Mercedes satsar åter på jordbruk
Mercedes-Benz legendariska traktorer MB Trac var långt före sin tid när produktionen upphörde 1991. Men nu satsar Mercedes återigen på jordbruket med nya generationen Unimog terränglastbilar med Euro 6 godkända motorer från 156 till 299 hästkrafter.
– En ny Unimog kan göra allt som en traktor kan och en hel del till, säger Yngve Åkesson på svenska generalagenten Swedmog i Mönsterås.
När Mercedes traktorer lanserades på sjuttiotalet, var de byggda på teknik från företagets klassiska terränglastbilar Unimog. När företaget nu åter satsar på jordbruket så gör man på samma sätt, men man låter lastbilarna förbli lastbil, även på åkermark.
– I det moderna lantbruket handlar allt mer om transporter och allt större avstånd. Det gör att hastigheten på väg blir allt viktigare. De som köpte MB Trac på sin tid var entreprenörer som gick sin egen väg och var före sin tid. Jag tror att det är samma typ av företagare som kommer att välja Unimog nu, säger Yngve Åkessson.
De totalt åtta nya Unimog modellerna är unika på många sätt, inte minst genom sin transmission. Den gör det möjligt att växla mellan hydrostatisk drivning och mekanisk växling i farten. En Unimog kan alltså arbeta på fälten med hydrostatisk drivning i krypfart, för att sedan köra upp på vägen och med mekanisk transmission köra vidare till nästa uppgift i upp till 90 km/tim.
– De nya Unimog modellerna kan förses med trepunktslyft och mekaniska kraftuttag både fram och bak och de har dessutom en mycket avancerad och kraftfull hydraulik, fortsätter Åkesson.
Vid jordbruksanvändning ger de fyra lika stora hjulen en liten jordpackning, som ytterligare kan minskas tack vare att trycket i däcken kan justeras från förarplats. Konstruktionen gör dessutom en Unimog mer lätt manövrerad än många traktorer i samma storleksklass. Som ett ytterligare plus har den flak och kan själv ta med sig upp till 7 ton material och annat som annars hade krävt ett extra fordon.
Sikten framåt på en Unimog är mycket bra tack vare den stora vindrutan och den korta nosen. Hytten uppfyller alla EU-krav och har två sittplatser med trepunktsbälten. Ratt och pedaler kan på några sekunder flyttas från höger till vänster sida så att föraren alltid sitter där sikten är bäst för varje uppdrag.
De stora vinsterna uppstår dock när man kör upp på vägen igen och med samma fordon kan utföra helt andra arbetsuppgifter. Med farter på upp till 90 km/tim och tågvikt på upp till 40 ton klarar en Unimog de flesta av lantbrukets transportbehov själv. Mercedes Euro 6 motorer är kända för sin låga bränsleförbrukning och ställer traktorn i den ekonomiska skamvrån vid transportsysslor.
– Alla verksamheter tjänar på att utnyttja sitt kapital så mycket som möjligt, säger Yngve Åkesson.
En Unimog i maskinparken på en stor gård eller maskinstation kommer inte att stå stilla många timmar. Dessutom är kostnader för däck och annat betydligt lägre och det är mycket lättare att komma åt för service och reparationer.
– Krav på tillstånd, körkort och annat är desamma för traktorer som lastbilar vid många vägtransporter, och tiden när traktorregistrering var en väg förbi regelverket är över. Med Unimog kör alla säkert och lagligt, säger Yngve Åkesson.
Nya Unimog U423 har precis kommit till Sverige och priserna börjar på cirka 820 000 kronor för ett chassi, och cirka 998 000 kronor för en välutrustad bil med tippflak, utrustning för kallt klimat med mera.