Lättare Golf
Nya Volkswagen Golf presenteras på bilsalongen i Paris, 27 september – 14 oktober, men hade sin världspremiär den 4 september i Berlin. Så här säger Martin Winterkorn, koncernchef för Volkswagen AG om nya Golf:
– Sex generationer av Golf – från 1974 till 2012 – blir 38 år av kontinuerlig framgång. En försäljning på 29,1 miljoner exemplar gör Golf till en av världens mest sålda bilmodeller. Den är en enorm ekonomisk faktor, en garant för säkra jobb och en fortlöpande avspegling av tekniska framsteg.
– Med den sjunde generationen Golf siktar vi nu på en fortsättning av denna framgångssaga. Den stora potential som denna bil har, framgår inte minst av det faktum att vi lyckats vända den uppåtgående viktspiralen: trots att nya Golf är säkrare, bekvämare och rymligare än sin föregångare, väger den upp till 100 kg mindre och har – med den nya 140 hk starka bensinmotorn med cylinderavstängning och en förbrukning på 4,8 l/100 km – blivit 23 procent bränslesnålare.
Ekonomiskt överkomlig – nya Golf bättre på allt, till samma pris
3,8 l/100 km. För nya Golf är förbrukningsvärden på denna nivå snarare regel än undantag: grundbensinmotorn (TSI) drar 4,9 l/100 km och instegsdieseln (1,6 TDI) nöjer sig med 3,8 l/100 km. TSI-modellerna underskrider därmed 115 g CO2/km, medan TDI-motorerna med sina 99 g CO2/km tar sig under 100 g/km-gränsen.
Återigen är det Golf BlueMotion som uppvisar de bästa värdena: tack vare de allra effektivaste systemen ur Volkswagens teknologiska verktygslåda, släpper den endast ut 85 g CO2/km och förbrukningen ligger i snitt på låga 3,2 liter diesel/100 km vilket gör bilen till en ny norm för Golf-serien.
En spännande innovation som nu lanseras i Polo BlueGT och som senare kommer i Golf är cylinderavstängning i nya TSI-motorn med 140 hk. Genom att stänga av cylinder två och tre i motorn vid låg belastning så reduceras bränsleförbrukningen med upp till 23 procent beroende på omständigheter och förarens körstil.
– Vår skyldighet att bygga resurssnåla bilar i stora volymer är något vi varit medvetna om länge här på Volkswagen. Det var därför viktigt för oss att bygga vår mest bränslesnåla Golf någonsin och samtidigt se till att den förblir ekonomiskt överkomlig. Och det har vi lyckats med. Golf Mk7 är extremt snål med bränslet och är som standard utrustad med ett start/stopp-system inklusive bromsenergiåtervinning. Trots detta kostar den inte mer än sin föregångares instegsmodell, kommenterar Martin Winterkorn.
Ulrich Hackenberg, utvecklingschef på Volkswagen, tillägger i ämnet resurssnålhet:
– Våra beräkningar visar att nya Golf – med sina i snitt 13,9 procent lägre CO2-utsläpp räknat på hela motorutbudet – kommer att svara för en sänkning av CO2-utsläppen med 119 000 ton/år enbart i Europa.
Byggd på nya plattformen MQB
Sjunde generationens Golf är byggd på den nya plattformen MQB som står för Modularer Querbaukasten, vilket fritt översatt betyder ”modulsystem för tvärställda motorer”. Genom att samordna produkter, produktionsutrustning och själva produktionen räknar Volkswagen-koncernen med stora fördelar när det gäller effektivisering och flexibilitet. Tanken är att olika modeller ska kunna tillverkas på samma produktionslinor i Volkswagens olika fabriker i hela världen. Det ger i sin tur större möjligheter att ta fram avancerad teknik till modeller i alla storleksklasser. Teknik som betyder lägre förbrukning, minskade utsläpp och en mindre påverkan på miljön.
MQB gör det enklare att installera olika typer av drivlinor – såväl konventionella diesel- och bensinmotorer, som motorer för alternativa drivmedel, hybrid- eller elkoncept. Innovationer, som Front Assist, Lane Assist, DCC, Dynamic Light Assist etc, kan på ett enklare sätt hitta sin plats i allt fler modeller tack vare MQB.
Ett annat exempel är chassit, som nu modulariseras och kommer att kunna anpassas till ett flertal av Volkswagens modeller. Det skapar också en ny handlingsfrihet för formgivarna som kan skapa bilar med kortare överhäng, vilket ger mer harmoniska proportioner.
Bantad med 100 kg
Ännu en fördel med MQB är nya möjligheter till minskad vikt genom att standardisera komponenter i karossen, drivlinan, interiördelarna och elsystemet. Nya Golf kan bli upp till 109 kg lättare än sin föregångare, tack vare MQB och lättviktskonstruktion. Att spara 100 kg i vikt är en komplex uppgift, särskilt i kompaktklassen, men vartenda gram har jagats för att uppnå detta. De olika delarna i konstruktionen har potential att bidra till viktminskningen på följande sätt:
kaross: -23 kg
interiör: -14 kg
elsystem: -6 kg
motor: -40 kg
drivlina: -26 kg
Volkswagen demokratiserar innovationer
Ett exempel på en innovation som är standard i nya Golf är ett proaktivt passagerarskyddssystem (pre crash) som, om ESP-systemet upptäcker att bilen håller på att råka ut för en olycka, ser till att bältena sträcks och att rutorna stängs.
Ett annat banbrytande säkerhetssystem som är standard i nya Golf är multikollisionsbromsen. Systemet bromsar automatiskt bilen när den är involverad i en olycka för att stoppa den och därmed minska risken för kollision med mötande fordon. Exempelvis om bilen sladdar in i ett räcke för att sedan kastas ut på vägbanan så aktiveras bromsarna för att minska rörelseenergin. Golf är den första Volkswagen-modellen med detta system.
Standard är också den elektroniska differentialspärren XDS som ökar körglädjen ytterligare.
Bland tillvalen finns Lane Assist (filhållningsassistent), Sign Assist (känner av trafikskyltar), trötthetsvarnare, Light Assist (bländar av helljuset automatiskt), Park Assist (parkeringsassistent) samt den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist och autobromssystemet City Emergency Brake. I hastigheter upp till 30 km/h bromsar systemet ner bilen till stillastående om det upptäcker ett stillastående eller rörligt objekt i bilens färdriktning. Beroende på bilens hastighet och den aktuella situationen, kan systemet förhindra eller minska effekten av en kollision.
Rymligare och bättre väghållning
Nya Golf erbjuder märkbart mer utrymme och komfort. Bilen är 56 mm längre (4 255 mm) och 13 mm bredare (1 799 mm) än föregångaren, vilket innebär mer plats för både förare och passagerare.
Framaxeln är placerad 43 mm längre fram och axelavståndet har ökat med 59 mm till 2 637 mm. De nya dimensionerna ger sportigare proportioner, bättre aerodynamik, en förbättrad krockstruktur och optimerat utrymme invändigt.
Trots att nya Golf är 28 mm lägre (1 452 mm) är det invändiga utrymmet fortfarande väl tilltaget. Ökningarna i längd och bredd gör att passagerare i baksätet nu kan njuta av 15 mm mer benutrymme samtidigt som axelhöjd och armbågeutrymmet har ökat.
Även föraren har fått betydligt mer utrymme och ännu bättre ergonomi. I synnerhet längre förare kommer att välkomna sittpositionen som har flyttats tillbaka 20 mm. Rattens inställningsområde har också ändrats. En annan ergonomisk förbättring är att placeringen av växelspaken har höjts med 20 mm och vilar nu bättre i förarens hand.
– Varje inre element har byggts om. En viktig detalj här är den breda mittkonsolen som är riktad mot föraren, säger Tomasz Bachorski, ansvarig för interiördesignen.
Lastkapacitet har ökat med 30 liter till 380 liter, det variabla lastgolvet kan också sänkas med 100 mm.
På utsidan har den reducerade höjden lett till att luftmotståndet har minskat med nästan 10 procent. Och den ökade spårvidden ger nya Golf en ännu bättre väghållning.
Nytt infotainmentsystem – pekskärm standard
Alla informations-och underhållningssystem är helt nya och uppdaterade. I mitten av mittkonsolen finns den 5 till 8 tum stora infotainment-pekskärmen med menyknappar och rattar. Pekskärmen är standard i alla modellversioner.
Till toppversionerna har Volkswagen för första gången infört en generation pekskärmar med en display som reagerar på handrörelserna via en sensor (som på en smartphone). Den grafiska designen av gränssnittet har också moderniserats.
Under infotainment-modulen finns klimatkontrollen. Till höger om föraren är knapparna för den nya elektroniska parkeringsbromsen och Auto Hold-funktionen. Framför finns ett förvaringsfack där multimedia-gränssnitt (AUX-in, USB och valfria Apple-gränssnitt) har integrerats.
För första gången i en Volkswagen finns en koppling till en extern antenn (tillval). Mobiltelefonen placeras då i en universell adapter där telefonens antenn ansluts till bilens externa antenn. Detta ger fördelar som:
bättre mottagning och signalstyrka
mindre belastning på mobiltelefonens batteri. Genom att länka till en extern antenn behöver telefonen endast minimal effekt för att skicka och ta emot
minimal strålning i kupén
Välkänd design ytterligare förfinad
Detaljer det inte går att ta miste på. Golf har blivit en veritabel framgångssaga, inte bara för sin tekniska och ekonomiska succé, utan också inom området industriell formgivning. Golfens utvändiga former hör i dag till en av världens mest välkända produktdesigner. Så här säger Walter de Silva, designchef på Volkswagen AG:
– En av de bidragande orsakerna till Golfens succé är kontinuiteten: det finns bara en handfull bilar i världen som har en design som, precis som när det gäller Golf, har förfinats, finputsats och förädlats under årtionden, och på så sätt kommit att bli tidlös.
Klaus Bischoff, chefsdesigner för Volkswagen:
– Till de detaljer på Volkswagen Golf som det bara inte går att ta miste på hör de typiska C-stolparna, den långa taklinjen och den typiska linjen under sidorutorna liksom de karakteristiska front- och bakpartierna med sina tvärgående element. Dessa detaljer gör nya Golf mer unik och mer tidlös än flertalet andra kompaktbilar. Man kan också säga att Golf har en design med en inneboende stabilitet.
Marc Lichte, ansvarig för exteriördesignen, förklarar:
– Anledningen till att proportionerna har ändrats så mycket är att vi här har dragit fördel av vår MQB-plattform. Framaxeln har till exempel flyttats 43 mm längre fram. Överhänget fram har därför blivit kortare samtidigt som motorhuven nu ser längre ut.
Klaus Bischoff instämmer:
– Det ser ut som om passagerarutrymmet har förskjutits bakåt, något som på fackspråk kallas ett ”car-backward”-intryck. Det är det vi kallar proportionerna på bilarna i premiumklassen, där motorhuven är lång och passagerarutrymmet sitter långt bak. Nya Golf har nu därför proportioner som man i första hand ser i högre bilsegment.
Fronten – helt klart en Volkswagen, helt klart en Golf. Volkswagens formspråk visar sig i ett ”ansikte” med tilltalande drag. Dessutom, precis som på den första Golfen, innehåller den horisontellt balanserade detaljer som ger ett intryck av bredd. Tillsammans – framförallt när det gäller nya Golf med sina lätt uppåtsvepande strålkastare – ger detta upphov till en front som man på en gång känner igen som en Volkswagen när den dyker upp i backspegeln. Jämfört med sin föregångare har ytorna på nya Golf också avvägts på ett helt nytt sätt. Medan framskärmarna på den sjätte generationens Golf var högre än motorhuven, gäller nu det omvända.
Bakpartiet – igenkännande look, igenkännande detaljer. Helt nytt men ändå välbekant – det är något som även gäller bakpartiet. Till de typiska detaljerna hör den distinkta utformningen av baklysena, bakrutorna som sträcker sig ända bak till C-stolparna, liksom de stora sammanhängande ytorna runt VW-märket.
Konstruktörerna har lyckats sänka bagageutrymmets lasttröskel till en höjd på endast 665 mm. Det här är det bästa värdet i hela marknadssegmentet och en detalj som kunden säkert kommer att uppskatta redan vid den första turen med sin nya Golf.