ANNONS

Lönsamt med eldrift i stallet

De dräktiga suggorna märker knappt när Lars-Erik Edström kör ut den gamla ströbädden och kör in ny halm. Grisproducenten Anders Michaelsson är mycket nöjd med den tysta och helt utsläppsfria hjullastaren Volvo L25 Electric. Lika nöjd är han med ekonomin.

– Jag spar drygt 70 000 kronor om året, så stor är prisskillnaden mellan diesel och el.
Michaelssons Lantbruk i Stora Skedvi utanför Hedemora är navet i en så kallad suggring. På Michaelssons moderna gård, den nyinvigdes 2017 efter en ny- och ombyggnad, insemineras de drygt 1 000 suggorna i nätverket.
En sugga är dräktig i cirka 115 dagar och 4 till 5 veckor innan nedkomst, flyttas de ut till de fem satellitgårdarna i nätverket där smågrisarna föds. Slaktgrisarna är sedan kvar där och levereras till slakt efter sex månader, men innan dess har suggorna skickats tillbaka till Michaelssons Lantbruk för en ny insemination.
– I snitt får varje sugga 2,3 kullar om året och nätverket levererar 25 000–30 000 slaktgrisar till Siljan Chark varje år.

Räknade fel – Blev ännu billigare
I många år hade Michaelssons lantbruk en Volvo L35 av årsmodell 2000. Den gödslade ut i stallarna, körde in ny halm och nytt foder samt flyttade suggor i specialgjorda lådor. Efter drygt 20 år i tjänst, så hade den gjort sitt och Anders sökte en ersättare.
– Min son Per är tekniskt intresserad och vi började undersöka de elmaskiner som fanns. Vi fastnade för Volvo L25 Electric och jag räknade på vad den skulle kosta i drift jämfört med en dieseldriven maskin.
– I efterhand visade det sig bli ännu mindre kostnad än jag räknat med. Jag trodde det skulle gå åt mer el. Den gamla L35:an drog diesel för närmare 80 000 kronor om året, den nya elmaskinen drog el för lite drygt 5 000 kronor det första året.

Bra för alla
Det räcker inte med bättre driftsekonomi samt bättre miljö för både människor och djur.
– Den nya maskinen gör exakt samma jobb som den gamla. Ändå har maskintimmarna per år sjunkit från 900 timmar på den gamla till 600 timmar på den nya. Den senare är ju aktiv bara när hjulen snurrar. Det är bra för andrahandsvärdet, säger Anders.
Han tycker dessutom att L25 Electric rolig att köra, och han passar på så fort tillfälle ges.
– Men man får ändra körstil och vara försiktig med gasen, elmaskinen levererar full kraft mycket snabbt.

Relaterade artiklar