Bästa kosten
Den 9 maj på Livsmedelsföretagens årliga branschträff Matdagen röstade publiken fram “Livsmedlaren” som den bästa kommunikationskampanjen för Livsmedelsverkets kostråd. I finalen stod fyra elevlag från reklamskolorna Berghs och Hyper Island mot varandra. Det vinnande laget tog förutom äran hem en prischeck på 30 000 kr.
I februari utlyste Livsmedelsföretagen en tävling som gick ut på att ”ta fram en kampanj för att göra Livsmedelsverkets kostråd så tilltalande och genomslagskraftiga som möjligt”. Tolv lag från kommunikationsskolorna Berghs School of Communication och Hyper Island anmälde sig och efter en första kvalificeringsrunda återstod fyra lag som fick visa upp sina kampanjer på Livsmedelsföretagens årliga branschträff Matdagen den 9 maj. Den vinnande kampanjen blev “Livsmedlaren” som tagits fram av Emma Björnwall, Christoffer Lind och Emil Nordlinder från Berghs.
Här kan du se det vinnande bidraget!
– Vi bombarderas dagligen av olika budskap om kost och hälsa, och det finns lika många åsikter och teorier om vad man ska äta och dricka som det finns människor. Det kan vara svårt att veta vad som är rätt och vad vetenskapen säger. Det problemet löser “Livsmedlaren” genom att på ett smart och modernt sätt tillgängliggöra Livsmedelsverkets expertkunskaper inom mat och nutrition, så att man kan lägga mer tid på att laga, äta och njuta av maten och mindre på att bråka om den. Länge leve “Livsmedlaren”, och stort grattis till Emma, Emil och Christoffer, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.