Livsmedelsförsäljningen fortsätter att öka i Sverige
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,6 procent under september 2021 jämfört med samma månad 2020, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 1,3 procent under månaden. Den positiva utvecklingen i butik, som startade redan i juni månad, håller i sig in i hösten.
– Försäljningen i butik stod för merparten av försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln under september. Kunderna har i och med restriktionslättnaderna successivt återgått till att handla i butik, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i e-handeln växte under månaden med 6,9 procent. Hemleverans växte med 4,0 procent och upphämtning i butik med 10,4 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i september till 5,2 procent.
– Försäljningstillväxten i e-handeln var positiv under månaden, trots höga jämförelsetal från föregående år. E-handelsandelen uppgick till 5,2 procent, vilket är något högre än under motsvarande månad föregående år trots att vi levde med mer restriktioner då, avslutar Karin Brynell.
Den totala försäljningsutvecklingen under årets tredje kvartal uppgick till 1,2 procent. Försäljningen i butik ökade med 1,1 procent och e-handelsförsäljningen ökade med 3,0 procent.
Kalendereffekten beräknas till 0,2 procent för september månad, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 1,4 procent.
Dagligvaruindex för oktober publiceras 17 november.