ANNONS

Liten smidig kompaktlastare med krut i

Den gula lilla anläggningsmaskinen toppar 30 km/h vilket är relativt snabbt för en kompaktlastare. Den fyrcylindriga tvärställda Perkinsmotorn i aktern driver hydraulpumpar för arbetshydraulik och framdrivningshydraulik.
Den hydrostatiska framdrivningen har två områdesväxlar som skiftas elhydrauliskt med en knapp i multifunktionsspaken till höger om föraren. När man har den i hög lyser en grön hare i instrumentpanelen. I övrigt är det en enkel instrumentering. Tankmätare, ratt och en klocka där alla indikeringslampor är samlade.
Till vänster om föraren sitter den mekaniska handbromsen, vilken måste vara åtdragen för att maskinen ska kunna startas. Huvudströmbrytaren har man mellan benen, så man behöver inte hoppa av om man glömt slå till den. Batteriet, som är på 60Ah, sitter alltså under sitsen och är därmed lite krångligare att komma åt.
Övriga servicepunkter är bättre. Hela motorhuven där bak öppna i ett stycke och sen kommer man åt alla filter och oljepåfyllningsställen.
Maskinen saknar hytt och har i stället en störtbåge som man kan fälla ner vid behov. Vi mäter ljudnivån vid förarplatsen till 72 dBA vid tomgång och 90 dBA vid fullgas. Vid ett normalt arbete torde man ligga någonstans mitt emellan och då är ljudnivån helt okej, det vill säga att man bör använda hörselskydd om man kör länge men klarar sig bra utan vid lite kortare arbetspass.
Det är relativt trångt mellan rattstång och sittplats och de små fotstegen är väl indragna mot maskinkroppen, antagligen för att göra maskinen smidig, några centimeter till i längdled på förarplatsen och det hade blivit lite bekvämare. Men det är inget stort problem det är nära till marken och man kommer snabbt upp och ner från förarplatsen.
Motorvarvtal och hydrostat styrs linjärt med höger körpedal. Vänsterfoten har även den en pedal. Ju längre ner man trampar den ju mindre olja får hydraulmotorerna. På så vis kan man sänka farten samtidigt som man ger fullt hydraulflöde till lastaren. Trampar man vänsterpedalen i botten bromsas maskinen.
Fram, neutral och back sköter man med en tumknapp uppe på lastarspaken.
Vill man vara säker på att ingen ofrivilligt manövrerar lastaren finns en spärr.
När Boggi provkör Job-Mann 200-35 upplever vi den som riktigt pigg och stark. Det beror på att den är fyrhjulsdriven, har navreduktioner och har hela fyra cylindrar i dieselmotorn, mycket på en sådan liten hjullastare. Det finns även riktiga differentialspärrar i båda axlarna.
Sikten är okej, men det finns maskiner med bättre vy över skopan. På kompaktlastare sitter man relativt långt bak och lågt i förhållande till redskapet jämfört med hur man sitter på stora hjullastare.
Hydrauliken kommer från välkända Danfoss och Job-Mann 200-35 har en tipplast om 1 275 kilo.
Till Sverige importeras den av danska IH Maskiner och säljs antingen direkt via importören eller via återförsäljare. En av återförsäljarna är Ewia i Lund.
Den maskin Boggi provkörde hade lite bredare däck än vad som är standard. Job-Mann 200-35 kan därmed köpas från 232 500 kronor i sitt enklaste utförande. Pallgafflarna kostar 9 000 kronor och en 120 cm bred skopa 8 300 kronor. I övrigt finns det ingen extrautrustning till maskinen.

Job-Mann 200-35
Motor: Fyrcylindrig Perkins på 1,5 liter och 26 kW (35 hk) effekt vid 2 800 rpm
Transmission: Hydrostatisk med två områdesväxlar
Däck: 31×15.50-15
Bränsletank: 21 liter
Lyftkapacitet: 630 kilo
Lyfthöjd: 2 856 mm
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag
Vändradie: 2,33 m
Vikt: 2 200 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (5 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (0,75 liter), Hydrauloljebyte 1 000 timmar (28,5 liter)
Pris: 243 500 kronor

Job-Mann 200-35 är bara 1,33 meter bred och tar sig smidigt in i små byggnader.

Det är lättare att klättra upp i maskinen än av den. Det är lite trångt nere vid golvet och snabbast är att svinga sig ut.

Max rattutslag. Vändradien är liten, endast 2,33 meter från centrum till yttre hjulet.

Frigångshöjden är 23 centimeter under differentialerna i fram respektive bakaxeln.

Maskinen tankas och hydraulolja fylls på under motorhuven.

Luftfiltret sitter bra till ovanpå motorn. Värre är det med batteriet som sitter under föraren. För att komma åt det samt ventilpaket etc måste man tippa hela förarplattformen åt höger.

I en och samma spak sköter man lastaren, redskapslåset, fram/back, hög/låg samt diffspärrar. Tredjefunktionen manövreras med en separat spak till höger.

Instrumenteringen är mycket spartansk.

Hydrauliskt redskapslås och tredjefunktion är standard.

Lastaren har en exakt parallellföring.

Relaterade artiklar