Mycket traktor för pengarna
Case IH JX 70 är traktorn för dig som annars skulle köpa begagnat. I sitt enklaste utförande kostar den endast 4 000 kronor per hästkraft.
Det finns en efterfrågan på enkla billiga traktorer i Sverige. Det kan vara mindre fritidsjordbruk eller hästgårdar som normalt köper begagnat eftersom deras behov inte motiverar en investering i en ny dyr traktor men som ser ett lågprisalternativ på en ny traktor som en bättre utväg. Nytt är ju som bekant alltid nytt och för fritidsjordbrukaren är det av största vikt att traktorn verkligen startar och att allt fungerar den där morgonen då man tvingas skrapa snö innan man beger sig till jobbet.
Case IH JX 70 är näst minst i en serie om fem modeller i effektintervallet 44–69 kW (59–94 hk).
Case IH JX 70 är en liten traktor och lämpar sig varken till långa transporter eller jordbearbetning i timme efter timme. Ljudnivån i hytten är för hög.
I transport i 40 km/h mäter vi 88 dBA vilket är ganska mycket. Motorn varvar för fullt för att traktorn ska nå 40 km/h och varvräknaren visar på 2 600 rpm.
Då är det bättre att använda traktorn till något lätt kraftuttagsarbete som framför en strängläggare. Med 540 ekonomi på kraftuttaget räcker det med drygt 1 700 rpm på motorn vilket blir behagligare.
En lastare i fronten är troligtvis ännu bättre. Den trecylindriga motorn ger en kort motorhuv och trots att föraren sitter lågt i hytten ser man bra framför huven.
Lyftdragkroken går att sänka ända ner i marken och vid upphissat läge är frigångshöjden 370 mm. Den syns med hjälp av en spegel i bakrutan och spaken till lyftdragkroken är stor och bra placerad.
Fläkten sitter i taket och likaså de fyra luftutsläppen. Luftkonditionering finns som extrautrustning.
Instrumenteringen är analog och ratten ställbar i höjdled. Hytten har en trevlig inredning och ser inte billig ut vad gäller finnisch, men det är ändå i hytten man ser att JX 70 är en lågpristraktor.
Det finns reglage både till höger och vänster om föraren.
I år kom ett viktigt lyft på JX-serien. Numera är frikoppling- och bromspedaler hängande. Fram till och med år 2006 stack de upp genom golvet. Till vänster sitter handbroms, mekanisk spak till fyrhjulsdrift, växelspak samt till och från vad gäller kraftuttag i en handbromsliknande spak.
Snett fram till vänster finns golvväxelspaken för fram och back. Traktorn måste stå stilla innan växling sker och den går naturligtvis inte att jämföra med en kopplingsfri fram/back till vänster om ratten men är samtidigt ett stort lyft jämfört med äldre traktorer med backen i grupp- eller huvudväxellådan,
Även differentialspärren är en golvpedal att trampa ner med höger häl.
De båda golvväxelspakarna sitter fram till höger med huvudväxelspaken närmast föraren. Nere till höger sitter två eller tre spakar för yttre hydraulik och bakom dem reglage för den mekaniska trepunkten. Till denna finns även en gammal Fiatlösning som heter sanbblyft. Ett mekaniskt reglage som innebär att lyften hissas upp i toppläge när man trycker ner reglaget i enasidan och sänker lyften till förinställt värde när man trycker i andra sidan.
Eftersom det sitter spakar på både höger och vänster sida om föraren går det inte att utrusta traktorn med passagerarsäte men är det nödvändigt kan en person sitta på den stoppade innerskärmen en kort stund.
Case IH JX70
Motor: Trecylindrig CNH på 2,9 liter och 50 kW (69 hk) maxeffekt och max vridmoment 250 Nm vid 1 500 rpm..
Transmission: Fyrväxlad synkroniserad låda, mekanisk gruppväxel med tre steg samt separat mekanisk fram/back tolv växlar i vardera riktningen.
Däck: 280/85R24 fram och 420/85R30 bak.
Bränsletank: 90 liter.
Lyftkapacitet: 3 000 kp.
Max hydraulflöde: 52 l/min
Max hydraultryck: 194 bar
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag.
Vikt: 3 080 kg (utan vikter)
Vändradie: 5,0 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 300 timmar (7,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (49 liter).
Kraftuttag: 540 och 540E rpm
Pris: 277 400 kronor
Pris per hk: 4 020 kronor
Vad kostar utrustningen.
Frontvikter: max =9 x 45 kg 9 090
Hyttfjädring: Nej
Framaxelfjädring: Nej
Passagerarsäte: Nej
Frontlyft och frontkraftuttag: Nej
Vändtegsautomatik: Nej
Säkerhetsbälte förare/passagerare: Nej/-
Tredje hydrauluttag: 4 520
Hydrauliskt utskjut hitch: Nej
Vändbar förarplats: Nej
Hydraulisk släpvagnsbroms: 4 850
Kryplåda: 7 300