Kvinnor bakom de flesta köpbeslut
Den som tar på sig genusglasögonen skaffar sig ett försprång som snabbt ger klirr i kassan och fler affärsmöjligheter. Det hävdar företaget Add Gender, som jobbar med jämställdhet och såg många intressanta och avslöjande situationer på den internationella skogsmässan Elmia Wood, där de gick runt och tog tempen på jämställdheten.
− En utställare berättade att de såg ett mönster när en man och hans fru besökte deras monter. När säljaren kom till siffrorna sneglade mannen över axeln mot sin fru, berättar Pernilla Alexandersson på Add Gender.
Det som utställaren såg bekräftar de undersökningar som gjorts om makten över inköpsbeslut i familjer. Enligt en välkänd amerikansk studie fattas mellan 60 och 80 procent av inköpsbesluten av kvinnor. Och det är en faktor som alla som vill göra affärer i skogsbranschen måste räkna med, menar Add Gender.
En annan är att hela 39 procent av alla svenska skogsägare är kvinnor, enligt en undersökning av Skogsstyrelsen. Så att nå kvinnorna är viktigt om man vill sälja, menar Add Gender.
− En annan utställare hade noterat att hållbarhetstänk och långsiktighet var viktiga faktorer för kvinnor. Och en säljare hade uppmärksammat att han sålde till män genom att rabbla upp teknik, medan kundnyttan var avgörande när han talade med kvinnor. En modig säljare vågar där möta kvinnan i köpbeslutet och argumentera för hållbarheten och nyttorna i produkten eller tjänsten, säger Pernilla Alexandersson.
Mest och bäst jämlikhet hittade Add Gender bland produkter som småsågar, säkerhetsutrustning, kläder och virkesköp.
− Inom dessa grupper finns det ett tydligt målgruppstänk. De vet att båda kvinnor och män äger skog och behöver skyddskläder och handsågar, säger Pernilla Alexandersson.
Add Gender såg också en monter med en rosa och en blå hjälm i display på mässan.
− Vi frågade om det, men det visade sig att de i stort sett inte sålde någon av de färgerna, men använde det som ett statement för att visa att det fanns mycket att välja på. Stereotypt, ja, men likväl ett försök att skapa inkludering, säger Pernilla Alexandersson.
Add Gender gick både runt med sin checklista bland montrarna och kontrollerade balans, strategi och service. De testade också, med varierande resultat, hur de själva blev bemötta som potentiella kvinnliga kunder.
− I maskinstråket klockade vi hur länge det tog innan någon säljare tog kontakt med oss i montarana när vi gick in och stod i mitten och sökte ögonkontakt. I en monter fick vi vänta tio minuter innan vi själva tog kontakt, i en annan blev den första kontakten fokuserad på att vi ”var söta”, berättar Pernilla Alexandersson.
Elmia vill att alla utställare och besökare alltid ska få ut så mycket som möjligt av mässorna och ser Add Genders arbete som mycket viktigt för all mässverksamhet.
− Som arrangör av skogsmässor där så många skogsintresserade möts känns det självklart att också hjälpa till exempel utställarna att lyfta blicken, säger Veronika Albert som är kommunikationsansvarig för Elmias skogsmässor. Vi försöker med hjälp av Add Gender att betona delar av jämställdheten som man som företag har nytta av att se och ta till sig.
− På Elmia Wood som är så internationell och fokuserad på innovationer är det svårt att få genomslag för jämställdhetsfrågan. Men vi ville få med den ändå och det arbete som Add Gender gjorde på Elmia Wood i juni kommer att fortsätta inför och på Skogselmia den 4-6 juni 2015, tillägger Veronika Albert.
− Vi hoppas att utställarna till dess får tid att fundera över genusfrågan och strategier, att väldigt enkla förändringar kan ge otroligt mycket, säger Pernilla Alexandersson på Add Gender.
Skogselmia arrangeras söder om Jönköping, mitt i den skogliga marknaden. Om Elmia Wood är världens största skogsmässa med sina drygt 50 000 besökare, så ligger inte Skogselmia så långt efter med sina ca 33 000.
− Besökarna kommer främst från Sverige och övriga Skandinavien, men en och annan långväga besökare som är intresserad av det nordiska skogsbruket brukar också hitta hit, säger Veronika Albert.