Mycket bra men dyr
Den är stor med plats för sju passagerare, har mycket finesser och hög komfort men nya Toyota Land Cruiser 150 kräver en stor plånbok.
Land Cruiser har funnits på marknaden i många år och är Toyotas största SUV med plats för upp till sju passagerare. Den syns verkligen där man glider fram och storleken påminner mer om en mini buss än om en personbil. Med detta så tänker man att den inte skulle vara någon höjdare att köra offroad med men där blev man positivt överraskad när man tog ut bilen i leran. Efter ett besök på en välbesökt gårdsauktion så var det ganska uppkört när auktionen var slut. Parkeringen som var på ett fält var uppkörd då snön precis att töat bort och gjort marken enormt fuktig. Men spår som var mellan 15-20 centimeter djupa stoppade inte Land Cruisern utan man gled enkelt med ovanpå medans andra lättare, mindre bilar hade bekymmer att ta sig därifrån. Den konstanta fyrhjulsdriften kan ställas i hög eller låg och med ett knapptryck så kan man låsa mellan differentialen elektroniskt. Man kan ställa in fjädersystemet i tre olika lägen nämligen sport, komfort och normal beroende på hur man vill att bilen ska uppföras sig på vägen eller i terrängen. Den upplevs mjuk och bekväm oavsett om man kör på väg eller åker. En hög markfrigång på 215 millimeter är ju även till stor fördel vid körning i terräng när man ska passera hinder av olika storlek och djup. Chassit kan även justeras i tre olika lägen i höjdled, lo, normal och hi.
Motorn var en tre liters turbodiesel på 173 hästkrafter, vilket kanske är lite i minsta laget och bilen är inget sportpaket direkt. Det finns även ett bensin alternativ med en V6:a på 280 hästkrafter som nog ger en helt annan körupplevelse när det gäller accelerationen.
Interiören är snygg och lite träpaneler ger ett sportigt intryck. Med bekväma säten och en hög placering så har man god sikt och kontroll över den stora bilen och inga problem att ta sig fram även där det är trångt. Skulle man vilja ha extra hjälp så var testbilen Lantbruk provkörde utrustad med kameror både i nos, högersida och baktill vilket är bra när man till exempel ska fickparkera. Det går dock inte att ha se alla kamerorna på samma gång utan man ser endast bak kameran eller de båda framme på bilen samtidigt. En annan bra detalj är det kylda facket mellan förare och frontpassagerare som kan vara till stor nytta en varm sommardag.
Hoppar man bak i baksätet så hittar man en DVD spelare som fälls ner från taket, allt styrs så klart via en fjärkontroll. Passagerarna i baksätet har även separat luftkonditionering så de själva kan ställa in hur de vill ha det. Sätena är flyttbara i längdled så är man bara fem passagerare så har man gott om plats. Skulle man däremot vilja vara sju personer i bilen så blir det genast trängre. De två extra sätena fälls enkelt och elektriskt upp genom bagaget. Att klättra bak i sätena är dock ganska trångt fast man kan flytta fram den mellersta sätesraden. En smidig sak ur lastningssynpunkt är att man bara kan fälla den mellersta delen i det mellersta sätet vilket medger transport av fyra passagerare samtidigt som man kan transportera långa föremål. Land Crusier finns i fyra olika utrusningsnivåer. Standard, Business, Executive och Premium. I standard kostar diesel alternativet 428 100 kronor inklusive moms med manuell växellåda.
Plus:
Aktiv farthållare
Stora backspeglar
Vadardjup på 70 centimeter
Minus:
Hög inlastningshöjd i bagaget
Reservhjulet under bilen
Priset
Fakta:
Toyota Land Cruiser 150 Premium
Motor: Tre liters vätskekyld turbodieselmotor med fyra cylindrar och 16 ventiler, dubbla överliggande kamaxlar och partikelfilter.
Max effekt: 127 kW (173 hk) vid 3 400 rpm
Max vridmoment: 410 Nm vid 1 600-2 800 rpm
Transmission: 5 stegs automatväxellåda
Toppfart: 175 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 11,7 sekunder
Förbrukning: 0,81 liter per mil (enl. Toyota) på blandad körning
Bränsletank: 87 liter
Yttre vändradie: 5,8 meter
Markfrigång: 215 millimeter
Mått: längd 476 cm, bredd 188,5 cm, höjd 188 cm, hjulbas 279 cm
Vikt: tjänstevikt 2 480 kilo, totalvikt 2 900 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 750 kilo
Pris på testbilen: 691 400 kronor inklusive moms
Några begagnade exempel med liknande utrustning. Källa www.blocket.se
Priserna är inkl. moms.
Modell Årsmodell Mil Pris (kr)
LC 120 D4D Executive 2006 10 000 329 000
LC 120 D4D 2004 12500 289 000
LC 90 3,4 V6(bensin) 1998 22 300 75 000