I tidigare tester jag gjort med Zetor har där nästan alltid varit ett par väsentliga punkter att klanka ner på. Så inte den här gången.
I dag finns nämligen Zetor med kopplingsfri fram/back i en spak till vänster om ratten och inte bara det. Genom att lyfta lite i spaken frikopplas traktorn. Man behöver alltså inte slira på kopplingspedalen eller dra spaken till mittläge för att minska dragkraften eller stanna till. Det räcker att man lyfter lite på spaken. Det är perfekt i lastararbete och för Zetors försäljningsorganisation, HCP, måste utrustningen vara välkommen eftersom nästan alla nya Zetor säljs med en frontlastare.
Det är just modellserien Proxima Powers som har kopplingsfri fram/back.
Men det slutar inte där. Det finns fler förbättringar vad gäller transmissionen. Den synkroniserade fyrväxlade lådan är mycket lättväxlad, även om slagen mellan lägena är onödigt stora. I växelspaksknoppen finns frikopplingsknapp och två knappar för snabbväxeln. Denna har tre steg och vilken växel som ligger i visas i instrumentpanelen. Zetor har även så kallad speedmatching i transmissionen. Det innebär att powershiften automatsikt väljer lämpligt steg när föraren växlar i den mekaniska huvudlådan, detta för att upp och nedväxling ska ske mjukt. Framförallt bra i transport.
Zetor Proxima Power fungerar bra i transport. Toppfarten är 40 km/h och komforten är helt okej.
Traktorn är lätt, endast 4 ton och relativt kort. Den är smidig som en lastartraktor bör vara och vändradien är liten.
Sikten är bra men givetvis skymmer motorhuven när skopan är i markplan.
Servicemässigt är motorhuven perfekt. Den lyfts rakt upp på gasdämpare och frilägger hela motorn.
För den som använder traktorn i kraftuttagsarbete finns en finess där man med en strömbrytare i hytten väljer hur snabbt kraftuttaget ska uppnå maxvarv efter start, 1, 3 eller 5 sekunders fördröjning. På så sätt kan man få en mjuk start av redskapsdrivningen. Tillslaget är elhydrauliskt med en strömbrytare i höger B-stolpe.
Reglagen till höger i hytten sitter bra till.
Zetor Proxima Power har även spakar till vänster i hytten. Det är handbromsen, växelspakar till kraftuttaget samt spärren till lyftdragkroken.
Många kunder använder sin Zetor i skogen och i utrustningslistan finns förutom den vändbara förarplats vi redovisat i vidstående ruta även grenavvisare, ventilskydd och bukplåt. Detta kostar 29 600 kronor.
Zetor är ganska avklädd i standardutförande och anledningen är att HCP vill erbjuda de kunder som vill ha en enkel utrustning ett prisvärt alternativ. Den som vill ha mer utrustning och komfort kan få det.
En sak som verkligen är prisvärd just nu är att Zetor Proxima Power säljs med frontlastare för enbart 10 000 kronor i tillägg. Ordinarie pris är 61 800 kronor.
Räknar man baklänges på det hamnar vi på moderata 3 720 kronor per hästkraft, något som är svårslaget.
Är där då inget som är direkt dåligt?
Fläkten i taket med sparsamt med utblås är inte helt optimalt och likaså är batterilådan bakom insteget till hytten svår att komma åt. Men detta är inte speciellt för Zetor. Det har många andra traktorer i dag.
Zetor Proxima Power 95
Motor: Fyrcylindrig Zetor på 4,2 liter och 71 kW (96 hk) maxeffekt
Transmission: Fyra synkroniserade växlar, 2 gruppväxlar och trestegad powershift samt kopplingsfri fram/back ger totalt 24 växlar i vardera riktningen
Däck: 13.6R24 fram och 16.9R34 bak
Bränsletank: 175 liter
Lyftkapacitet: 4 150 kp
Max hydraulflöde: 50 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag
Vikt: 4 000 kg (utan vikter)
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (10 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (70 liter)
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm samt drivhjulsberoende
Pris: 409 000 kronor
Pris per hk: 4 260 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: 19 838
Frontvikter 8 x 28 kg: 8 554
Passagerarsäte: 2 725
Frontlyft och pto: 53 083
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Luftfjädrad förarstol: 4 300
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: 25 600
[kaltura-widget wid=”u1dtb4tylk” width=”410″ height=”364″ addpermission=”0″ editpermission=”0″ /]