ANNONS

Lämpar sig för frontlastare

Valtra N visades första gången på Agritechnica i Hannover hösten 2005 och kan mest liknas vid en blandning mellan M-som den ersätter samt inomgårdstraktorn Valtra C.
Liknelsen stämmer när vi pratar det enklare Classic- eller HiTech-utförandet. När det gäller de två största traktorerna i serien, N121 och N141 finns det även ett utförande som heter Advance och som är mycket mer exklusivt.
Även om det är en N121 HiTech NilehnTeknik testat så låt oss stanna kvar vid en Advance ett litet tag.
Advance innebär ett stort lyft inne i hytten. Den inbitne Valmet- eller Valtraföraren kommer först att tro att traktorn tappat en eller två växelspakar. Det är tomt framme till höger. Endast en spak att växla mellan de fyra synkroniserade växlarna. Grupplådan är automatisk i Advance.
Andra förbättringar är armstödet som fått bekväma vippor för yttre hydraulik samt en monitor.
Nytt på samtliga modeller i N-serien är framaxeln då denna har fjädring. Valtra N är kompakt och har inte plats för Valtras ordinarie luftfjädring. I stället har N framaxelfjädring från systertraktorn Fendt. Exemplet med framaxelfjädringen är en av de första sakerna där tillverkaren Agco tar teknik från Fendt och ger till Valtra.
Motorn på Valtra N121 har commonrail och ett ganska högt vridmoment i förhållande till cylindervolym och effekt.
Traktorn lyckas också bra i NilehnTekniks mätningar. Framför dynamometern ger den 88 kW (120 hk) vilket är 90 procent av motorns nominella effekt.
Som mest får vi ut 74 kW (101 hk) över hjulen. Det värdet uppnås när vi kör i 19 km/h i hög, tvåa och tredje powershiftsteget samt i 13 km/h i hög etta och tredje powershiftsteget. I båda mätningarna startade vi i fullgas i 20 respektive 15 km/h varefter farten sjönk som en följd av den ökande belastningen. I mätningen i den lägre ingångsahastigheten hade vi även automatiken i powershiftlådan till. Enlgt de sex mätningar NilehnTeknik gjort finns framgår det tydligt att traktorn klarar sig bättre med automatiken till. När farten sjunker på grund av den ökande belastnignen bibehålls dragkraften betydligt längre när vi kör i automatik.
Bredvid knappen för automatik i powershiften sitter en knapp som heter N-auto. Med den aktiverad slutar traktorn driva så fort motorvarvtalet sjunker under 1 000 rpm eller föraren trampar på bromsen. En finess vid arbeten med mycket start och stopp.
En annan finess vad gäller transmissionen är att man kan programmera så att traktorn hela tiden väljer ett av powershiftstegen när man kör framåt och ett annat när man kör bakåt.
Den Valtra N vi provkör saknar överväxel vilket innebär att varvmätaren pekar på 2 300 rpm för att vi ska nå 41 km/h i högsta växeln. Det innebär onödigt stor bränsleförbrukning när man kör lätta transporter och högre ljud än nödvändigt. Hytten är i och för sig tyst. Vårt instrument visar på 73 dBA vid transport på en asfalterad väg.
Som alternativ finns en transmission som heter EcoSpeed och då når man 40 km/h redan vid 1 700 rpm på motorn.
Vid körning i hög grupp tillåts motorn ge extra effekt då huvudväxel 2 till 4 ligger i. Det innebär att N121 ger 106 kW (144 hk) i stället för 101 kW (137 hk). Extraeffekten har vi emellertid ingen nytta av i fältarbete varför vi inte räknar med den när vi tittar på effektmätningarna.
Även Valtra N har dubbla fläktsystem i hytten vilket får anses som exklusivt. I taket sitter fläkt och luftutsläpp för friskluft alternativt kyld luft medan man kan få varmluft ner mot golvet och mot framrutan från fläkten som sitter mellan motor och hytt. Från fabriken i Finland är det et val, men den svenska generalagenten Lantmännen Maskin har valt det som svensk standard.
I vidstående pris har vi räknat med en traktor med tre gruppväxlar. Emellertid finns Valtra N121 HiTech med enbart två grupper, det som då försvinner är krypväxeln, och besparingen är 7 400 kronor.
Även vad gäller kraftuttag så finns det ett antal val. Utan pristillägg kan man byta ut 1 000 rpm till 540 ekonomi, men det finns även drivhjulsberoende och några andra kombinationer att välja på för den som är beredd att betala lite extra.
På tal om extra kan den som vill få turbinkoppling för 11 600 kronor, helt perfekt när traktorn har frontlastare.

Valtra N121 HiTech.
Motor:                Fyrcylindrig Sisu på 4,4 liter och 106 kW (144 hk) maxeffekt och max vridmoment 560 Nm vid 1 500 rpm.
Transmission:                Fyra synkroniserade växlar, tre gruppväxlar och trestegad powershift samt kopplingsfri fram/back ger totalt 36 växlar i vardera riktningen.
Däck:                480/65R28 fram och 600/65R38 bak.
Vändradie:                6,0 meter.
Bränsletank:                220 liter
Lyftkapacitet:                7 700 kp
Max hydraulflöde:                73 l/min
Max hydraultryck:                200 bar
Yttre hydraulik:                2 dubbelverkande uttag
Vikt:                4 950 kg (utan vikter) varav 40 procent på framaxeln
Serviceintervall:                Motoroljebyte 500 timmar (13 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (65 liter)
Kraftuttag:                540 och 1 000 rpm
Pris:                535 400 kronor
Pris per hk:                                3 718 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering:                9 300
Frontvikter, 12 x 40 kg:                8 550
Passagerarsäte:                1 100
Frontlyft och pto:                53 200
Tredje dubbelverkande uttag:                4 600
Luftfjädrad förarstol:                4 000
Säkerhetsbälte förare:                stdSäkerhetsbälte passagerare:                Nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:                7 500
Framaxelfjädring:                34 800
Krypväxel:                                std
Vändbar förarplats:                30 100

Valtra N121 har 60 procent av vikten på bakaxeln som standard vilket innebär att den lämpar sig för frontlastare.

I HiTech versionen av N sitter det två växelspakar, men i den så kallade Advance är gruppväxeln automatisk och då finns det bara en spak ute till höger.

Som standard har N121 två dubbelverkande uttag, med kan utrustas med upp till fyra.

Batteriplaceringen är dålig. Det är svårt att komma åt batteriet under höger insteg.

Även höger dörr går att använda för att komma in i och ut ur hytten.

På bakskärmarna finns knappar för trepunkt upp och ner samt kraftuttag till och från.

Lyftdragkroken går ända ner till marken vilket är bra.

Man tankar bekvämt från marken på vänster sida.

På denna enklare modell av Valtra N är hydraulspakarna mekaniska.

Det är enkelt att dela kylarna och rengöra emellan.

Den fjädrande framaxeln kommer från Fendt.

Valtra N121.

Relaterade artiklar