Kraftfull lastare för grustaget
Nya Volvo L220G skiljer sig inte så mycket från föregångaren F och är därmed ett säkert kort för den som behöver en effektiv och pålitlig maskin för stora lyft.
Det är framförallt att motorn uppfyller avgaskrav steg IIIB som är skillnaden mellan Volvo L220G och föregångaren F. Men eftersom Volvo valt att hålla sig kvar vid EGR-tekniken i sina anläggningsmaskiner är det inte något som förarna märker av. Man behöver inte tanka AdBlue utan det räcker att fylla på diesel när bränslemästaren närmar sig noll.
Volvo L220G är en kraftfull maskin som väger 35 500 kg som standard och kan belastas upp till 39 500 kg om det behövs. Testmaskinen har Michelin däck med dimensionen 29.5R25 vilka ger hjullastaren bra egenskaper. Den är mjuk och behaglig att köra i transport och stabil i arbete.
Skopan rymmer nio kubikmeter och det blir cirka 14 ton grus man får med sig. Står man på ordentligt och är duktig på att manövrera maskinen kan man få med sig upp mot 17 ton i skopan. Först då blir den lita lätt i bakändan, men det går utmärkt att köra fram och tippa i en bil.
Den yttre vändradien är 7,3 meter, vilket får anses smidigt för en så här stor maskin.
Som förare sitter man bra. Med spakstyrning i vänster armstöd sparar man axlar och rygg och spakarna för lastare och skopa i högerspaken har man fin känsla i när man kör.
Givetvis är den en bit upp till hytten på en så här stor maskin, men arbetssituationen för förare i hjullastare i den här klassen innebär som regel att man sitter en god stund i hytten. Antalet gånger man klättrar upp och ner för stegen är kanske maximalt två till tre gånger per skift.
Sikten är bra. Framrutan är vinklad med en silikonlist mellan den plana frontrutan och de första smala vinklade sidorutorna. A-stolpen sitter därmed en bit bak och påverkar inte sikten vid lastningsarbetet.
Eftersom man sitter högt har man med automatik bra sikt och stora välplacerade backspeglar innebär att föraren inte behöver vrida så mycket på huvudet.
Batterierna sitter under ett lock i trappan på maskinens högra sida. Denna trappa används för att komma upp till motorn. För att se motorn måste man öppna motorhuven och det sker elektriskt med knappar under ett lock vid vänster insteg. Här sitter även huvudströmbrytaren.
Mellan motor och kylare sitter en brandvägg. Det innebär att fläkten inte sätter ytterligare fart på en eventuell motorbrand. I stället ges goda möjligheter för ett snabbt släckningsarbete med hjälp av två brandsläckare. De sitter en på höger och en på vänster sida om motorn med munstycke riktat mot motorn.
Den sexcylindriga motorn är på 13 liter och ger maskinen bra dragkraft. Transmissionen har fyra powershiftsteg som kan köras i fyra olika program inklusive auto. Toppfarten är 40 km/h och motorn arbetar på lågt varvtal både vid transport och lastningsarbete.
Det innebär att det är tyst och lugnt i hytten när man kör och det gäller såväl vid lastningsarbete som i transport.
Volvo L220G
Motor: Sexcylindrig Volvo på 13 liter och 274 kW (373 hk) effekt vid 1 300–1 400 rpm.
Transmission: Converter och fyra powershiftsteg
Däck: 29.5R25 fram och 29.5R25 bak
Bränsletank: 370 liter
Tipplast rakt: 23 660 kg
Brytkraft: 255,2 kN
Lyfthöjd: 4 670 mm
Max hydraulflöde: 253 + 202 + 77 l/min
Max hydraultryck: 310 bar
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag
Vändradie: 7,3 m
Vikt: 35 500 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (50 liter), Transmissionsoljebyte 4 000 timmar (44 liter), Hydrauloljebyte 4 000 timmar (150 liter)
Pris: 3 480 000 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: std
Diffspärr bak/fram: std
Bomdämpning: std