ANNONS

Köttbranschen samlar sig i en organisation

Kött-och charkuteribranschen i Sverige har stora utmaningar att möta framöver, både på EU-nivå och nationellt. För att stärka branschens röst och bygga samverkan genom hela värdekedjan samlas nu branscharbetet från både Kött och Charkföretagen och Svenska Köttföretagen i den nya branschorganisationen Kött och Charkuteriföretagen i Sverige, KCF.

År 2014 genomförde Köttbranschen en omfattande strukturförändring som innebar att sex olika bolag slogs ihop till två. Detta initiativ syftade till att effektivisera och samla branschen. Ett av de nya bolagen som bildades var Svenska Köttföretagen, som fick ansvaret för att samlat driva bransch- och utvecklingsfrågorna kopplat till slakteriernas verksamhet, samt att hantera, samordna och främja utvecklingen av grisgenetik i landet.

Nu, nio år senare, kan vi konstatera att denna förändring har varit framgångsrik på många sätt och har resulterat i betydande förbättringar. Bland annat har branschen under sju år arbetet med det unika Handlingsplansarbetet, med syftet att skapa en ökad efterfrågan på svenskt kött, samt uppstarten av ursprungsverifiering av griskött som är ett innovativt system som säkerställer ursprunget i svenskmärkta kött-och charkuteriprodukter i handelsledet.

– Nu står branschen inför nya stora utmaningar och det är dags att ta nästa steg för att rusta oss för framtiden. Det gör vi genom att nu kraftsamla allt branscharbete i en organisation med Kött och Charkuteriföretagen i Sverige som bas, säger Maria Forshufvud, ordförande i Svenska Köttföretagen.

– Svenska Köttföretagen kommer nu i större utsträckning kunna fokusera på genetikverksamheten och utveckla vårt samarbete med våra övriga delar i koncernen i syfte att stärka landets animalieproduktion, säger Hans Agné, vd Svenska Köttföretagen.

Relaterade artiklar