ANNONS

Modern steglös traktor

Lättkörd och bekväm dragare för många typer av arbeten. Så kan man sammanfatta vårt test av nya Deutz-Fahr 6190 TTV Agrotron.

Den här traktorn ligger precis i den övre kanten när det gäller motoreffekt där det även går att välja en fyrcylindrig motor i vissa fabrikat. De som väljer en fyra vill ha mesta möjliga effekt i förhållande till traktorns vikt och en kort hjulbas och därmed liten vändradie.
Men fördelen med en sexa är flera. Med lite mer vikt och framförallt längre hjulbas erhåller man mer dragkraft, vilket märks både i transport på väg och vid dragarbeten i fält. Deutz-Fahr 6190 TTV Agrotron passar både som transporttraktor och för att dra såmaskinen eller jordbearbetningsredskapet, det visar vårt test. Traktorn går mjukt och stabilt och har bra segdragning. Trots att den är lite längre än en fyra är den ändå relativt smidig och den ser inte heller klumpig ut. När man sitter i förarstolen har man en ganska smal och väl sluttande motorhuv framför sig. Det innebär att man har bra sikt och traktorn hade även passat bra med frontlastare. Ett stort takfönster är i ett sådant fall en finess så man ser redskapet i upplyft läge.
Den steglösa transmissionen är lätt att använda och man kan välja mellan att köra traktorn som en automatväxlad bil med gaspedalen eller reglera hastigheten med körspaken. Fram och back kan man växla aningen i körspaken eller med spaken till vänster om ratten.
I körspaken har man även knappar för trepunkt upp/ner och två hydrauluttag. Resten av hydrauluttagen regleras med en joystick i höger armstöd och med vippor.
En finess vad gäller trepunkten är en extra knapp för upp/ner längst bak och därmed nära spaken för att låsa upp spärren till lyftdragkroken. Inställningar av trepunkten görs med vred under ett lock i höger armstöd.
Testtraktorn har frontlyft och i den en vikt. Det ger en lagom viktfördelning och förbättrar dragförmågan i fält.
Såväl hytt- som framaxelfjädring är standard och ger fin komfort. Deutz-Fahr kom med en ny hytt i förrfjol och den sitter på 6190 TTV. Den är som vanligt ganska rund i sina former, har stora glasytor och är tyst.
Luftutsläppen sitter fint fördelade så man kan få såväl kyla som värme både ner mot golvet, mot rutorna och uppåt. Panelen för att ställa in hyttventilationen sitter till höger uppe i taket och där är även en panel för arbetsbelysning.
Längst fram i höger armstöd sitter en stor dataskärm och i den kan man göra alla inställningar för motorvarvtal, transmission och hydraulik. Eftersom det är en ISOBUS-skärm kan man även ha autostyrning i den samt övervaka och styra redskapen, under förutsättning att dessa följer samma standard.
En finess med traktorn är att det även finns reglage till terminalen i höger sida. Det är tre funktionsvalsknappar, 1-3, ett skrollhjul, en enterknapp och en homeknapp. Med dessa kan man enklare göra inställningar på skärmen när man kör på ojämnt underlag, jämfört med att trycka direkt på pekskärmen.
Deutz-Fahr 6190 TTV Agrotron är en bra traktor totalt sett, men om man nu måste hitta några saker att anmärka på är det lite korta serviceintervall samt att man måste tanka AdBlue på höger sida. För de flesta är det mer naturligt att köra mot dieselpumpen med vänster sida på traktorn. Till fördelen hör dock att man kan tanka diesel från båda sidor och trots allt är det ju bara varannan gång man behöver fylla på AdBlue vid normalt arbete.
Batteriet sitter under ett lock på höger sida och är lätt att komma åt och när man öppnar motorhuven frilägger man hela motorn och kommer åt allt på en gång.
Lyftdragkroken har hydrauliskt utskjut och det är en förutsättning för att man ska kunna se den och koppla enkelt. På bakskärmarna finns knappar för trepunkt, kraftuttag och ett dubbelverkande yttre hydrauluttag.
En finess är belysning i teleskoparmen till backspeglarna. Det är en smal rad med LED-lampor som är riktade rakt neråt och som belyser ytan där man ska stiga ner från hytten. Perfekt när det är mörkt.
I övrigt har hytten stora dörrar och bred trappa så det är lätt att komma in och ut.
Hytten har även bra med förvaringsutrymme och det är även gott om plats bakom förarstolen om man vill ha med sig en kylväska eller liknande. Har man ingen passagerare fäller man ner ryggstödet och får på så sätt ett praktiskt bord.
Deuts-Fahr säljs i Sverige via Rosenqvist Maskin och deras återförsäljare. Man erbjuder 2 års garanti och 5 års maskinskadeförsäkring.
När det gäller traktorns hydraulik har den flera fördelar. Pumpen är lastkännande vilket innebär att man inte pumpar mer olja än vad som behövs för tillfället, något som sparar bränsle, och så är det separat olja till hydrauliken.
Tittar vi på utrustningsnivån kan man säga att Deutz-Fahr 6190 TTV Agrotron är välutrustad jämfört med konkurrenterna och det man saknar i standard finns som extrautrustning till normala priser.

Anders Niléhn

 

Deutz-Fahr 6190 TTV Agrotron

Motor:         Sexcylindrig Deutz på 6,1 liter och 143 kW (193 hk) maxeffekt och max vridmoment 820 Nm vid 1 600–2 100 rpm

Transmission:       Steglös

Däck: 540/65R30 fram och 65+/65R42 bak

Bränsletank: 300 liter + 35 liter

Lyftkapacitet:        9 200 kg

Max hydraulflöde:  120 l/min

Max hydraultryck: 200 bar

Yttre hydraulik:     4 dubbelverkande uttag

Vikt:   7 040 kg (utan vikter)
Vändradie:   6,59 m

Serviceintervall:     Motoroljebyte 500 timmar (15,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (67 liter), Hydrauloljebyte 1 000 timmar (60 liter)

Kraftuttag:   540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm

Pris:   1 233 000 kronor

Pris per hk:           6 388 kronor

 

Vad kostar utrustningen

Luftkonditionering:         std

Frontvikter, 1 000 kg: 20 000

Passagerarsäte:      std

Frontlyft och pto:  62 000

Hydraulisk släpvagnsbroms:      std

Luftfjädrad förarstol:       std

Säkerhetsbälte förare:      std

Säkerhetsbälte passagerare:       std

Vändbar förarplats:         nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:         std

Framaxelfjädring:   std
Hyttfjädring: std

Krypväxel:            std

 

Tre plus:

  • Lättkörd
  • Separat hydraulolja
  • Bra sikt

 

Tre minus:

  • Korta serviceintervall
  • Måste tanka AdBlue
  • Brandsläckare ej standard
    Lång hjulbas ger stor dragkraft. Deutz-Fahr 6190 TTV är bra till såväl transporter som fältarbeten.

    Lång hjulbas ger stor dragkraft. Deutz-Fahr 6190 TTV är bra till såväl transporter som fältarbeten.

    Bakskärmarna har fördjupningar där knapparna till trepunkt, ett yttre hydrauluttag och kraftuttaget är placerade. Det gör det lätt att finna dem även om man tittar åt ett annat håll.

    Bakskärmarna har fördjupningar där knapparna till trepunkt, ett yttre hydrauluttag och kraftuttaget är placerade. Det gör det lätt att finna dem även om man tittar åt ett annat håll.

    Traktorn har dörr även på höger sida, men den stora monitorn innebär att det är svårt att använda den vägen.

    Traktorn har dörr även på höger sida, men den stora monitorn innebär att det är svårt att använda den vägen.

    AdBlue måste tankas på höger sida vilket är lite bakvänt. Diesel, däremot, kan man tanka på båda sidor, ett stort plus. Batteriet sitter skyddat och lätt åtkomligt under ett lock.

    AdBlue måste tankas på höger sida vilket är lite bakvänt. Diesel, däremot, kan man tanka på båda sidor, ett stort plus. Batteriet sitter skyddat och lätt åtkomligt under ett lock.

    Hela motorhuven öppnas i ett stycke och det är relativt enkelt att komma åt alla servicepunkter.

    Hela motorhuven öppnas i ett stycke och det är relativt enkelt att komma åt alla servicepunkter.

    Vänster insteg är bra. Trappan och ledstängerna har perfekt utforming och dörren är bred.

    Vänster insteg är bra. Trappan och ledstängerna har perfekt utforming och dörren är bred.

    För att rengöra mellan kylarna delas dessa. Det tar inte många minuter att få isär och ihop dem.

    För att rengöra mellan kylarna delas dessa. Det tar inte många minuter att få isär och ihop dem.

    Framaxelfjädring är standard och viktigt för komforten i kombination med hyttfjädring.

    Framaxelfjädring är standard och viktigt för komforten i kombination med hyttfjädring.

    Instrumenten är analoga och lättlästa, det finns även förarinformation i en monitor i höger A-stolpe samt i den stora skärmen i höger armstöd, om traktorn är utrustad med det.

    Instrumenten är analoga och lättlästa, det finns även förarinformation i en monitor i höger A-stolpe samt i den stora skärmen i höger armstöd, om traktorn är utrustad med det.

    I taket finns ett stort fönster samt reglage för hyttventilation samt arbetsbelysning.

    I taket finns ett stort fönster samt reglage för hyttventilation samt arbetsbelysning.

    I höger armstöd är de viktigaste funktionerna samlade för motor, transmission, trepunkt och hydraulik. Även kraftuttaget startas här men växellådan manövreras mekaniskt med spakar ute till höger.

    I höger armstöd är de viktigaste funktionerna samlade för motor, transmission, trepunkt och hydraulik. Även kraftuttaget startas här men växellådan manövreras mekaniskt med spakar ute till höger.

    Utan passagerare fäller man ner ryggstödet och får på så vis ett praktiskt bord i hytten.

    Utan passagerare fäller man ner ryggstödet och får på så vis ett praktiskt bord i hytten.

Relaterade artiklar