ANNONS

Bra för jordbearbetning

NilehnTeknik provkör Massey Ferguson 5480 Dyna-4.
Massey 5480 Dyna-4 är en intressant traktor på många sätt. Ett av dem är den låga vikten i förhållande till effekten. (ingress)
Massey Ferguson 5480 Dyna-4 väger endast 4 570 kg och har en maximal motoreffekt på 109 kW (148 hk). Det innebär att traktorn endast väger 31 kg per hästkraft. Det är förhållandevis lite och intressant för dem som vill ha en lätt traktor som är skonsam mot jorden men som ändå behöver effekt. Givetvis hänger effektöverföringen över hjulen ihop med vikten. Ju större vikt ju större dragkraft kan man få, men det finns nu en mängd arbeten för en traktor där man behöver stor effekt men inte är i behov av vikt på traktorn. Det gäller i stort sett alla kraftuttagsdrivna redskap.
Dessutom är det ju så att en traktor alltid kan belastas med fler vikter när man har behov av större dragkraft.
Testtraktorn var utrustad med något större däck än original. Ska traktorn användas som dragare i jordbearbetning och sådd är det en bra idé. Dimensionen var 520/60R28 fram och 650/60R38 bak. Dock bör man undersöka möjligheten att montera bredare skärmar när man har 650 mm breda däck på traktorn, i annat fall kommer den att bli rejält smutsig.
Motorn i Massey Ferguson 5480 Dyna-4 ger 104 kW (141 hk) vid nominellt varvtal 2 200 rpm. Med effektstyrning, vilket innebär att motorn tillåts ge en större effekt vid transport, ger motorn 109 kW (148 hk). Denna extraeffekt har man således ingen nytta av i fält.
Trots 109 kW (148 hk) har Massey Ferguson 5480 Dyna-4 bara en fyrcylindrig motor. Det innebär att traktorn blir kortare vilket gör den extra smidig. Nackdelen är att en kortare hjulbas ger något mindre dragkraft. Den som inte är ute efter lättast möjliga traktor samt kort hjulbas kan köpa Massey Ferguson 5475 Dyna-4. Den är lika stor vad gäller effekten men har en sexcylindrig motor.
Att köra Massey Ferguson 5480 Dyna-4 är trevligt. Traktorn är lättkörd tack vare transmissionen som är enkel att manövrera. Man växlar över hela registret utan att frikoppla. Det är fyra elhydrauliska grupper och fyra powershiftsteg. Båda växlas med samma spak till höger i hytten. Vilken växel som ligger i visas med bokstäverna A till D och siffrorna 1 till 4. Powershiften kan även växlas med fram/back-spaken till vänster om ratten.
Även alla andra reglage sitter bra placerade och spaken för att låsa upp spärren till lyftdragkroken är stor och rätt placerad.
Däremot ser man inte lyftdragkroken utan att man köper till hydrauliskt utskjut. En annan nackdel med tillkopplingen är hållaren till jordbruksdraget. När detta inte används sitter det under bränsletanken. Där är det lite krångligt att ta loss och sätta dit det. Helst eftersom det blir smutsigt.
Massey Ferguson 5400-serien har en relativt liten hytt. Vilket som är bäst, stor eller liten hytt, är en smaksak. Nackdelen med en smalare hytt är att passagerarsätet blir i minsta laget och därmed inte så bekvämt.
Hytten på Massey Ferguson 5400-serien har dock två stora fördelar. Hytten finns med fjädring som extrautrustning och det går utmärkt att använda höger dörr.
Servicemässigt är det inte heller något att klaga på traktorn. Hela motorhuven öppnas rakt upp i luften i ett stycke. Allt blir lättåtkomligt. Det enda som sitter sämre till är batteriet bakom höger insteg.
Massey Ferguson 5480 Dyna-4 passar bra både som liten och stor traktor på gården. Den är sannolikt smidig som lastartraktor och som extrautrustning finns ett takfönster. Den snäva vändradien innebär att traktorn inte tar så stor plats på vändtegen heller.
När vi testar traktorn i jordbearbetning visar den sig vara både pigg och seg. Man kan tillåta motorn gå ner på relativt låga varv och ändå kommer den snabbt igen när man ger gas. Transmissionen saknar dock automatik så föraren måste själv anpassa utväxlingen. Dock har traktorn så kallad speedmatching vilket innebär att den alltid väljer rätt powershiftsteg när man växlar upp och ner i grupperna. Detta är naturligtvis även bra vid transport.
Bränsletanken rymmer som standard 145 liter men traktorn kan förses med en extratank på 45–60 liter.
Hydrauliken ger 57 liter per minut som standard men kan erhållas med en pump som ger 100 liter per minut. Det är ett öppet hydraulsystem med kugghjulspumpar. Som tillval finns ett system med variabel pump. Denna ger 110 liter per minut som mest.
Massey Ferguson 5480 Dyna-4 finns även i en bantad version till ett lägre pris. Då kostar den 689 400 kronor och saknar bland annat ställbar ratt, ekonomikraftuttag, luftfjädrat säte, luftkonditionering, passagerarsäte och tredje yttre hydrauluttaget.

Massey Ferguson 5480 Dyna-4.
Motor:                Fyrcylindrig Siso på 4,9 liter och 109 kW (148 hk) maxeffekt och max vridmoment 627 Nm vid 1 400 rpm
Transmission:                Fyra elhydrauliska grupper, fyra powershiftsteg och kopplingsfri fram back ger totalt 16 växlar fram/back.
Däck:                380/85R28 fram och 460/85R38 bak
Bränsletank:                145 liter
Lyftkapacitet:                5 903 kg
Max hydraulflöde:                57 l/min
Max hydraultryck:                200 bar
Yttre hydraulik:                3 dubbelverkande uttag
Vikt:                4 570 kg (utan vikter)
Vändradie är 5,9 m
Serviceintervall:                Motoroljebyte 400 timmar (13,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (70 liter).
Kraftuttag:                540, 540E och 1 000 rpm
Pris:                718 070 kronor
Pris per hk:                                4 851 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering:                std
Frontvikter, 8 x 55 kg: 9 630
Passagerarsäte:                std
Frontlyft och pto:                68 630
Hydraulisk släpvagnsbroms:                std
Fjärde dubbelverkande uttag:                4 600
Luftfjädrad förarstol:                std
Säkerhetsbälte förare:                std
Säkerhetsbälte passagerare:                std
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:                7 790
Framaxelfjädring:                40 900

Fem plus:
–       Växellådan
–       Motorhuven
–       Sikten
–       Smidigheten
–       Höger dörr

Fem minus:
–       Passagerarsätet
–       Jordbruksdraget
–       Ingen klocka
–       Hitchkroken
–       Batteriet

Massey Ferguson 5480 Dyna-4 är lätt i förhållande till effekten. Med de bredaste däcken som är tillåtna och lite belastning i fronten är den ändå en bra dragare i jordbearbetning.

Massey Ferguson 5480 Dyna-4 är lätt i förhållande till effekten. Med de bredaste däcken som är tillåtna och lite belastning i fronten är den ändå en bra dragare i jordbearbetning.

Framaxelfjädring kostar 40 090 kronor extra men ökar komforten väsentligt. Med en strömbrytare i hytten kan man stänga av fjädringen.

Traktorn är mycket smidig och har en liten vändradie.

Framaxelfjädring kostar 40 090 kronor extra men ökar komforten väsentligt. Med en strömbrytare i hytten kan man stänga av fjädringen.

Framaxelfjädring kostar 40 090 kronor extra men ökar komforten väsentligt. Med en strömbrytare i hytten kan man stänga av fjädringen.

Vid vänster insteg sitter bränsletanken och nerfälld i den en löstagbar verktygslåda. Hållare till jordbruksdraget sitter under bränsletanken. Det är ingen bra lösning.

Vid vänster insteg sitter bränsletanken och nerfälld i den en löstagbar verktygslåda. Hållare till jordbruksdraget sitter under bränsletanken. Det är ingen bra lösning.

Massey Ferguson 5480 Dyna-4 har en stor fyrcylindrig motor. Det ger traktorn stor effekt i kombination med låg vikt och kort hjulbas.

Massey Ferguson 5480 Dyna-4 har en stor fyrcylindrig motor. Det ger traktorn stor effekt i kombination med låg vikt och kort hjulbas.

Motorhuven öppnas i framkant och kan skjutas upp nästan 90°. Det ger bra åtkomst för service.

Motorhuven öppnas i framkant och kan skjutas upp nästan 90°. Det ger bra åtkomst för service.

Batteriet sitter under en huv bakom höger insteg. Det är krångligt att komma åt där.

Batteriet sitter under en huv bakom höger insteg. Det är krångligt att komma åt där.

Det finns inga reglage i höger armstöd utan allt är samlat i högerpanelen. Den långa svarta spaken är extrautrustning och betjänar frontlyften.

Det finns inga reglage i höger armstöd utan allt är samlat i högerpanelen. Den långa svarta spaken är extrautrustning och betjänar frontlyften.

I spaken till vänster om ratten finns både kopplingsfri fram/back samt växling upp och ner i den fyrstegade powershiften.

I spaken till vänster om ratten finns både kopplingsfri fram/back samt växling upp och ner i den fyrstegade powershiften.

Massey Ferguson 5480 Dyna-4 har C-stolparna inflyttade vilket ger välvda sidorutor och bra sikt snett bakåt.

Massey Ferguson 5480 Dyna-4 har C-stolparna inflyttade vilket ger välvda sidorutor och bra sikt snett bakåt.

Relaterade artiklar