Rätt mässa för rätt produkter
På onsdag i nästa vecka slår Elmia Lantbruk upp portarna och besökarna kan ta del av seminarium, guidade turer och utställarmontrar i fyra hallar, A till D. Till det finns en extra tälthall med får- och hästarena.
Nytt för i år är att fält och maskin arrangeras samtidigt som djur och inomgård. Det är ett smart grepp då antalet lantbrukare i Sverige hela tiden blir färre och därmed är det naturligt att slå ihop allt till en gemensam mässa. Dessutom är det en hel del företag som behöver vara med på båda och med detta nya upplägg minskar kostnaderna för dem.
Veronika Albert, kommunikationsansvarig för Elmia berättar att årets mässa är startskottet in i en ny era för Elmia Lantbruk där mässan arrangeras vartannat år men att Elmia Lantbruk Innovation Award delas ut årligen.
Man hoppas på cirka 20 000 besökare vilket i så fall blir fler jämfört med år 2014 och 2015.
Totalt finns det 300 utställande företag på Elmia Lantbruk 2016, men alla i branschen är inte med.
Bo Stark marknadschef Norden på Väderstad har valt att inte delta i år.
– Vi satsar på utomhusmässorna Borgeby och Brunnby där vi kan demonstrera våra maskiner praktiskt. Dessutom är vi med på Agromek i Danmark nu i månadsskiftet november/december då vi måste satsa på den marknaden, säger Bo Stark.
Väderstads nya maskiner vänder sig till lantbrukare med 100 hektar åker och mer.
I Sverige handlar det om mellan 3 000 och 5 000 kunder som köper nya maskiner.
Ur det perspektivet är det naturligt att välja bort Elmia då man träffar de flesta på Borgeby Fältdagar och på Brunnbydagarna samt att många av de större svenska lantbruken numera besöker Agritechnica och där har Väderstad alltid en stor monter.
Nu när Elmia slagit ihop de två arrangemangen fält och maskin med djur och inomgård innebär det att utställarna inte kan få lika stor monter som man haft tidigare. Det innebär i sin tur att företagen måste prioritera vad man ska visa upp och fokus hamnar troligtvis på nyheter.
För besökarna är det i och för sig intressant, men en del kommer naturligtvis att sakna vissa maskiner som man hoppats på att se.
Lantbruksnytt är ju med i egen monter på alla svenska lantbruksmässor och träffar ständigt utställare och lantbrukare. Vår erfarenhet är att såväl utomhusmässor med praktiska demonstrationer som inomhus mässor med välpolerade maskiner i montrar har sina fördelar.
En firma som anser att Elmia är ett av de bästa fönstren mot lantbruket är Nordfarm.
– Elmia är en mycket bra mässa. Där har vi våra kunder, säger Carl Ljungkvist, vd på Nordfarm.
Han tycker det är bra att Elmia från och med nu bara arrangeras vart annat år och att man fokuserar helt på enbart lantbruk på mässan.
– Det är en viktig mötesplats för hela branschen.
Även Hans Svensson på Möre Maskiner håller med.
– Vi känner att det är det personliga mötet med våra kunder som är mycket viktigt. Det är då du får hör dina produkters position på marknaden. Avståndet mellan tillverkare och slutkund bara krymper och vi får en bättre kontakt med slutanvändare ute på mässor.
Att annonsera i pressen håller på att tappa marknad då upplagorna ständigt sjunker och det digitala utbudet på nätet av reklam är så stort att man drunknar i mängden och ofta ger skräppost i mailkorgen en negativ inställning. På mässor får du rå om din kund själv i alla fall så länge han eller hon är i din din monter, säger Hans Svensson.
Hans Svensson har lång erfarenhet av mässor då han jobbat i branschen i många år. Så här långt i år har hans företag ställt ut på sex mässor i Sverige och fem i utlandet.
– Det är kostsamt att ställa ut på Elmia men för oss är det fortfarande den viktigaste mässan.
Tuna Maskin som säljer utgödslingar och reservdelar till den typen av utrustning har valt att hoppa över Elmia i år. I en uppsjö av annonser i Jordbruksaktuellt meddelar de att de står över Elmia Lantbruk 2016 då de anser mässan för dyr men att de har folk på plats en dag och att deras kunder kan avtala tid för möte då. Ett lite annorlunda grepp.
Den i särklass största aktören in om lantbruksmaskiner i Sverige, Lantmännen Maskin, ska inte heller vara med på Elmia Lantbruk i år.
Jonas Arvidsson, vd på Lantmännen Maskin berättar att de anser att kostnaden är för stor i förhållande till vad man får ut av mässan.
Även om utomhusmässor som Brunnbydagarna och Borgeby Fältdagar ökat kraftigt de senaste åren är Elmia Lantbruk av tradition den i särklass viktigaste och största mässan för svenskt lantbruk och de lantbrukare som besöker mässan i Jönköping nu i oktober räknar ofta med att alla stora aktörer är med.
Men i år får man således vara beredd på att ledande varumärken som Väderstad, Fendt, Case IH och Valtra inte är där.
Men bland de ledande företrädarna för traktorer finns Söderberg & Haak med Deutz-Fahr, New Holland, Kverneland och Kubota, Agco med Massey Ferguson, Rosenqvist Maskin med Landini och Lindner samt HCP med Zetor med på mässan.
Dessutom kommer den helt nya aktören på den svenska marknaden, Swedish Agro Machinery att medverka med Claas.
Marknadsföring är något av det svåraste som finns att ta ställning till för ett företag. Många vet att kanske upp mot 75 procent av marknadsföringsbudgeten inte ger önskad effekt, problemet är att man inte vet vilka 25 procent som är de rätt satsade pengarna och därför tvingas de flesta att skjuta långt över målet för att nå sina målgrupper med all den information man önskar.