Liten och steglös
Nya Deutz-Fahr Agrofarm TTV är en synnerligen smidig och lättkörd traktor, helt perfekt för arbeten där man vill ha stor motoreffekt men lätt traktor.
Det bästa med Deutz-Fahr Agrofarm TTV 430 DT är den steglösa transmissionen. Inte bara för att den är just steglös, men för att den sitter i en så pass liten traktor. Same Deutz-Fahr, det italienska företaget bakom fabrikatet Deutz-Fahr, har verkligen gjort ett bra jobb när man tagit fram Agrofarm TTV430 DT och lillebror 420. Det är en liten smidig traktor med snäv vändradie, låg hytt, 2,6 meter och liten vikt, drygt 4 ton, som utrustats med en modern motor och steglös transmission utan kompromisser vad gäller förarkomfort och reglageplacering.
Hela traktorn är en Deutz. Same Deutz-Fahr äger motorfabriken Deutz i Tyskland och i Agrofarm TTV är det även egenproducerad transmission från företagets huvudanläggning i Triviglio, Italien. Det är intressant eftersom det sitter transmissioner från tyska ZF i de större steglösa Deutz-Fahr.
Enkelt utryckt är det en automatisk powershift med lameller och en hydrostat som jämnar ut farten mellan stegen.
Föraren kan välja mellan två hastighetsområden, fält och transport. I fältläget, 0,1–24 km/h körs traktorn nästan helt mekaniskt i transmissionen i det viktiga området 5–18 km/h. Genom att hydrostatdelen inte är verksam här minskas bränsleförbrukningen. Samma sak gäller i intervallet 10–38 km/h i transportläget, 0,1–40 km/h.
Toppfarten 40 km/h nås redan vid 1 800 rpm på motorn. Det ger 20 procents bränslebesparing jämfört med att åka i 40 km/h vid 2 100 rpm på motorn.
Med ett vred i förarhytten väljer föraren om motor och transmission ska prioritera bästa bränsleekonomi eller maximal dragkraft vid körning. På fram/backspaken till vänster om ratten kan föraren med knappar välja hur snabbt traktorn ska byta färdriktning, i fem steg.
Förarplatsen är mycket bekväm med perfekta reglage för att vara en traktor i den här storleken. Det enda som är lite gammaldags är spaken bak till vänster i hytten för att växla mekaniskt mellan olika kraftuttagsvarvtal. Å andra sidan erbjuder Agrofarm TTV hela fyra kraftuttagshastigheter.
Deutz-Fahr har ju färgkoder för de olika reglagen. Gult är för kraftuttag, blått för yttre hydraulik, grönt för trepunkt samt orange för framkörnig. Det innebär att såväl handgasvredet som knappar för transmissionen är orange.
Med spaken till vänster om ratten väljer man körriktning och därefter är det bara att trampa på gasen för att reglera farten. Med en vippa i höger armstöd ställer man in vilket som ska vara maxfarten med fullt nertryckt pedal. Inställningen ser man i en display i höger A-stolpe.
Hytten har ingen B-stolpe utan det är dörr på hela sidan. Två trappsteg från marken och upp samt de breda dörrarna innebär att det är enkelt att ta sig in i och ut ur hytten.
Hytten är bekväm och trivsam. Det finns ett passagerarsätet till vänster som kan fällas åt sidan då det inte används. Eftersom det är begränsat med plats i hytten är detta extrasäte inte så värst bekvämt, men det fungerar för kortare åkturer.
Man har bra sikt från förarplatsen åt alla håll. Testtraktorn hade ingen lastare vilket var synd. Detta är en traktorstorlek som ofta har frontlastare.
Men det är inte tvunget. Traktorns konstruktion, det vill säga liten vikt, smidig att köra samt stor motoreffekt innebär att den är perfekt att dra en växtskyddsspruta eller gödningsspridare med. Trepunkten är kraftfull, men om den ska utnyttjas för fullt, det vill säga till 6 200 kg, behöv något tungt i traktorns front. Den fungerar även bra i vallskörden eller framför en potatisupptagare. Att använda Deutz-Fahr Agrofarm TTV 430 DT som dragare för vagnar, gödseltankvagnar eller jordbearbetningsredskap innebär att det måste vara en relativt liten gård med små maskiner. Det går inte att stirra sig blind på den angivna motoreffekten cirka 110 hästar och tänka att det bara är lite mindre än vad en gammal Volvo BM 810 har. Det är inte samma hästkrafter nu som då och detta gäller alla traktorfabrikat. Dessutom är TTV 430 DT lätt och först och främst anpassad för arbeten där det är krav på smidighet.
Traktorn kan ha upp till fyra yttre hydrauluttag och dessa regleras då med två vippor i armstödet samt en joystick i högerpanelen.
Hytten är relativt tyst och på tomgång, 800 rpm, mäter vi 61 dBA. Stillastående på fullgas visar mätaren 74 dBA och den analoga varvräknaren står på 2 100 rpm. Vid transport på asfalterad väg når vi drygt 40 km/h vid cirka 1 800 rpm och då hörs inte mycket ljud från motorn. Det mesta ljudet kommer från däcken och mätaren visar 71 dBA.
Bakom ratten i instrumentpanelen finns alltså både analoga och digitala instrument. Som digitala siffror ser man hela tiden bränsleförbrukningen i liter per timme, vilket är mycket intressant.
Lillebror som alltså heter Agrofarm TTV 420 DT har en maxeffekt på 75 kW (102 hk). Den är 27 000 kronor biligare, men med tanke på att vikt och mått är exakt de samma på dessa båda är min rekommendation att sikta på den större när priset inte skiljer mer.
Hydrauliken på traktorn har en kugghjulspump och om de 60 literna per minut inte räcker till finns det 90 liter per minut att tillgå som extrautrustning. Agrofarm TTV har samma olja i transmission och hydraulik och det är faktiskt det enda att anmärka på vad gäller konstruktionen.
Anders Niléhn
Deutz-Fahr Agrofarm TTV430 DT
Motor: Fyrcylindrig Deutz på 4,0 liter och 80 kW (109 hk) maxeffekt och max vridmoment 380 Nm vid 1 400–1 800 rpm
Transmission: Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck: 420/70R24 fram och 480/70R34 bak
Bränsletank: 160 liter
Lyftkapacitet: 6 200 kg
Max hydraulflöde: 60 l/min
Max hydraultryck: 190 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag
Vikt: 4 400 kg (utan vikter)
Vändradie: 5,5 meter
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (10 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (52 liter)
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm
Pris: 612 000 kronor
Pris per hk: 6 614 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikt 600 kg: 7 700
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 30 100
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Fjärde dubbelverkande uttag: 4 700
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: Nej
Framaxelfjädring: Nej
Hyttfjädring: Nej
Krypväxel: std
Fem plus:
– Bra transmission
– Även höger dörr användbar
– Kompakta mått
– Bra reglage
– Hel motorhuv
Fem minus:
– Batteriplacering
– Högt inköpspris
– Samma olja i transmission och hydraulik
– Mekanisk pto växel långt bak till vänster i hytt
– Ingen fjädring på hytt och framaxel