ANNONS

MF lämnar Lantmännen Maskin

Efter några års stiltje är det nu dags för en ny större förändring inom lantbruksmaskinbranschen. Den här gången handlar det om Massey Ferguson. I stället för att Lantmännen Maskin är generalagent ska de privata återförsäljarna för Massey Ferguson traktorer, tröskor och maskiner köpa dessa direkt från Agco.
Enligt Lantmännen Maskins vd Leif Thorwaldsson är det en överenskommelse som träffats gemensamt mellan dem och Agco.
– Vi övertog ju Agcos svenska importbolag för några år sedan och har drivit det som en separat enhet, MF Import, inom Lantmännen Maskin. Nu tar Agco tillbaka denna organisation och vi kan koncentrera oss helt på Fendt och Valtra vilket vi tror blir mycket bra, säger Leif Thorwaldsson.
När Lantmännen Maskin sade upp Claas för några år sedan förhandlade man sig till hela Agcos program och byggde ett stort reservdelslager i Malmö för att förse hela Skandinavien med reservdelar.
– Vi har ett avtal med Agco att vi ska fortsätta med den verksamheten även för Massey Ferguson. Vi har under veckan informerat all personal och alla återförsäljare om förändringarna, avslutar Leif Thorwaldsson.
Exakt hur den nya organisationen för Massey Ferguson ska se ut är oklart och skiftet sker den 1 april i år.
I MF Import ingår nämligen förutom Massey Ferguson även varumärken som McHale, Bednar, Sampo och Elho.
I dag har Massey Ferguson en komplett maskinkedja för vallmaskiner i och med att Agco även äger Fella och vissa produktgrupper krockar till viss del med ovan.
Lantbruksnytt har sökt Thierry Lhotte, chef för Massey Ferguson i Europa, Afrika och Mellanöstern för en kommentar om hur upplägget ska ske och vilka agenturer som ska ingå. Vi återkommer om hur Agco planerar framtiden i Sverige så fort vi får tag i honom.
Bo Wallin är ansvarig för McHale i Sverige och han säger:
– Har inga kommentarer till vad Agco,  Massey Ferguson och Lantmännen Maskin gör. Kan bara informera om att McHale kommer att vara väl representerade i den svenska marknaden och vidareutveckla  den ledande positionen vi har på vallmaskiner. Detta oberoende  av de nödvändiga strukturrationalisering som kommer.
Det finns i dag flera fabrikat som arbetar med korta vägar mellan tillverkare och återförsäljare i Sverige, som exempel Case IH, John Deere, New Holland och Pöttinger. Med dagens stora återförsäljare som klarar av det mesta i egen regi, behövs det endast en liten skara experter som hjälper till med varumärket och är en länk mellan fabrik och återförsäljare, ett kostnadseffektivt upplägg. I dag har Fendt, Massey Ferguson och Valtra tillsammans cirka 38 procents marknadsandel i Sverige. Det ska bli intressant att se utvecklingen för Agcos samtliga fabrikat när de nu delvis delas upp igen i Sverige.

Relaterade artiklar