ANNONS

Lagom skåp för en entreprenör

Trevlig skåpbil med gott om utrustningsmöjligheter. Mercedes-Benz Citan slår sig in i det viktiga segmentet av mindre skåpbilar.
Mercedes-Benz utökar sin produktportfölj på transportsidan med nya Citan. Bilen tillhör den mindre storleksklassen, vilken är en populär klass.
Bilen Conpot provkör är en Mercedes-Benz Citan 109 CDI med långt skåp.
Bilen är mycket pigg. Under motorhuven på gasdämpare ligger en 1,5-liters fyrcylindrig diesel på 66 kW (90 hk). Även om man skulle råka ligga lite lågt i varv eller behöva accelerera, så går detta utan att man behöver växla ner.
Växellådan är manuell med fem växlar. Till sin hjälp har man växlingsindikator i instrumentpanelen, vilken talar om för föraren när det är dags att växla upp eller ner. Detta är dock en del av ett paket, som är tillval på dieselversionerna.
Paketet heter BlueEfficiency och innebär dessutom att bilen har start- och stoppteknik, vilken aktiveras då ingen växel är ilagd och kopplingen varit uppe i tre sekunder. Start- och stopptekniken går enkelt att stänga av via en knapp i instrumentpanelen. Paketet ska enligt Mercedes-Benz göra så att man kan köra på 0,43 liter per mil vid blandad körning
Kupén är mycket trevlig med bra komfort. Instrumentpanelen är modern och mycket lättstädad, då den i princip är helt slät. Förvaringsfack finns det gott om i kupén, med fack ovanför vindrutan, stort handskfack samt fack emellan sätena. Detta är dock tillval. Utrymmena i dörrarna är dock lite små, men rymmer utan problem en isskrapa.
Baktill i skåpet finns det ingen ruta, däremot finns där en mycket praktisk krok att exempelvis hänga jackan på.
Att se bakåt är inga problem, då backspeglarna är lagom stora. De är dessutom eluppvärmda och elinställda som standard. Samma gäller elhissarna i fönsterrutorna.
Mercdes-Benz Citan finns med tre skåplängder.
Skåpet på bilen Conpot provkör är mellanmodellen och mäter 145 cm på djupet, 122 cm på bredden och 121 cm på höjden. Detta är måtten innanför hjulhus och liknande, vilken gör att man kan addera 18 cm på djupet längs med golvet och 24 cm på bredden ovanför hjulhusen.
Skåpet är helt utan fönsterrutor, men det går att få om man önskar. Belysning finns om inte ljuset genom skåpets tre dörrar räcker till. En fjärde kan beställas om man önskar det.
Att surra fast lasten är inga problem, då skåpet har elva öglor i både golv och vägg.
Lasthöjden i skåpet är mycket bekväm. En kant i golvets ände gör att dammsugning är att föredra vid rengöring.
Citan har mycket extrautrustning att tillgå. Exempelvis kan man välja att ha lastgaller mellan skåp och kupé. Detta ger ökat lastutrymme och kan dessutom fällas undan tillsammans med passagerarsätet, vilket ger ökad lastlängd. Gallret kan dessutom kombineras med passagerarsäte bak, vilket gör att man kan välja mellan att ha plats för fem personer med minskad last eller för en person men med betydligt större last.
Annan intressant extrautrustning är träklätt skåp eller en taklucka bak på skåpet. Luckan gör att man kan ha lång last, då den kan sticka upp genom taket.
Normalt serviceintervall på Mercedes-Benz Citan är 4 000 mil med kamremsbyte vid 24 000 mil.
Bilen Conpot provkör är en Citan 109 CDI lång och kostar 159 000 kronor exklusive moms.

Tre plus:
– Låg bränsleförbrukning
– Många storlekar på skåp
– Bekväm

Tre minus:
– Går ej sopa golvet
– Små förvaringsutrymmen i dörrar
– Lutande vägg mellan skåp och Kupé

Fakta: Mercedes-Benz Citan 109 CDI Lång
Motor: 1,5 liters fyrcylindrig diesel
Max effekt: 66 kW (90 hk) vid 4000 rpm
Transmission: Femväxlad manuell växellåda
Toppfart: 160 km/h
Förbrukning: 0,43 liter per mil (enl. MB) vid blandad körning
Bränsletank: 60 liter
Släpvagnsvikt med B-körkort: 1050 kg
Pris på testbilen: 159 000 kronor exkl. moms.

Mercedes-Benz Citan finns med tre olika skåplängder, där vi provkör den längsta.

Kupén har bra komfort och gott om förvaringsutrymmen.

Skåpet har flera lastöglor. Dörrarna kan öppnas 180 grader.

Mellan sätena finns en krok att hänga jackan på. Förvaringsfacket i mitten är extrautrustning.

Motorn är på 1,4 liter och drivs av diesel. Motorhuven öppnas på gasdämpare, vilket är praktiskt.

Relaterade artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng