Mycket smidig maskin väl anpassad för lantbrukets behov
Med stora BM-fästet som standard samt gaffeldrag och ett dubbelverkande hydrauluttag där bak är det för de flesta lantbrukare bara att sätta igång och jobba med LM435A. Redskapsfästet har hydrauliskt lås samt tredje- och fjärdefunktion. Den som ofta drar vagnar efter lastaren kan beställa maskinen med hydraulisk lyftdragkrok. Den enklare är prissatt i vidstående lista. Vill man ha en som monteras under ramen, som på en traktor, kostar det cirka 10 000 kronor ytterligare.
Maskinen NilehnTeknik provkörde hade även en kamera över kroken och en monitor i hytten. Det gjorde det enkelt att koppla. Vill man inte investera i kamera finns ett enklare alternativ i form av en spegel för en dryg tusenlapp.
LM435A har hytten till vänster, motorn bak i mitten och bränsletank, hydraulik och batteri till höger.
Att ha sidomonterad hytt har den fördelen att insteget är lågt vilket gör det lätt att klättra ut och in. Bra på djurgårdar. Sikten rakt fram blir utmärkt utan att teleskoparmen skymmer redskapet. Det som är sämre är sikten till höger. På den här maskinen begränsas sikten åt höger även av motorns placering bak i mitten. Det innebär att teleskoparmens infästning kommer längre fram vilket i sin tur gör att teleskoparmen skymmer höger fönster i större delen av maskinens arbetsområde. Dock ej med lastaren i marknivå.
Vi märkte problemet när vi utförde arbete med en man på marken. Så fort redskapet var en bit upp tappade man kontakten med personen på marken då denne befann sig snett fram till höger om maskinen.
Fördelen med motorn bak, i stället för som på en del konstruktioner med motorn mellan hjulen till höger, är att det inte virvlar upp smuts från höger framhjul till kylaren.
I gengälld har New Holland LM435A en bra konstruktion på teleskoparmen. Hydraulrören ligger undertill vilket gör teleskoparmen smal. Därmed skymmer den inte höger kant av redskapet vilket är fallet med en del fabrikat.
LM435A har fyra powershiftsteg samt converter. Det innebär att allt sköts med en spak till vänster om ratten. Växling i powershiften sker genom att vrida på spaken. Vilken växel som ligger i visas med lampor. Det går jämnast att växla om man släpper lite på gasen innan man vrider på spaken. Maskinen toppar 35 km/h.
Det finns tre olika sätt att styra maskinen på. Enbart framhjulsstyrning vilket är säkrast vid transport, krabbstyrning som är bra vid rangering i trånga utrymmen eller fyrhjulsstyrning vilket ger minst vändradie. Väljer gör man med en spak till vänster om förarstolen. Med hjälp av ett övervakningssystem är det lätt att centrera hjulen vid skifte från exempelvis fyrhjulsstyrning till enbart framhjulsstyrning. Att köra med ett hjulpar lite snett sliter nämligen rejält på däcken. Lastdämpningen av teleskoparmen är bra vid transport. För att aktivera dämpningen måste armen belastas negativt. Det innebär att skopan sänks så framaxeln lättar och därefter trycker man in en knapp till vänster om ratten.
Lyfter man teleskoparmen över en viss höjd stängs fjädringen av för att åter aktiveras när armen sänks. Stängs motorn av slås fjädringen av permanent. Systemet är till för att undvika olyckor. Maskinen har även ett övervakningssystem med lysdioder från grönt till rött samt i kombination med en signal då risken för överbelastning blir för stor.
Som NilehnTeknik påpekat redan vid tidigare provkörningar med teleskoplastare kan man inte behandla dem som man gör med den konventionella lastmaskinen. Med teleskoparmen utskjuten ökar risken för stjälpning markant.
LM435A är näst störst i en serie på fyra. Det är endast denna och den minsta LM415A som säljs i Sverige. Den lilla har fyra synkroniserade växlar i stället för powershift. LM415A kan dessutom köpas med trepunktsfäste och kraftuttag där bak.
Teleskoplastarserien tillverkas i frankrike i en fabrik ägd av Manitou men som enbart gör maskiner åt CNH.
New Holland LM 435A.
Motor: Fyrcylindrig CNH på 4,5 liter och 82 kW (110 hk) effekt vid 2 200 rpm.
Transmission: Fyra powershiftsteg framåt och tre bakåt samt converter.
Däck: 17.5R24 fram och 17.5R24 bak
Bränsletank: 122 liter
Lyftkapacitet: 3 100 kg
Lyfthöjd: 6 720 mm
Max hydraulflöde: 110 l/min
Max hydraultryck: 260 bar
Yttre hydraulik fram: 2 dubbelverkande uttag
Yttre hydraulik bak: 1 dubbelverkande uttag.
Vikt: 7 265 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (13,6 liter), Transmissionsoljebyte 600 timmar (11 liter)
Pris: 664 500 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Hydraulisk släpvagnsbroms: 8 900
Ett dubbelverkande uttag bak: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: std
Hydraulisk hitch bak: 15 400
Diffspärr fram: std
Bomdämpning: std
Vågsystem: 18 950