Kraftfull motor, mjuk växellåda och sportig fjädring
Motorn som är en diesel V6:a på 224 hästkrafter sätter enkelt fart på bilen och man kan knappt tro att den väger 1 880 kilo. Den är riktigt rolig att göra omkörningar med och accelerationen är perfekt när den sjustegade automatväxellådan mjukt växlar ner och man känner hur allt bara far iväg. Bilens hårda fjädring förstärker även den sportiga känslan och Mercedes GLK svarar på minsta rattrörelse och ger bra grepp i såväl snäva svängar som i vida kurvor. Det är ingen tvekan, köregenskaperna inbjuder till en sportig körning med bilen.
Däremot är det inte lika roligt att köra offroad med de sportiga fjädrarna. Ojämnheter blir en plåga och bilen blir orolig och stötig. Det går visserligen att köpa till ett offroad paket som ger bilen mer komfort vid sådan körning. Men markfrigången är låg vilket även det försämrar framkomligheten när man ger sej ut skogen. En fördel för terränglådan är bilens permanent fyrhjulsdrift som ger ett bra grepp och kraft även där det är rejält kladdigt. Hjulplaceringen långt ute i hörnorna på bilen tillsammans med fyrhjulsdrift ger en stabil körning och Mercedes GLK är inte det minsta vindkänslig.
På tal om hörnorna.
Med GLK har tyska Mercedes gått emot alla andra nuvarande biltrender som ju är runda former. Mercedes GLK har i stället en snygg lite mer kantig design.
Det finns också tydliga linjer i sidan på denna SUV som markerar bilens längd och volym.
Bilen som Lantbruk provkörde hade en ljus läderklädsel vilket ger en ljus kupé.
Instrumentpanelen är svart med borstad aluminium som avbrytning. Uppbyggnaden av instrumentpanelen påminner mycket om bilens yttre, det vill säga raka kantiga former. I förardörren sitter manövrering till elspeglar och fönsterhissar men även elinställningarna till stolen med flera minnesfunktioner. Med multiratten styr man flera funktioner, som till exempel färddatorn och radion men även växlingen kan ske genom så kallade paddlar som sitter på rattens baksida. Den som vill köra GLK än sportigare kan alltså växla manuellt, visserligen utan koppling, men ändå.
Man sitter högt i bilen och har god sikt även om framrutan till en början uppfattas som rätt liten. Platsen i baksätet är dock betydligt mindre. Sitter man tre fullvuxna personer där så är det riktigt trångt.
Men för två fungerar det bra och då är en annan finess för dem där bak två 8 tums TV skärmar som är inbyggda i nackskyddet på sätena framför. Här kan man antigen titta på en DVD-film eller ansluta en spelkonsol för att göra resan trevligare.
Skinn i all ära, men på GLK upplever vi sätena ganska hårda och inte särskilt bekväma. Men det är klart praktiskt om man spiller.
Bagageutrymmet ska rymma 450 liter enligt Mercedes men upplevs inte överdrivet stort. Det finns inte mycket plats men det kan utökas genom att man fäller baksätet. Under bagageutrymmet finns som vanligt fack för reservhjul och tillhörande verktyg. GLK släpptes med 2 bensinalternativ och ett dieselalternativ. Under början av 2009 kommer det dock att lanseras ett mindre dieselalternativ med en rak fyra på 2,1 liter och 170 hästkrafter. Med denna modell vill man framförallt sänka bränsleförbrukningen men även minska avgas utsläppen.
Mercedes GLK 320 CDI 4Matic
Motor: En dieseldriven tre liters V6:a med partikelfilter.
Max effekt: 165 kW (224 hk) vid 3 800 rpm
Max vridmoment: 540 Nm vid 1600-2400 rpm
Transmission: 7G-Tronic, 7 växlad automallåda
Toppfart: 220 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 7,5 sekunder
Förbrukning: 0,8 liter per mil (enl. Mercedes) på blandad körning
Bränsletank: 66 liter
Yttre vändradie: 5,75 meter
Markfrigång: 187 millimeter
Mått: längd 452,8 cm, bredd 184 cm, höjd 168,9 cm, hjulbas 275,5 cm
Vikt: tjänstevikt: 1880 kilo, totalvikt: 2500 kilo
Pris: 430 320 kronor exklusive moms
Plus:
Enkel farthållare i spak bredvid ratten.
Adoptiva bi-xeonstrålkastare
Bra bottendrag i motorn
Minus:
Hög kant när man ska hoppa ur förarplatsen
Dyr
Hårda säten