ANNONS

Lika bra som de andra nu

Med kopplingsfri fram/back till vänster om ratten tar tjeckiska Zetor det sista viktiga klivet för att komma ifatt de andra fabrikaten.

NilehnTeknik har provkört en Zetor Proxima Power 110 för att se om den tjeckiska traktorn kan matcha de andra märkena från väst. I tidigare tester jag gjort med Zetor har där nästan alltid varit ett par väsentliga punkter att klanka ner på. Så inte den här gången.
I dag finns nämligen Zetor med kopplingsfri fram/back i en spak till vänster om ratten och inte bara det. Genom att lyfta lite i spaken frikopplas traktorn. Man behöver alltså inte slira på kopplingspedalen eller dra spaken till mittläge för att minska dragkraften eller stanna till. Det räcker att man lyfter lite på spaken. Det är perfekt i lastararbete och för Zetors försäljningsorganisation, HCP, måste utrustningen vara välkommen eftersom nästan alla nya Zetor säljs med en frontlastare.
Det är just modellserien Proxima Powers som har kopplingsfri fram/back.
Men det slutar inte där. Det finns fler förbättringar vad gäller transmissionen. Den synkroniserade fyrväxlade lådan är mycket lättväxlad, även om slagen mellan lägena är onödigt stora. I växelspaksknoppen finns frikopplingsknapp och två knappar för snabbväxeln. Denna har tre steg och vilken växel som ligger i visas i instrumentpanelen. Zetor har även så kallad speedmatching i transmissionen. Det innebär att powershiften automatsikt väljer lämpligt steg när föraren växlar i den mekaniska huvudlådan, detta för att upp och nedväxling ska ske mjukt. Framförallt bra i transport.
Powershiften kan även köras i ett automatläge och då växlar traktorn automatiskt mellan de tre stegen efter belastning och motorvarvtal.
Zetor Proxima Power fungerar bra i transport. Toppfarten är 40 km/h och komforten är helt okej.
Traktorn är lätt, endast 4 ton och relativt kort. Den är smidig som en lastartraktor bör vara och vändradien är liten.
Sikten är bra men givetvis skymmer motorhuven när skopan är i markplan.
Servicemässigt är motorhuven perfekt. Den lyfts rakt upp på gasdämpare och frilägger hela motorn.
För den som använder traktorn i kraftuttagsarbete finns en finess där man med en strömbrytare i hytten väljer hur snabbt kraftuttaget ska uppnå maxvarv efter start, 1, 3 eller 5 sekunders fördröjning. På så sätt kan man få en mjuk start av redskapsdrivningen. Tillslaget är elhydrauliskt med en strömbrytare i höger B-stolpe.
Reglagen till höger i hytten sitter bra till.
Zetor Proxima Power har även spakar till vänster i hytten. Det är handbromsen, växelspakar till kraftuttaget samt spärren till lyftdragkroken.
Många kunder använder sin Zetor i skogen och i utrustningslistan finns förutom den vändbara förarplats vi redovisat i vidstående ruta även grenavvisare, ventilskydd och bukplåt. Detta kostar 24 040 kronor.
Zetor har en stor mängd utrustning redan i standardutförande och med ett komfortpaket för 29 000 kronor får man även luftkonditionering, luftfjädrat säte, bredare däck samt reglage för att manövrera trepunkten utifrån. Den som vill ha mer utrustning och komfort kan få det.
Bland det som finns att anmärka på har fläkten i taket sparsamt med utblås och placeringen av dessa är inte helt optimalt. Likaså är batterilådan bakom insteget till hytten svår att komma åt. Men detta är inte speciellt för Zetor. Det har många andra traktorer i dag.
Bränsletanken sitter till höger och eftersom de flesta är vana att använda v’nster dörr är det naturligtvis enklare att tanka på den sidan.
För övrigt erbjuder Proxima Power bra komfort och sikten är det inget fel på. Ratten är ställbar och som standard sitter det en radio med CD-spelare. Dörrarna är stora och det är enkelt att ta sig in och ut ur hytten. Bakrutan öppnas ordentligt och om man lutar sig ut en bit ser man dragkroken när man kopplar.
Proxima Power 110 är näst störst i en serie om fyra modeller. Alla har fyrcylindriga motorer och serien sträcker sig från 66 till 85 kW (90–115 hk).
En finess på Zetor Proxima är att det är en separat hydraulpump till styrningen och en till transmissionsservon. Den vanliga hyraulpumpen används således enbart till trepunkt och yttre hydraulik.
NilehnTeknik testar Proximan i transport med en vagn samt i lastningsarbete. På vägen går den mjukt och transmissionen fungerar bra. Det är inte den tystaste traktorn vi testat, men en är okej.
Med lastare är den smidig på alla sätt utom det att motorhuven är stor och skymmer lite väl mycket vid arbete i markplanet.
Även priset är intressant på Zetor Proxima Plus 110. I standardutförande får man traktorn för blygsamma 3 757 kronor per hästkraft. Det är det inte många som slår med denna specifikation.

Den kopplingsfria fram-/backväxellådan med spak till vänster om ratten är det verkliga lyftet för tjeckiska Zetor.

Hela motorhuven öppnas i ett stycke och det är lätt att komma åt alla servicepunkter.

Även höger dör fungerar perfekt och på denna sida sitter som vanligt på Zetor även bränsletanken.

De flesta nya Zetor levereras med lastare. Trac-Lift är ett dotterbolag till Zetor och deras frontlastare får man för ett tillägg om endast 62 000 kronor.

Bakom vänster trappa sitter batteriet i en låda.

Passagerarsätet är stort, men kan fällas uppåt bakåt då det inte används.

Reglagen till höger i hytten är bra placerade och det är elhydraulik för att slå till kraftuttaget.

Det finns tre reglage till vänster i hytten, handbroms, växelspak till kraftuttag och spärren till lyftdragkroken.

Det är enkelt att skifta mellan lyftdragkrok och jordbruksdrag och den del som inte används sitter i en hållare baktill på traktorn. Trepunkten kan manövreras från bakskärmen.

Zetor Proxima Power 95
Motor: Fyrcylindrig Zetor på 4,2 liter och 77 kW (107 hk) maxeffekt
Transmission: Fyra synkroniserade växlar, 2 gruppväxlar och trestegad powershift samt kopplingsfri fram/back ger totalt 24 växlar i vardera riktningen
Däck: 13.6R24 fram och 16.9R34 bak
Bränsletank: 175 liter
Lyftkapacitet: 4 150 kg
Max hydraulflöde: 50 l/min
Max hydraultryck: 180 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag
Vikt: 4 000 kg (utan vikter)
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (10 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (70 liter)
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm samt drivhjulsberoende
Pris: 402 000 kronor
Pris per hk: 3 757 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    19 838
Frontvikter 8 x 50 kg: 8 554
Passagerarsäte:    2 725
Frontlyft och pto:    53 083
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Luftfjädrad förarstol:    4 300
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    extra
Vändbar förarplats:     27 000

Zetor Proxima Power 110 är näst störst i en serie om fyra.

Relaterade artiklar