Modern steglös traktor
Lättkörd och bekväm dragare för många typer av arbeten. Så kan man sammanfatta vårt test av nya Deutz-Fahr 6190 TTV Agrotron.
Den här traktorn ligger precis i den övre kanten när det gäller motoreffekt där det även går att välja en fyrcylindrig motor i vissa fabrikat. De som väljer en fyra vill ha mesta möjliga effekt i förhållande till traktorns vikt och en kort hjulbas och därmed liten vändradie.
Men fördelen med en sexa är flera. Med lite mer vikt och framförallt längre hjulbas erhåller man mer dragkraft, vilket märks både i transport på väg och vid dragarbeten i fält. Deutz-Fahr 6190 TTV Agrotron passar både som transporttraktor och för att dra såmaskinen eller jordbearbetningsredskapet, det visar vårt test. Traktorn går mjukt och stabilt och har bra segdragning. Trots att den är lite längre än en fyra är den ändå relativt smidig och den ser inte heller klumpig ut. När man sitter i förarstolen har man en ganska smal och väl sluttande motorhuv framför sig. Det innebär att man har bra sikt och traktorn hade även passat bra med frontlastare. Ett stort takfönster är i ett sådant fall en finess så man ser redskapet i upplyft läge.
Den steglösa transmissionen är lätt att använda och man kan välja mellan att köra traktorn som en automatväxlad bil med gaspedalen eller reglera hastigheten med körspaken. Fram och back kan man växla aningen i körspaken eller med spaken till vänster om ratten.
I körspaken har man även knappar för trepunkt upp/ner och två hydrauluttag. Resten av hydrauluttagen regleras med en joystick i höger armstöd och med vippor.
En finess vad gäller trepunkten är en extra knapp för upp/ner längst bak och därmed nära spaken för att låsa upp spärren till lyftdragkroken. Inställningar av trepunkten görs med vred under ett lock i höger armstöd.
Testtraktorn har frontlyft och i den en vikt. Det ger en lagom viktfördelning och förbättrar dragförmågan i fält.
Såväl hytt- som framaxelfjädring är standard och ger fin komfort. Deutz-Fahr kom med en ny hytt i förrfjol och den sitter på 6190 TTV. Den är som vanligt ganska rund i sina former, har stora glasytor och är tyst.
Luftutsläppen sitter fint fördelade så man kan få såväl kyla som värme både ner mot golvet, mot rutorna och uppåt. Panelen för att ställa in hyttventilationen sitter till höger uppe i taket och där är även en panel för arbetsbelysning.
Längst fram i höger armstöd sitter en stor dataskärm och i den kan man göra alla inställningar för motorvarvtal, transmission och hydraulik. Eftersom det är en ISOBUS-skärm kan man även ha autostyrning i den samt övervaka och styra redskapen, under förutsättning att dessa följer samma standard.
En finess med traktorn är att det även finns reglage till terminalen i höger sida. Det är tre funktionsvalsknappar, 1-3, ett skrollhjul, en enterknapp och en homeknapp. Med dessa kan man enklare göra inställningar på skärmen när man kör på ojämnt underlag, jämfört med att trycka direkt på pekskärmen.
Deutz-Fahr 6190 TTV Agrotron är en bra traktor totalt sett, men om man nu måste hitta några saker att anmärka på är det lite korta serviceintervall samt att man måste tanka AdBlue på höger sida. För de flesta är det mer naturligt att köra mot dieselpumpen med vänster sida på traktorn. Till fördelen hör dock att man kan tanka diesel från båda sidor och trots allt är det ju bara varannan gång man behöver fylla på AdBlue vid normalt arbete.
Batteriet sitter under ett lock på höger sida och är lätt att komma åt och när man öppnar motorhuven frilägger man hela motorn och kommer åt allt på en gång.
Lyftdragkroken har hydrauliskt utskjut och det är en förutsättning för att man ska kunna se den och koppla enkelt. På bakskärmarna finns knappar för trepunkt, kraftuttag och ett dubbelverkande yttre hydrauluttag.
En finess är belysning i teleskoparmen till backspeglarna. Det är en smal rad med LED-lampor som är riktade rakt neråt och som belyser ytan där man ska stiga ner från hytten. Perfekt när det är mörkt.
I övrigt har hytten stora dörrar och bred trappa så det är lätt att komma in och ut.
Hytten har även bra med förvaringsutrymme och det är även gott om plats bakom förarstolen om man vill ha med sig en kylväska eller liknande. Har man ingen passagerare fäller man ner ryggstödet och får på så sätt ett praktiskt bord.
Deuts-Fahr säljs i Sverige via Rosenqvist Maskin och deras återförsäljare. Man erbjuder 2 års garanti och 5 års maskinskadeförsäkring.
När det gäller traktorns hydraulik har den flera fördelar. Pumpen är lastkännande vilket innebär att man inte pumpar mer olja än vad som behövs för tillfället, något som sparar bränsle, och så är det separat olja till hydrauliken.
Tittar vi på utrustningsnivån kan man säga att Deutz-Fahr 6190 TTV Agrotron är välutrustad jämfört med konkurrenterna och det man saknar i standard finns som extrautrustning till normala priser.
Anders Niléhn
Deutz-Fahr 6190 TTV Agrotron
Motor: Sexcylindrig Deutz på 6,1 liter och 143 kW (193 hk) maxeffekt och max vridmoment 820 Nm vid 1 600–2 100 rpm
Transmission: Steglös
Däck: 540/65R30 fram och 65+/65R42 bak
Bränsletank: 300 liter + 35 liter
Lyftkapacitet: 9 200 kg
Max hydraulflöde: 120 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 7 040 kg (utan vikter)
Vändradie: 6,59 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (15,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (67 liter), Hydrauloljebyte 1 000 timmar (60 liter)
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm
Pris: 1 233 000 kronor
Pris per hk: 6 388 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 1 000 kg: 20 000
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 62 000
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std
Krypväxel: std
Tre plus:
- Lättkörd
- Separat hydraulolja
- Bra sikt
Tre minus:
- Korta serviceintervall
- Måste tanka AdBlue
- Brandsläckare ej standard