Mindre bränsle med ny transmission
John Deeres nya transmission, DirectDrive, är egentligen en teknik som utvecklats för flera decenier sedan och används i bland annat F1-bilar. Grundkonstruktionen är två drivaxlar, en med växlarna 1, 3, 5 och 7 och en med växlarna 2, 4, 6 och 8. Varje axel har sin egen koppling och en av dessa är alltid aktiv. Till detta kommer tre gruppväxlar vilket ger totalt 24 växlar fram och back. När föraren växlar frikopplas den ena kopplingen medan den andra är i ingrepp och växlingen sker med elhydraulik, blixtsnabbt. Fördelen med konstruktionen är att det inte blir något dragkraftsavbrott mellan de åtta stegen. Transmissionen blir nästan lika mjuk som en steglös fast den är enklare och billigare och en annan fördel är cirka 4 preocnts mindre bränsleförbrukning jämfört med en vanlig semipowershift.
En dator styr motorvarvtal och växelläge och matchar alltid växlinganra upp och ner så det inte blir ryckigt. Automatiken kan även växla elhydrauliskt i de tre grupperna, men då får man naturligtvis ett kort dragkraftsbortfall.
Kör man transmissionen manuellt växlar man med en spak genom att vippa denna framåt eller bakåt precis som en vanlig powershift.
Transmissionen är ett alternativ i 6R-serien med sexcylindriga motorer. Dessa finns i storlek från 103 till 154 kW (140–210 hk). Jämfört med den steglösa AutoPowr-transmissionen är DirectDrive cirka 15 000 kronor billigare. Jämfört med en vanlig semipowershift är DirectDrive cirka 55 000 kronor dyrare.