Liten smidig traktor med bra transmission
Liten smidig traktor med bra transmission, lågt baspris och lång extrautrustningslista.
Traktorcompaniet som säljer McCormick i Sverige har valt en ganska enkel specifikation för McCormick CX95 i standardutförande. Det är bra för då kan den som inte har så stora krav erhålla en traktor för en liten peng per hästkraft och den med större krav välja exakt vad denne vill ha från extrautrustningslistan.
Efter att ha provkört traktorn i diverse arbeten under en sommarvecka kan jag konstatera att utan luftkonditionering, ställbar ratt och fånghakar i lyftarmarna hade det inte blivit någon affär. Vad som passar just dina behov kan ni se i vidstående utrustningslista.
Men transmissonen är fulländad från början för en traktor i den här storleken.
Mekanisk hög och låg i spak längst till höger och mellan den och föraren en halvlång spak för den synkroniserade fyrväxlade lådan vilken är mjuk och bra att växla i. I huvudväxelspaken sitter en frikopplingsknapp samt en strömbrytare med tre läge för den trestegade powershiften. Fram, neutral och back sitter i en spak snett till vänster om ratten. Personligen skulle jag vilja ha den rakt ut till vänster. Det hade funkat eftersom spaken till blinkern är så kort så dessa ändå inte hade kolliderat. Frikopplingsknappen har lite fördröjning när kopplingen ska gå ihop, men vill man smyga går det bra att använda kopplingspedalen.
Ratten är fast i den traktor jag provkörde och körställningen passade inte mig men det finns som sagt ställbar ratt som extrautrustning.
Instrumenten är analoga, så även hastighetsmätaren. Som extra finns en digital instrumentpanel som även ger traktorn en kördator.
Säkringarna sitter bakom vänster sidopanel av rattkonsollen. Det innebär att man kan stå ganska rak på marken och byta säkringar.
Spakarna för yttre hydraulik, två eller tre stycken, sitter nere till höger om föraren på en rad och bakom dem spaken för att hydrauliskt sätta igång kraftuttaget. I standardutförande är det vad som finns i spakväg till kraftuttaget och hastigheten, 540 eller 1 000 rpm väljs mellan de två tapparna där bak. Om traktorn i stället utrustas med 540 och 540 ekonomi sker växlingen med en spak i hytten.
Längst bak till höger sitter ett litet T-handtag för att lösa ut spärren till lyftdragkroken. Det är ingen bra konstruktion. Vad som då är bättre med den är att det är lätt att skifta mellan krok och jordbruksdrag samt att det finns en bra hållare fram på traktorn till det alternativ som ej används.
Uppe till höger sitter tre strömbrytare för fyrhjulsdrift med till, från och automatläge, differentialspärr till och från samt trepunkt upp och ner. I en stor dubbelratt ställer man in lyftens övre och nedre läge samt på ett annat vred dragkrafts- och lägesregleringen. Det är ett smart upplägg med reglage som är lätt att förstå sig på. Den elektroniska trepunkten är standard och resten av inställningarna för denna finns under en lucka längre bak.
Fläkten sitter i taket vilket innebär att alla luftutsläpp för värme och eventuell kyla är samlade där. Det är synd, värme längs golvet är aldrig fel.
CX95 finns med två typer av tak. Testtraktorn har det höga som gör traktorn 2,74 meter hög. Ska traktorn användas i byggnader med begränsad höjd finns en lågprofilhytt med takfönster. Då blir traktorn 20 cm lägre. Lågprofilhytten kostar 2 000 kronor i tillägg och finns även den med luftkonditionering som extrautrustning. Det är troligtvis välinvesterade pengar då det sällan är problem med traktorer som är för låga.
Traktorn erbjuder varken hyttfjädring eller framaxelfjädring. På bakskärmarna sitter reglage för att manövrera trepunkten. Bakrutan är stor och sikten bra. Hydrauluttagen har en dålig märkning, både vilka som hör till vilken spak och vilket som är plus och minus. Här krävs det att man lär sig utantill.
CX95 lanserades i år och är näst störst i en serie om fyra traktorer. Den ersätter CX90 som kom 2001 då varumärket McCormick återintroducerades efter flera års bortovaro.
McCormick CX95.
Motor: Fyrcylindrig Perkins på 4,4 liter och 66,5 kW (90 hk) och max vridmoment 386 Nm.
Transmission: Fyrväxlad synkroniserad låda med trestegs powershift och mekanisk hög/låg samt kopplingsfri fram/back ger 24 fram och 24 bak.
Däck: 12,4R24 fram och 16,9R34 bak.
Bränsletank: 155 liter.
Lyftkapacitet: 3 875 kp.
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag.
Vikt: 3 840 kg (utan vikter).
Vändradie: 5,5 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (7,3 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (52 liter).
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm.
Pris: 355 000 kronor
Pris per hk: 3 944 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: 12 500:-
Frontvikter: 9 x 45 kg 7 300:-
Frontlyft och pto: 54 700:-
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Luftfjädrad förarstol: 5 500:-
Krypväxel: 9 000:-
Digitala instrument, kördator: 3 500:-
Radar: 4 500:-
Ställbar ratt: 2 800:-
Tredje dubbelverkande hydrauluttaget: 4 000:-
Teleskopiska backspeglar: 1 500:-
Fånghakar i lyftarmar: 2 000:-