Lätt och smidig skotare
Gremo 950 är en kort och lätt skotare med sinnrik infästning av kranen vilken ökar maskinens räckvidd.
Gremo 950 har en kran från Loglift. Kranen sitter på en svanhals i midjan. Tack vare denna konstruktion rör sig kranen extremt mycket i sidled när man svänger med maskinen och midjan viker sig. På så vis kan man öka kranens räckvidd med en halv meter genom att vinkla maskinen maximalt.
Det är praktiskt och fungerar bra eftersom midjelåset aktiveras automatiskt så fort man stannar. På så vis blir maskinen stabil även vid maximalt styrutslag.
Gremo 950 lastar hela 9,5 ton vilket är mycket med tanke på att skotaren inte väger mer än drygt 10,5 ton.
Lastarean är 4,3 kvadratmeter och skotarens mittbank är flyttbar. Grinden är vikbar och under lastaren i ramen sitter en hydrauldriven vinsch med en vajer som löper bakåt på maskinen. Bra när man själv eller någon annan kör fast.
Den provkörda maskinen har ett relativt dåligt insteg. En vajerstege med ett trappsteg är vad som erbjuds. Maskinen finns med uppfällbar stege som manövreras från hytten.
Gremo 950 har en bra förarplats med bra sikt och hytten är tyst, 70 dBA vid arbete. Sätet låses pneumatiskt och det är gott om plats att svänga runt.
Det är en bra arbetsplats och joysticksen till kranen är standardmodell och lätta att använda även för en förare som inte är van vid just Gremo 950. Kranrörelserna är exakta och kapaciteten är stor.
Den hydrostatiska transmissionen har en potentiometer vilket innebär att man kan reglera hastigheten med ett vred utan att förändra motorvarvtalet. På så sätt kan man köra sakta med högt motorvarvtal när det går tungt.
Förutom det finns det två powershiftsteg vilka väljs med en vippströmbrytare i höger armstöd. Fram, back och neutral väljs med en lika dan brytare i vänster armstöd. Information om transmission, motor och hydraulik ges i en monitor vänster om föraren sätt i färdriktningen.
Skotaren har diffspärrar fram och bak och den främre boggin kan lyftas hydrauliskt. Det ger maskinen bra terrängegenskaper.
Servicemässigt är det mesta bra på Gremo 950. Filter och kylare kommer man åt genom att fälla motorhuven framåt. Motorn försvinner under hytten och för att komma åt den måste hytten fällas. Det sker med en hydraulisk handpump och en finess är att hytten kan fällas både åt höger och åt vänster. Med hytten fälld kommer man även åt batterierna och hydrauliken.
Bukplåten under motorn är enkel att fälla. Lossar man två bultar i framkant är det bara att veva ner och upp plåten.
Gremo 950 kom ut på marknaden år 1993 och har som brukligt är förbättrats och lanserats i nya versioner efter hand. Gremo 950R, som återfinns i vidstående prisexempel, kom år 2000 och innebar att man bytte till Deutzmotor och nya pumpar i transmissionen. År 2004 bytte maskinen namn till 950S och sommaren 2008 försvann 950 helt då den ersattes av nya Gremo 1050F.
Gremo 950 årsmodell 1999
Motor: Fyrcylindrig Perkinsmotor med turbo på 4,0 liter och 76 kW (102 hk) effekt vid 2200 rpm.
Transmission: Hydrostatat med effektreglering och tvåstegs powershift
Däck: 600×22,5 fram och bak
Bränsletank: 110 liter
Lastkapacitet: 9 500 kilo
Räckvidd kran: 6,4 meter
Max hydraulflöde: 100 l/min
Max hydraultryck: 190 bar
Vändradie: 6,35 meter med boggilyft
Vikt: 10 665 kilo
Serviceintervall: Motoroljebyte 400 timmar (9 liter), Transmissionsoljebyte 1000 timmar (47 liter), Hydrauloljebyte 1000 timmar (118 liter)
Vad kostar reservdelarna:
Vindruta: 4158 kr
Oljefilter motor: 89 kr
Luftfilter: 280 kr
Hydrauloljefilter: 762 kr
Hydralpump: 39 721 kr
Hyttfläkt (inkl ombyggnadssats): 1729 kr
Verkmästaren: Kontrollera bromsarna före köp.
Mikael Johansson jobbar på teknisk support på Gremo. Han berättar att man ska kontrollera bromsarna noga innan man köper en begagnad Gremoskotare.
– Bromscylindrarna sitter inne i differentialen och om de läcker måste man dela hela differentialen för att man ska komma åt bromscylindrarna. Det är ett stort arbete.
Vad gäller motor och transmission är det inga problem med maskinen, men givetvis ska man kontrollera att all service är gjord med rätt intervall.
För övrigt är det de vanliga punkterna på en skogsmaskin som ska undersökas. Sprickor i kranen och glapp i midjan hör till normala förslitningsskador och skicket där ska givetvis påverka priset.
– Eftersom det är en kompakt maskin är det trångt på sina ställen att komma åt vid service och reparation.
Ägeren: Mycket smidig och lätt maskin
Lennart Granqvist, skogsentreprenör i Nävlinge norr om Kristianstad, är framförallt nöjd med maskinens stora lastförmåga i förhållande till vikten.
– Det är en lätt och smidig maskin och boggilyften är perfekt när man ska över ett hinder eller svänga snävt.
En annan fördel med boggilyften är att man kan ha kedjor på en axel fram och lyfta denna när man kör på vägen.
Dörren sitter till höger på Gremos skördare vilket skiljer sig mot alla andra skogsmaskiner. Enligt Lennart Granqvist är det bra eftersom man inte tvingas hoppa ut i trafiken när man stannar på en väg.
– Men alla som kommer fram till maskinen för att prata ställer sig på fel sida.
Lennart Granqvist skotar både efter skördare och manuell avverkning. Han köpte sin Gremo 950 år 2000 och då hade den ett år gamla maskinen gått 1 700 timmar. I dag har den 15 000 timmar på mätaren och det enda han haft problem med är tätningarna i hjullagren som måste bytas då och då.
– Jag har skött all service enligt boken och motorn tar inte en droppe olja.
Prisexempel annonser
Gremo 950, årsmodell 1999, timmar 12000 h, Pris 570 000 kr
Gremo 950 R, årsmodell 2001, timmar 13200 h, Pris 940 000 kr
Gremo 950 R, årsmodell 2000, timmar 9400 h, Pris 1 000 000 kr
Gremo 950 R, årsmodell 2000, timmar 16000 h, Pris 790 000 kr