Mångsidig maskin som ersätter traktorn
Det beror naturligtvis på vad man ska göra, men Merlo Multifarmer 40.9CS kan ersätta en lantbrukstraktor såväl som en lastmaskin eller en lift. Maskinen passar bäst för den som behöver samtliga av dessa arbeten.
Man kan alltid konstatera att maskiner som är byggda för ett enda ändamål ofta är bäst till just det arbetet. Multimaskiner som denna är till för dem som har samtliga behov men inte tillräckligt många timmar per år för varje arbete.
En lantbrukstraktor är naturligtvis ett bättre val för att dra redskap i fält men med en Multifarmer har man en perfekt fyrhjulsstyrd teleskoplastare, men som kan fungera som en lantbrukstraktor som extra.
Så plus och minus i vidstående ruta är även hänsyn tagit vid jämförelse med lantbrukstraktor.
Många timmar per år är A och O för bästa ekonomi på en maskin. Det är ett faktum som talar för Merlo Multifarmer. Det är en effektiv lastmaskin för materialhantering på en gård eller på ett bygge men som anläggningsmaskin passar den inte.
Det finns inte flytläge och att arbeta med planeringsarbeten utan den funktionen är värdelöst.
På ett lantbruk är den däremot effektiv för att hantera storsäckar, ensilage- och halmbalar och med lyftdragkroken där bak kan man även ta med sig en vagn.
Maskinen är godkänd för personkorg och denna kan manövreras från plattformen. Därmed har man även en servicemaskin för underhåll på hög höjd.
NilehnTekniks provkörning av Merlo Multifarmer 40.9CS visar att detta är den perfekta maskinen för en entreprenör med många olika arbetsuppgifter och som även har ett litet lantbruk att ta hand om.
Då kan maskinen gå på ett bygge och lyfta fram material och personal och med sina lantbruksegenskaper ersätta traktorn i fält.
Jämför man Multifarmer med en konventionell traktor kan man snabbt se att det är lite svårare att koppla redskap eftersom man inte sitter centrerat i maskinen och när man kör redskapet i fält är det ovanligt långt från förarplats till maskinens framkant.
Detta är naturligtvis saker som man som förare kan vänja sig vid, men det är en skillnad.
För övrigt har italienska Merlo anpassat maskinen så att den ska kunna köras perfekt efter behov.
Den steglösa transmissionen är bra och motoreffekten i förhållande till maskinens storlek och vikt är helt okej. Transmissionen har elhydraulisk hög/låg och kan även köras i automatläge. Då startar den i låg och går själv över till hög när det passar.
Kör man i lastningsarbete sitter man som förare bra med perfekt sikt och motor och transmissionen arbetar perfekt. Även hydrauliken räcker till.
Såväl fram/back som tredje och fjärde funktion manövreras i joystick. Dock har denna ett säkerhetslås på framsidan av spaken som måste hållas in för att lastarens hydraulik ska fungera. Det innebär att joystick måste hållas med höger hand på ett och samma vis hela arbetsdagen. Det är inte bekvämt, men enligt uppgift från Merlos svenska generalagent, Hüllert Maskin, ska det framöver komma en spak som känner av att en hand är vid spaken och låser upp alla funktioner.
Detta ska även kunna eftermonteras på äldre maskiner med dödmansgrepp.
I lastararbete håller maskinen måttet. Hydrauliken räcker till för att utföra flera moment samtidigt. Det är det inte alla teleskoplastare på marknaden som klarar av.
Men som lantbrukstraktor ska Multifarmer ses som ett komplement.
Det är svårare att koppla redskap då man inte sitter i mitten och dessutom långt fram.
När redskapet väl är kopplat och man kör i fält är det svårt att se hur arbetet utförs om redskapet är placerat nära maskinen. Ett delburet redskap som en Väderstad Carrier är att föredra jämfört med en buren Dalbo Dinco som vi testade Multifarmern med. Det sistnämnda hamnar för nära maskinen och man ser inte hur arbetet flyter på i framkanten av redskapet.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att den som ska investera i en Merlo Multifarmer ska först och främst behöva en lastmaskin med räckvidd, för att sen motivera en trepunktslyft och kraftuttag behöver man köra maskinen några hundra timmer per år i fält. Det kan vara en lantbrukare som vill klara sig utan stillestånd när den ordinarie traktorn är på service. Eller då man ska lite längre iväg för att utföra ett arbete i fält men även behöver kunna lyfta något.
Hur är då Merlo Multifarmer att köra?
Jo, hytten är bekväm och reglagen är bra placerade. Strömbrytare för arbetsbelysning, bomdämpning, hyttfjädring, kraftuttagsvarvtal, farthållare och inställbart motorvarvtal sitter logiskt placerade. Körspaken är ergonomiskt placerad i höger armstöd och vipporna till yttre hydraulik och reglage till trepunktslyft är där man vill ha dem.
Längst bak till höger sitter vred för parkeringsbroms och säkerhetsknapp för redskapslåsning.
Vindrutetorkare i frontrutan, takrutan och bakrutan har intervall och två hastigheter.
Inget allt klaga på där, men det man kan konstatera är att italienare svettas tydligen inte.
Hoppar man varm och svettig in i en Merlo teleskoplastare, oavsett modell, så immar alla rutorna igen. Det spelar ingen roll hur man ställer in klimatorn, utan papper att polera rutorna med så ser man ingenting. Det är inte bra.
Det tar även lång tid att få bort is och imma en kall eller fuktig dag även om maskinen lämnas igång utan förare i hytten.
Merlo Multifarmer 40.7CS kostar från 1 405 000 kronor men testmaskinen har en prislapp på 1 700 000 kronor.
Den har då extrautrustning i form av bomdämpning, hyttfjädring, luftkonditionering, finare hydraulik, backkamera, LED-belysning, diffspärr på båda axlarna, vridbar personkorg och lyftdragkrok för att nämna några detaljer.
Merlo Multifarmer 40.9CS
Motor: Fyrcylindrig Iveco på 125 kW (170 hk) maxeffekt
Transmission: Steglös
Däck: 600/55×26.5 runt om
Bränsletank: 150 liter + 18 liter AdBlue
Lyftkapacitet (trepunkt: 7 000 kg
Lyftkapacitet (lastare): 3 500 kg
Max hydraulflöde: 150 l/min
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag bak och 2 fram
Vikt: 9 150 kg
Vändradie: 4,15 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (12 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (14 liter) Hydrauloljebyte efter analys (96 liter)
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm
Utrustning
Luftkonditionering
Hydraulisk släpvagnsbroms
Luftfjädrad förarstol
Säkerhetsbälte förare
Hydraulisk lyftdragkrok
Bomdämpning
Nivellering
Tre plus:
– Lättkörd
– Mångsidig
– Bra hydraulik
Tre minus:
– Små hjul
– Sämre sikt till höger
– Svårt koppla redskap