Mycket stabil och lättkörd grävlastare
Hydrema 808 är en mycket stabil och lättkörd grävlastare som egentligen bara har en brist, för svag motor.
Alla maskiner måste ha en länk som är svagast. Är motorn tillräckligt stark är det kanske transmissionen eller hydrualpumparna som havererar, är motorn för svag, ja då håller resten.
På Hydrema 808 måste man dra på 1 600 rpm på motorn för att hydrauliken ska fungera tillfredsställande och effekten bli den rätta i grävarbetet.
Det är inga stora problem, motorn varvar 2 600 rpm som mest och vid 1 600 rpm är det cirka 77 dBA i hytten med stängda dörrar och fönster. Det är helt okej.
Vi mäter inte bränsleförbrukningen, men här hade man givetvis kunna sparat en och annan liter per timme med större motor som levererade tillräckligt med hydraulolja vid ett lägre varvtal.
Det finns de som satt turbo på den fyrcylindriga Perkinsmotorn som sitter i Hydrema 808 men Boggis testmaskin är i original. .
Själv har jag bakrutan öppen när jag gräver. Rutan fälls bakåt och upp över taket. Där är den inte i vägen och det är ingen större risk att man kör emot någonstans eftersom grävaggregatet normalt alltid är högsta punkten på en grävlastare.
Sikten är bra och hydraulfunktionerna följsamma. Det är eljoysticks både till grävaggregat där bak och lastare där fram. Inga reglage sitter i armstöden.
Jag ska gräva fram några stora stenbumlingar som ligger i ytan av en åker. Det räcker inte att sätta stödbenen i marken utan jag måste även tippa fram skopan och köra ner den i marken den med.
Nu står jag stabilt och det går snabbt och enkelt att lirka fram stenarna och få upp dem på plan mark.
Grävaggregatet är centrummonterat och det skymmer givetvis sikten en smula men om man vill kan man vinkla stickan med en hydraulkolv.
Vi testkör enbart med grävskopa men det går utmärkt att sätta släntskopa på 808:an. Då kör man slänthydrauliken med golvpedaler.
Transmissionen har fyra powershiftsteg fram och tre back. När man sitter bakvänd i grävläge kan man bara köra i första och andra växeln. Då väljer man växel med en strömbrytare i högerpanelen. Fram och back kör man med strömbrytare upp i höger joystick och midjan styr man med en lika dan strömbrytare i vänster joystick. Det är ett bra sätt och snabbt och enkelt att förflytta sig.
Den provkörda hjullastaren har relativt stora hjul vad gäller höjden. Det ger stor frigångshöjd vilket givetvis är bra om man kör i skogen.
Vi kör emellertid på en åker och där hade lite bredare hjul varit till sin fördel.
Som nämnts tidigare är inte motorn överdrivet stark i Hydrema 808 och när vi transporterar oss över fältet är andra powershiftsteget max vad maskinen orkar med.
Vad som däremot är rejält tilltaget är lastaren fram. Det är inga problem att få upp stenen vi grävt fram och trotts att framhjulen ser besvärade ut när vi kör med stenen i skopan är balansen i grävlastaren bra.
Servicemässigt är alltid traktorgrävare lite trånga att komma till och motor och batteri sitter trångt till på 808:an.
Ägaren: Stabil maskin som kräver högt varv på motorn.
Peter Yngvesson har en Hydrema 808. Han använder den för att rensa diken, bygga skogsvägar samt övrigt grävarbete.
Han anser även att 808:an är bra att grovplanera med eftersom den har stela axlar och därmed går stabilt.
– Ska man gräva riktigt måste man sätta i stödbenen, men om man bara ska ta något enklare är maskinen tillräckligt stabil tack vara midjelåset.
Motorn är i svagaste laget anser Peter Yngvesson.
– Man måste ha 1 600 rpm på motorn för att hydrauliken ska räcka till. En turbo hade suttit fint.
Verkmästaren: Kolla bromsar och att svängpelaren är bytt
Ingvar Johansson är verkmästare på Hydrema i Växjö. Han berättar att en svag punkt på Hydrema 808 är svängpelaren som kan spricka.
– Men de flesta maskinerna har fått bytt till en kraftigare svängpelare efterhand.
Totalt sett anser Ingvar Johansson att Hydrema 808 är en rejäl maskin där allt är bra dimensionerat förutom motorn.
– Motorn är lite svag och många har satt turbo för att öka effekten. Det finkar bra eftersom transmissionen är överdimensionerad.
Maskinen sliter hårt på bromsarna så det är en viktig punkt att kontrollera innan man köper begagnat. Likaså ska man se till att all service är gjord enligt planen och att lastare och grävaggregat är smort som det ska.
Hydrema 808 årsmodell 1990
Motor: Fyrcylindrig Perkins på 4,1 liter och 56 kW (76 hk) effekt vid 2 200 rpm.
Transmission: Converter med powershift ger 4 växlar fram och 3 back.
Däck: 17.5×25 fram och 17.5×25 bak
Bränsletank: 108 liter
Max lyftkapacitet fram: 3 200 kg
Lyfthöjd fram: 3 410 mm
Max räckvidd grävaggregat: 7 300 mm
Max grävdjup: 5 400 mm
Max hydraulflöde: 164 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag
Yttre hydraulik bak: 1 dubbelverkande uttag
Vändradie: 4,8 m
Vikt: 8 130 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 200 timmar (9 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (10 liter), Hydrauloljebyte 2 400 timmar (125 liter)
Vad kostar reservdelarna:
Vindruta: 2 236
Oljefilter motor: 106
Luftfilter yttre: 371
Luftfilter inre: 560
Hydrauloljefilter: 438
Hyttfläkt: 4 015
Expanderbult mellan bom och sticka: 3 055