Mellanklass SUV med mycket finesser och hjälpfunktioner
Honda lanserar en tredje generation av deras populära bil CRV. Den har fått ett nytt utseende med rundare former. Ny nos med dubbla grillar, en större stötfångare och ett reservhjul som ligger under lastutrymmet istället för at sitta ute på luckan. Bilen har fått ett lite speciellt utseende eftersom hjulen i princip sitter ute i hörnorna på bilen. Detta ger en längre hjulbas vilket ger bilen en stabilare gång. När man hoppar in i kupén känns det som man tar plats i fåtöljer som förare eller passagerare fram. Skinnsätena har bra komfort och det ger en behaglig körställning. I baksätet sitter man också bra med mycket benutrymme och med sikt fram eftersom baksätet är högre än framsätena. En fördel är att man kan flytta baksätet i längdled beroende på var man vill ha mest plats- vid fötterna eller till väskorna där bak. Bilen är lätt att komma i och ur, stora rejäla dörrar på sidorna och stor lucka där bak gör det smidigt vid lastning. Fäller man baksätena får man ett skapligt lastutrymme i förhållande till bilstorleken.
Bilen har en lugn gång på väg men fjädersystemet bli lite stötigt när det blir ojämt. Det märks även att markfrigången inte är lika stor hos CRV som hos andra bilar i samma storleksklass. Honda har i och för sig vinklat upp nosen undertill men när man kör över stora ojämnheter så saknar man den lilla extra markfrigången som gör att man inte slår i underredet.
Under huven, som man öppnar med en dold liten knapp nere vid kopplingspedalen, sitter en 2,2 liters turbodiesel på 140 hästkrafter med laddluftskylare och partikelfilter som standard. Motorn är pigg och man har krut till att klara de situationer som kan uppstå i trafiken. Den sexväxlade manuella växellåda fungerar väl och ger ett lågt varvtal vid högre hastigheter. Motorn är ganska högljudd men en bra isolering av kupén håller ljudet utanför. Cirka 65 decibel i 100 kilometer i timmen visade vår mätare.
Honda CRV har flera olika system som på olika sätt ska hjälpa dig att framföra bilen på ett säkert sätt. VSA kallar Honda ett av systemen som innefattar antispinn, antisladd och även den automatiska fyrhjulsdriften som själv känner när den behövs aktiveras. Ett annat system som är standard är dragstabiliseringen. Dragstabiliceringen korrigerar och övervakar responsen från ett släp så det kan framföras på ett säkert sätt och kallas TSA (Trailer Stability Assist). Man kan även få andra hjälpsystem till sin CRV men då måste man välja det som tillval även till den bilen lantbruk provkörde som är den mest utrustade av de tre modellerna som finns. En finess som är rätt smart är backkameran. Så fort man lägger i backväxel så ändras navigatorskärmen i instrumentpanelen till en skärm där man ser allt som händer bakom bilen. Kameran sitter ovanför registreringsplåten på luckan till bagaget. Smidigt om man ska backa där det är trångt och faktiskt bra bild också på skärmen.
Honda CR-V Executive 2,2 i-CTDi
Motor: Fyrcylindrig 2,2 liters turbo diesel med laddluftskylare och partikel filter.
Max effekt: 103 kW (140 hk) vid 4000 rpm
Max vridmoment: 340 Nm vid 4000 rpm
Transmission: Sexväxlad manuell låda
Toppfart: 187 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 10,3 sekunder
Förbrukning: 0,65 liter per mil (enl. Honda) på blandad körning
Bränsletank: 58 liter
Yttre vändradie: 5,5 meter
Markfrigång: 185 millimeter
Mått: längd 452,5 cm, bredd 182 cm, höjd 167,5 cm, hjulbas 263 cm
Vikt: tjänstevikt: 1771 kilo, totalvikt: 2160 kilo
Pris: 340 900 kronor
Plus:
Bra navigator, lättanvänd
Lätt att komma i och ur tackvare att den är rätt låg och har stora dörrar
Panoramaglastak men elektrisk öppning
Minus:
Sikt bakåt. Stora stolpar skymmer sikten snett bakåt
Låg markfrigång
Priset