ANNONS

Lyckad finsk steglös transmission

Nya Valtra T202 Direct är ett stort lyft mot tidigare T-seriens traktorer. Borta är alla växelspakar och allt som har med motor och transmission att göra manövreras i stället med knappar och vred.

Den steglösa transmissionen har fyra områden att erbjuda. I A går traktorn steglöst 0-7 km/h och passar bra till långsamma arbeten där man valt krypläge på traktorer med mekanisk transmission. B är 0-14 km/h och perfekt vid jordbearbetning såsom harvning. I C går traktorn 0-21 km/h och kan vara bra vid lite snabbare fältarbeten eller körning med lastare medan läge D är till för transport och innebär steglös reglering av hastigheten från 0 till 43 km/h.
Just 43 km/h är vad man maximalt kan låta en traktor gå i Sverige. På marknader där det är tillåtet toppar Valtra T202 Direct 55 km/h. Detta innebär att man i Sverige når toppfarten redan vid 1 700 rpm. Det innebär att man sparar bränsle vid transport samtidigt som det blir tyst i hytten.
Fast vid transport är det egentligen inte motorvarvtalet som är det värsta. Det mesta ljudet kommer från däcken och transmissionen. Det märker vi när vi mäter upp ljudnivån i hytten som är exakt den samma vid fullgas, 2 250 rpm, och stillastående traktor som vid transport i 43 km/h och 1 700 rpm på mätaren. Instrumentet visar 78 dBA vid båda tillfällena. Stillastående och på tomgång är värdet 67 dBA. Det är bra siffror och hytten får anses tyst.
När vi provkör Valta T202 Direct beger vi oss till en stubbåker för att plöja. Väl framme på fältet håller vi inne en knapp under höger armstöd samtidigt som vi trycker på minus-transmissionsknappen uppe på armstödet. Med två tryck väljer vi läge B i stället för D. Att vi fått in rätt utväxlingssteg ser vi dels i den lilla orange displayen i höger armstöd, dels i displayen i höger A-stolpe.
Så är det med mycket av motor- transmissionsinformationen, den visas både i höger A-stolpe och i displayen i höger armstöd. Det är bra eftersom man gärna kollar i displayen vid knapparna vid inställningar och snett fram till höger när man kör.
När vi går från D till B märker vi direkt skillnad i körpedalen vad gäller känslighet. Nu kan vi röra pedalen betydligt mer innan hastigheten ändras värst mycket.
Framme vid fåren sänks plogen och vi trampar på körpedalen till vi nått lagom hastighet. Med hjälp av en annan knapp i höger armstöd aktiveras farthållaren och sen kan vi släppa körpedalen. Vill man sänka hastigheten temporärt finns den spak vid sidan i höger armstöd för det.
Traktorn har givetvis vändtegsautomatik och i den kan man, som i detta arbetet, programmera in lyft av plogen samt växling.
Vill man köra manuellt höjs och sänks plogen med en strömbrytare i armstödet. Växling och tiltbreddsjustering har vi kopplat i joysticken som betjänar två yttre dubbelverkande uttag.
Vad gäller den joysticken har Valtra en bra finess. Med ett vred skiftar man om joysticken ska betjäna två dubbelverkande uttag bak eller fram.
Redan som standard finns fem yttre dubbelverkande hydrauluttag bak. Som tillval finns lastkännande hydraulik. Det kostar 3 800 kronor.
Redan på gamla T-serien var Valtra långt framme vad gällde hydrauliken och en finess är separat olja i hydraulik och transmission. Det sparar transmissionen, framförallt när man har samarbete med grannarna om redskap.
Även vad gäller hydraulflödet finns det flera alternartiv. Originalpumpen ger 115 liter per minut men det finns en större som ger 160 lite per minut.
Testtraktorn har en frontvikt på 1 100 kilo och med den fjädrande framaxeln väger ekipaget nästan 8 ton.
Även när vi lyfte den femskäriga växelplogen och vänder på vändtegen är traktorn stabil. Man känner knappt att man har något i lyften alls.
Valtra T202 Direct är lättkörd och bekväm. Det behövs ingen speciell instruktion för att starta och komma igång.
Jag tycker att man sitter bra och har reglagen bra placerade. För dem som ofta byter kraftuttagsvarv är klart den mekaniska spaken för det lite omodern. Spaken för att låsa upp spärren till lyftdragkroken är det enda jag hittar att klaga på. Den är liten och sitter långt ner bak till höger.
Testtraktorn har frontlyft som lyfter 3,5 ton och den kostar 79 000 kronor inklusive frontkraftuttag. Priset kan verka dyrt, men då ingår två, nödvändiga, yttre dubbelverkande uttag fram. Lägger man till 3 000 kronor lyfter den 5 ton.
Samma sak gäller priset för framaxelfjädringen. Den kostar i sig 26 000 kronor men kräver tryckluft på traktorn vilket kostar 13 000 kronor. Summa 39 000 kronor. Denna tryckluft kan man sen ha nytta av för exempelvis hyttfjädring. Det finns två alternativ där. Vi har angett det billigaste i vidstående faktaruta vilket är en mekanisk hyttfjädring. Den som arbetar med tryckluft och som givetvis är bekvämare kostar 17 000 kronor.
Valtra T202 Direct är störst i serien och lanserade i oktober 2008. Fabrikatet blev ett av de sista att presentera en steglös transmission och många trodde nog att när det väl skulle ske skulle det bli en Vario från systertraktorn Fendt, ett fabrikat som tillika Valtra ingår i Agco.
Men de som trodde det fick fel. Under sex år har ingenjörerna i finska Soulathi konstruerat en egen steglös Valtra transmission och inte bara det. När den lanserades för ett år sedan erbjöd man kunderna även en tiostegad powershift som heter Versu.
Versu är egentligen en femstegad poweshift som i praktiken blir tio med hjälp av en splittlåda. Genom att ta denna femstegade poweshift, förse den med automatisk växling och parallellkoppla den med en hydrostatdel hade Valtra den steglösa Direct.
Traktorkonstruktörer som satsar på det finare konceptet med steglösa traktorer har två val att göra. Antingen konstruerar man en invecklad higtech maskin där användaren måste vara väl insatt för att köra eller gör man den enkel. Valtra har valt det senare vilket innebära att man kan släppa upp sin gamla far i traktorn för att köra stubbar några timmar, utan att man behöver lära upp honom i timmar föra avfärd. Det tycker jag är en bra egenskap på en traktor.

Valtra T202 Direct
Motor:    Sexcylindrig Sisu på 7,4 liter och 140 kW (190 hk) maxeffekt utan effektboost och max vridmoment 745 Nm vid 1 500 rpm
Transmission:    Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck:    540/65R30 fram och 650/65R42 bak
Bränsletank:    375 liter
Lyftkapacitet:    8 500 kg
Max hydraulflöde:    115 l/min
Max hydraultryck:    205 bar
Yttre hydraulik:    5 dubbelverkande uttag bak
Vikt:    6 420 kg (utan vikter) Varav 46% på framaxeln
Vändradie:    5,85 meter
Serviceintervall:    Motoroljebyte 500 timmar (19 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (65 liter)  Hydrauloljebyte 1 000 timmar (62 liter),
Kraftuttag:    540E och 1 000 rpm
Pris:    960 000 kronor
Pris per hk:        5 052 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    std
Frontvikt: 1 100 kg:    12 000
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och frontkraftuttag:    79 000
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std
Framaxelfjädring:    39 000
Hyttfjädring:    6 200
Krypväxel:        std
Avgasbroms:    nej
Twin trac:    34 000

Fem plus:
–    Tyst i hytten
–    Dubbla fläktar
–    Seg motor
–    Bra transmission
–    Även dörr till höger

Fem minus:
–    Dåligt passagerarsäte
–    Svårt rengöra hyttfilter
–    Delad motorhuv
–    B-stolpe i hytten
–    Liten spak till lyftdragkroksspärren

Valtra T202 Direct trivs lika bra på fältet som på vägen. I plöjning passar andra transmissionssteget bra. Då regleras farten steglöst mellan 0 och 14 km/h.

Valtra T202 Direct trivs lika bra på fältet som på vägen. I plöjning passar andra transmissionssteget bra. Då regleras farten steglöst mellan 0 och 14 km/h.

Anders Niléhns omdöme om nya Valtra T202 Direct är bra på det stora hela.

Anders Niléhns omdöme om nya Valtra T202 Direct är bra på det stora hela.

Med framaxelfjädring blir traktorn 350 kg tyngre än den siffra vi redovisat i vidstående faktaruta. Eftersom denna extra vikt ligger på framaxeln blir viktfördelningen i det närmaste 50/50 med denna utrustning monterad.

Med framaxelfjädring blir traktorn 350 kg tyngre än den siffra vi redovisat i vidstående faktaruta. Eftersom denna extra vikt ligger på framaxeln blir viktfördelningen i det närmaste 50/50 med denna utrustning monterad.

Dubbla fläktar. Traktorn har en fläkt i taket med värme och kyla och luftutsläpp där uppe. Strömbrytaren till höger är till fläkten mellan motor och hytt som leder varmluft ner mot golvet. Bra när det är kallt.

Dubbla fläktar. Traktorn har en fläkt i taket med värme och kyla och luftutsläpp där uppe. Strömbrytaren till höger är till fläkten mellan motor och hytt som leder varmluft ner mot golvet. Bra när det är kallt.

I höger armstöd finns det viktigaste samlat. I displayen ser man just nu information om motorvarvtal och hastighet men den används även för inställningar av exempelvis hydraulik.

I höger armstöd finns det viktigaste samlat. I displayen ser man just nu information om motorvarvtal och hastighet men den används även för inställningar av exempelvis hydraulik.

Valtra har en av marknadens bästa fram/back-spakar. Den är kort, bra placerad och den har parkeringsläge.

Valtra har en av marknadens bästa fram/back-spakar. Den är kort, bra placerad och den har parkeringsläge.

Dåligt. Det är krångligt att rengöra eller byta filtren till hyttventilationen.

Dåligt. Det är krångligt att rengöra eller byta filtren till hyttventilationen.

Hållare till jordbruksdraget och bakom den skymtas den pneumatiska hyttfjädringen.

Hållare till jordbruksdraget och bakom den skymtas den pneumatiska hyttfjädringen.

Fem dubbelverkande som standard och tryck och retur på varsin sida. Men varför har man inte färgkodat alla locken? Gul kabel uppe till vänster är Valtras snart klassiska nödstopp för kraftuttaget. Bra konstruktion.

Fem dubbelverkande som standard och tryck och retur på varsin sida. Men varför har man inte färgkodat alla locken? Gul kabel uppe till vänster är Valtras snart klassiska nödstopp för kraftuttaget. Bra konstruktion.

Även höger dörr går att använda. Mycket bra.

Även höger dörr går att använda. Mycket bra.

Kylarna är lätta att dela för rengöring, men motorhuven består av tre delar. Inte bra alls.

Kylarna är lätta att dela för rengöring, men motorhuven består av tre delar. Inte bra alls.

Motorn är tillverkad av Sisu i Finland, vilket ingår i Agco, liksom Valtra. Det är en sexcylindrig motor på 7,4 liter med laddluftskylare och turbo.

Motorn är tillverkad av Sisu i Finland, vilket ingår i Agco, liksom Valtra. Det är en sexcylindrig motor på 7,4 liter med laddluftskylare och turbo.

Valtra har inte så mycket till övers för passagerare. Det är bara en enkel platta att sitta på och den saknar säkerhetsbälte.

Valtra har inte så mycket till övers för passagerare. Det är bara en enkel platta att sitta på och den saknar säkerhetsbälte.

Även när många tillverkare slopar alla reglage i högersidan har Valtra T202 en hel del kvar. Här ser vi handgas och mekanisk spak för växling av kraftuttaget. Strömbrytare och vred är bland annat till hydraulikinställningar, fyrhjulsdrift och differentialspärr.

Även när många tillverkare slopar alla reglage i högersidan har Valtra T202 en hel del kvar. Här ser vi handgas och mekanisk spak för växling av kraftuttaget. Strömbrytare och vred är bland annat till hydraulikinställningar, fyrhjulsdrift och differentialspärr.

Relaterade artiklar