Kronfågel gör en av årets största hållbarhetsklättringar
Kronfågel tar stora kliv framåt inom hållbarhet och är det varumärke som klättrat näst mest i årets Sustainable Brand Index, med en ökning på hela 125 placeringar.
Det är ett tydligt kvitto på att Kronfågels satsningar på hållbarhet ger resultat och att konsumenterna ser och uppskattar företagets ambitioner.
– Vi är otroligt stolta över den här utvecklingen. Det visar att vårt långsiktiga hållbarhetsarbete går i rätt riktning och att vi tar steg mot att bli branschledande. Vi är på en resa, och vi ser detta som ett viktigt delmål på vägen mot en ännu mer hållbar och ansvarsfull livsmedelsproduktion, säger Jenni Karlsson, marknad- och hållbarhetsdirektör på Kronfågel.
Under året har Kronfågel fokuserat på flera viktiga hållbarhetsinitiativ. Vi har flyttat vårt fryslager närmare produktionen för att minska transporter, investerat i vårt kläckeri för bättre resurseffektivitet och djurvälfärd, genomfört en energikartläggning i hela vår produktionsanläggning och ökat fokus på våra förpackningar och plastanvändning. Samtidigt fortsätter vi vårt arbete med att stärka djurvälfärden genom förbättrade uppfödningsmetoder och strikta kontroller i hela värdekedjan. Dessa insatser är en del av vårt långsiktiga arbete för en hållbar livsmedelsproduktion.
– Vi vet att vi har mer att göra, men vi är fast beslutna att leda utvecklingen mot en mer hållbar framtid för svensk kycklingproduktion, avslutar Jenni Karlsson.
Fakta:
Sustainable Brand Index™ är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet som genomförts årligen sedan 2011 av SB Insight Sweden. Studien mäter hur varumärken uppfattas vad gäller hållbarhet. Globalt baseras studien på nära 1 600 varumärken inom 36 olika branscher och 80 000 intervjuer med respondenter från 8 länder.