Lång hjulbas ger dragkraft
Case IH Maxxum 140X är en prisvärd traktor med vridstark sexcylindrig motor och bekväm, beprövad transmission.
CNH, tillverkaren bakom bland annat Case IH har efter hand bytt ut alla modellerna i MXU-serien till nya Maxxum. Maxxum finns i två grundserier, X och MC. Den förstnämnda är lite enklare och har inte stora skillnader jämfört med MXU. NilehnTeknik har provkört Case IH Maxxum 140X, den största i den serien.
Vår testtraktor heter Comfort Line vilket innebär att traktorn har hyttfjädring, hydrauliskt utskjut på lyftdragkroken, takfönster, luftfjädrad förarstol samt två extraljus fram. Utan dessa saker och med lite mindre hjul erhåller man en Case IH Maxxum 140X för 616 600 kronor. Det är 4 373 kronor per hästkraft, ett relativt lågt pris för en traktor tillverkad i väst.
Motorn i Maxxum 140X är enkel och har en vanlig mekanisk insprutningspump, tillverkad av välkända Bosch och någon effektstyrning är inte att tänka på.
Traktorn är en bra dragare och passar perfekt till jordbearbetning, sådd. NilehnTeknik provkör den med en kultivator på sex meter som vi låter gå relativt djupt. Traktorn drar den bra och det finns inget att klaga på.
Maxxum 140X kan givetvis även köras med kraftuttagsdrivna redskap, men man kan alltså inte förvänta sig någon extraeffekt bara för att kraftuttaget är till, något som blir vanligare och vanligare på nya traktorer i dag.
Samma begränsning finns således när man kör transport med 140X. Den nominella effekten på 104 kW (141 hk) är vad som gäller.
Det finns inte heller någon bränslebesparande växel som ger ett lägre motorvarvtal vid toppfarten.
Transmissionen i testtraktorn består av mekanisk hög/låg, elhydraulisk hög/låg samt fyra powershiftsteg och kopplingsfri fram/back till vänster om ratten.
Man kan alltså växla kopplingsfritt i åtta steg. Det gör man med en orange knapp som sitter till vänster på handgasen. Det är en bra konstruktion med handgas och växelväljare i samma reglage. En intressant extrautrustning är automatisk växling i powershiftdelen. Det kostar 7 100 kronor.
Hydraulpump och trepunkt är inte överdrivet kraftfull på 140X, vilket framgår av vidstående faktaruta, men för ett tillägg om 5 900 kronor jackar man upp hydraulpumpen så den ger 113 liter per minut.
Traktorn har tre dubbelverkande yttre hydrauluttag som betjänas med tre spakar i högerpanelen. Det går att sätta ett fjärde uttag på traktorn vid behov.
Vill man ha en enklare transmission finns en 24 + 24 låda med enbart två powershiftsteg. Väljer man den sparar man 17 000 kronor. NilehnTeknik har även provkört den typen av transmission vid tidigare tillfällen, men det är inget vi kan rekommendera när det inte skiljer mer i pris.
Om vi i stället koncentrerar oss på vad som är bra och dåligt i hytten kan vi konstatera att luftutsläppen sitter i instrumentpanelen vilket innebär att man kan få värme och kyla mot rutor, mot golv och mot föraren. Det är mycket bra. Dessutom finns det ett luftutsläpp i varje sida av hytten.
Sämre vad gäller hyttventilation är att reglagen sitter bakom föraren i vänster C-stolpe.
Tittar vi rakt upp ser vi ett stort fönster i taket. Det är bra om man har lastare på traktorn. Vrider vi huvudet åt höger hittar vi kontrollpanelen för arbetsbelysningen. Det är en mycket bra lösning som innebär att man på en liten traktormodell trycker på just den strålkastare som man vill tända eller släcka.
I bakrutan sitter en rejäl spak för att låsa upp spärren till lyftdragkroken och med det hydrauliska utskjutet är det enkelt att se kroken när man ska koppla.
Eftersom hela huven öppnas rakt upp mot framrutan är allt vid motorn lätt att komma åt. Den enda servicepunkten som sitter dålig till är batteriet. Det är placerat under en huv bakom stegen på höger sida.
Case IH Maxxum 140X
Motor: Sexcylindrig CNH på 6,7 liter och 104 kW (141 hk) maxeffekt och max vridmoment 625 Nm vid 1 400 rpm
Transmission: Semipowershift med kopplingsfri fram/back och 16 växlar i vardera riktningen.
Däck: 480|65R28 fram och 600/65R38 bak
Bränsletank: 254 liter
Lyftkapacitet: 5 241 kg
Max hydraulflöde: 80 l/min
Max hydraultryck: 210 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag
Vikt: 5 600 kg (utan vikter), varav 40 procent på framaxeln
Vändradie: 5,75 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (15 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (62 liter).
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm
Pris: 688 700 kronor
Pris per hk: 4 884 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 12 x 45 kg: 11 600
Passagerarsäte: 2 300
Frontlyft och pto: 57 500
Fjärde dubbelverkande uttag: 5 900
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: ja om passagerarstol
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: 47 100
Krypväxel: 6 200