ANNONS

Lätt vagn drar mindre drivmedel

Hälften av den energi som används direkt i jordbruket går till drivmedel i traktorer och arbetsmaskiner. Det skulle gå att spara minst 20 % drivmedel med ny teknik och lättare vagnar, enligt en pågående undersökning vid JTI – Institutet för jordbruks- och miljöteknik.

– En stor del av jordbrukets transporter görs med traktor och vagn. Därför är det viktigt att se om det går att göra de transporterna effektivare, säger Ola Pettersson vid JTI.

Han leder undersökningen, som görs i samarbete med Ivarssons i Metsjö AB. Undersökningen innebär att nya innovativa vagnskonstruktioner som finns på marknaden jämförs med konventionella tekniker och vagnar. Man kör med samma traktor, samma förare och med identiska upplägg för att jämförelsen ska göras under så liknande förhållanden som möjligt.

Enligt preliminära resultat förbrukar en konventionell vagn drygt 20 % mer bränsle per transporterat ton jämfört med en ny ”high-tech-vagn” som har styrande hjul, avancerad hjulupphängning, lättare flakkonstruktioner och energieffektiva däck.

– Teknik och energieffektivisering har inte varit prioriterat i traktorvagnar, på grund av branschens hårda lönsamhetskrav. Det finns dock företag, som Ivarssons i Metsjö, som har satsat på traktorvagnar med avancerad inbyggd teknik så att de blir mer lättdragna och kan ta större nyttolast, säger Ola Pettersson.

Med energieffektivare vagnar kan man spara bränsle och miljö. Men den nya tekniken är också dyrare, och forskarna ska nu titta närmare på om den ger bättre driftekonomi när den högre investeringskostnaden vägs mot bränslebesparingen.

Resultaten från undersökningen ska leda till rekommendationer till användarna vid val av traktorlastvagn om vilka kombinationer av traktor och vagn som är mest energieffektiva och mest ekonomiska vid olika transportavstånd och markunderlag.

Undersökningen finansieras av Energimyndigheten och Ivarssons i Metsjö AB.IMG_0099

Relaterade artiklar