ANNONS

Maskinen som bara inte får försvinna

Volvo BM 6300 är maskinen som bara inte får försvinna. Det finns entreprenörer som lagt ner en halv miljon på sin ögonsten för att hålla den igång.
Volvos beslut att lägga ner tillverkningen av Volvo BM EL70 och EL70C, efterföljarna till 6300 medförde att många entreprenörer inte såg något vettigt alternativ till att byta ut sin grävlastare när den började bli sliten. Det många gjorde i stället var att totalrenovera den befintliga maskinen och på så sätt kunna fortsätta köra med den ett bra tag till.
De som är vana vid en Volvo BM 6300 tycker som regel om midjestyrningen och då är den nya grävlastaren från Volvo CE inget bra alternativ eftersom den har fyrhjulsstyrning.
Även om det finns ett stort antal Volvo BM 6300 ute på fältet börjar det bli ett litet problem att få fram vissa reservdelar till maskinerna. Vad Boggi erfar finns det som exempel ingen fördelningsventil till hydraulpaketet längre som ny reservdel. Det kan hända att delen ersatts med något annat, det är inte ovanligt och ett annat sätt att hålla igång gamla maskiner på är att köpa begagnade delar på skroten. Problemet med det förfarandet är att det ofta är samma delar folk vill åt när de tar slut som ny reservdel.
Volvo BM 6300 har alltså några år på nacken och de första maskinerna rullade av bandet år 1984. Produktionen höll på fram till år 1992 då ersättaren EL70 kom. EL70 är i stort sett samma maskin som 6300 och det gäller även för EL70C som avlöste år 1995 och fanns fram till år 1996 då Volvo beslutade sig för att upphöra med tillverkningen av grävlastare. Den sistnämnda, EL70C, hade dock en motor från Deutz.
För den som ska ha tag på en begagnad Volvo BM 6300 gäller det att ställa in sig på att det är en lite äldre maskin som därmed troligtvis har lite skavanker här och där.
De äldsta maskinerna hade mekaniska spakar till lastare och grävaggregat men köper man en senare med elservo och korta joystick i armstöden är 6300 en bekväm maskin.
Den 6300 som Boggi provkör har elservo och är av 1990-årsmodell. Den får nog anses vara i ett normalt skick med tanke på åldern. Det är lite småskavanker här och där men allting fungerar och dörrar och fönster verkar hålla tätt.
Vi mäter ljudet på tomgång till 60 dBA och vid fullgas med stillastående maskin till 71 dBA. Då visar varvräknaren på 2 200 rpm. Klockan sitter i instrumentpanelen som på en traktor och även de flesta strömställarna sitter framme vid ratten. Till höger i hytten finns faktiskt bara start, stopp och handgas. Det finns även luftutsläpp längs sidorutan på högersidan. Fläkten till hyttventilationen med sitt filter sitter på utsidan av hytten på höger sida.
Ratten är givetvis ställbar och det är gott om plats att vända runt stolen i hytten.
Fram/back och de fyra powershiftstegen manövreras med spaken till vänster om ratten och toppfarten är 30 km/h. Maskinen har även hög/låg vilket väljs stillastående med en knapp i instrumentpanelen. Lastaren manövreras men höger joystick och det finns även ett dubbelverkande uttag som tredjefunktion fram.
Givetvis testar vi såväl att lasta grus, gräva ett litet dike samt fylla igen. Vid arbete pendlar ljudmätaren mellan 68–70 dBA, allt efter belastning och svängningar i motorvarvet.
Arbetsplatsen är bekväm och man sitter bra bakåtvänd i hytten när man gräver. Stödbenen hissar man ner med två mekaniska spakar i bakrutan och sen är det bara att gräva med hjälp av joysticks i armstöden. Sikten är bra och grävaggregatet har bra följsamhet.
Hydrauliken består av dubbla lastkännande axialkolvpumpar och det finns två seriekopplade batterier under vänster framskärm. Volvo BM 6300 har alltså ett 24 Volts elsystem.

Ägaren:
Den ska hålla till pensionen.
Det säger entreprenör Rolf Svensson, 58 år, om sin Volvo BM 6300. Rolf Svensson håller till i Skepparslöv strax utanför Kristianstad. Han använder sin grävlastare till att gräva för vatten, avlopp och grovplanering i trädgårdar. Dessutom arbetar han med dränering, bevattningsstammar samt gräver för grunden där det ska byggas hus. Förutom grävlastaren har han en dumpers.
– Tillsammans blir det komplett och man kan klara alla jobb, säger Rolf Svensson.
Hans Volvo BM 6300 är från år 1987. Rolf köpte den begagnad år 1995 och då hade den gått cirka 10 500 timmar. Nu har den varit igång 24 000 timmar.
Vid 21 000 timmar byttes motorn till en Cummins miljömotor och vid 22 000 timmar renoverades convertern.
Dessutom har han bytt joysticksen i armstöden, inte för att de var trasiga utan för att han ville ha några som var bättre att hålla i.
Rolf tycker att underhållet har varit högst normalt på maskinen.
– Det är lite hydraulslangar som brustit, säger han.
Han har ingen avsikt att byta utan räknar med att hans Volvo BM 6300 ska hålla fram till pensionen.

Verkmästaren:
Det är många som totalrenoverat sin 6300
Magnus Lindahl, vikarierande verkmästare på Swecon i Staffanstorp berättar att det är många kunder som är förtjusta i Volvo BM 6300, så förtjusta så att i stället för att byta till en annan ny maskin så renoverar de den befintliga för stora summor.
– Det finns dem som lagt 500 000 kronor för att totalrenovera sin Volvo BM 6300 eftersom de inte ansett att det funnits något vettigt nytt alternativ att byta till, säger Magnus Lindahl.
Men det var några år sedan nu tillägger han.
– På senare tid är det en hel del som fastnat för Huddig i stället.
Magnus Lindahl vidhåller dock att Volvo BM 6300 är en intressant maskin väl värd att satsa på. Trots att den är gammal finns de flesta delar fortfarande att få tag på och det som inte finns nytt kan finnas på en skrot.
Ska man köpa en begagnad Volvo BM 6300 är Magnus Lindahls tips att man kollar motor och transmission noga. Se så det inte finns läckage på motorn och att kompressionen är okej. Har grävlastaren gått mycket i transport, vilket är vanligt, slits transmissionen hårt, inte minst om maskinen brukar ha en tung vagn efter sig.
Äldre modeller har mekaniska spakar medan nyare har elservo. Enligt Magnus Lindahl kan det vara problem med elservon.
Vad gäller grävaggregatet är det viktigt att undersöka så det inte är glapp någonstans, framförallt är det dyrt att byta bussningar i svängpelaren. Ett annat tips från Magnus Lindahl är att kontrollera alla slangar som går in i grävaggregatet.

Volvo 6300 årsmodell 1990
Motor: Fyrcylindrig Volvo på 4,5 liter och 84 kW (114 hk) effekt vid 2 000 rpm. Max vridmoment 440 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Converter med fyra powershiftsteg samt hög/låg ger totalt 8 växlar i vardera riktningen.
Däck: 18.4-30 runt om
Bränsletank: 195 liter
Lastare lyftkapacitet: 8 500 kg
Lastare lyfthöjd: 3 710 mm
Grävaggregat max grävkraft: 3 710 kp
Grävaggregat max räckvidd: 6 940 mm
Grävaggregat max grävdjup: 5 150 mm
Max hydraulflöde: 2 x 64 l/min
Max hydraultryck: 210 bar
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag
Vändradie: 5,45 m
Vikt: 10 650 (varav 38 % på framaxeln.
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (12 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (27 liter), Hydrauloljebyte 2 000 (205 liter)

Vad kostar reservdelarna:
Vindruta: 3240
Oljefilter motor: 123
Luftfilter inre: 340
Luftfilter yttre: 464
Hydrauloljefilter: 573
Hyttfläkt: 2 770

Volvo BM 6300 är en bekväm traktorgrävare och man kan lätt förstå att den är populär. Sikten är bra och hytten bekväm. Reglagen har en logisk placering och maskinen är robust, följsam och effektiv.

En traktorgrävare är en kompromiss där grävegenskaperna brukar vara bättre än lastaregenskaperna. Sikten framåt är det största problemet vid lastararbete samt att man hela tiden måste tänka på att man har ett stort grävaggregat där bak.

Transmissionen har även en kickdown funktion som man kan ha nytta av vid lastningsarbete. Genom att trycka in knappen på sidan av växelspaken går transmissionen ner i första powershiftsteget under förutsättning att framkörningshastigheten är under 10 km/h och ligger kvar där till farten går över 3–5 km/h.

Volvo BM 6300 är 8 meter lång med grävaggregatet nära hytten vid transport. Bredden är 2,35 meter och höjd till hyttak är 3,11 meter

Var noga med att kolla efter glapp i grävaggregatsinfästningen och likaså leta efter läckage på hydraulslangar när man köper begagnad Volvo BM 6300.

Sikten är bra och bakrutan kan öppnas.

Som framgår av bilden kan armstöden skjutas upp och ner så att föraren får joysticksen i en lagom nivå.

Insteget är inte riktigt modernt och bekvämt och det är hela 75 cm till första trappsteget. Lägsta markfrigång är 48 cm och det är mitt under midjan det.

Luftfiltret kommer man åt innanför grillen.

Relaterade artiklar