ANNONS

Med mejeriprodukterna som ett vapen

Dagligvaruhandeln gör nu stora nummer av hur mycket de kan sänka sina priser på livsmedel. Det basuneras ut i reklamen från ICA och alla de andra stora företagen inom dagligvaruhandeln följer med.

Det var inte länge sedan de blev kallade till finansministern för att förklara de höga priserna och då kunde man minsann inte sänka på något vis.
Sen går det plötsligt alldeles utmärkt, i varje fall i reklamen. Priset på mjölk har dock fallit i pris det senaste halvåret men för kött är priset oförändrat och för spannmål och oljeväxter började priset minska redan i maj 2022 och har därefter pekat konstant neråt. Det finns inget som förklarar varför det går att sänka livsmedelspriserna totalt sett just nu.
Livsmedelshandlarna sätter sin egen agenda. De är ett fåtal stora aktörer som håller i taktpinnen. De har såväl producent som konsument i sin hand.
De har sofistikerade instrument för att räkna ut exakt vad olika produkter bör kosta för att få konsumenten till affären och göra största möjliga vinst. Man har lockpris på vissa varor och tjänar i stället mer på andra.

Man kan som lantbrukare kanske tycka att det är väl upp till butiken om de köper in nypotatis för 10 kronor per kg av lantbrukaren och sen säljer dem för 1 krona per kg på midsommarafton, bara för att locka kunder till butiken, och som då köper en massa andra produkter på vilka handlaren tjänar pengar.

Men för lantbrukets del är det olyckligt
Om ICA plötsligt sänker priset på smör till hälften, som en marknadsföringsåtgärd, vänjer sig konsumenten snabbt och anser att det är det rätta priset. Sen blir det mycket svårt för mejerierna att vid behov öka priserna på mejeriprodukter.
Samtidigt kan man konstatera att prissänkningarna som handlarna talar om knappt är märkbara sett över ett större antal produkter. De sänker på vissa varor och höjer på andra. Vi har även ett betydligt högre kostnadsläge jämfört med år 2020. Räntan är högre, energin är dyrare och råvaror till livsmedel har ett högre pris. Det är inte troligt att livsmedel kommer bli billigare än i dag.

Felaktiga slutsatser
När inflationssiffrorna för maj presenterades och de visade sig vara mindre än tidigare beräknat for reportrar ut i butikerna och frågade konsumenterna om de märkt av att inflationen minskat?
“Nej det märker jag inte, jag tycker det är lika dyrt som innan” svarade de.
Förstår inte reportrar och konsumenter innebörden av inflation?
Även om inflationen minskar från 8 till 6 procent är det fortfarande inflation, det vill säga priserna stiger.
Är inflationen 0 ligger priserna stilla, de faller inte tillbaka till nivån år 2020.

Relaterade artiklar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.