ANNONS

Nästan i mål med nya A HiTech

Med HiTech får klassikern Valtra A ett behövligt lyft. Traktorn blir bekvämare och mer lättkörd, men man når inte riktigt fram på alla punkter.

Även om nya Valtra A HiTech, som finns i modellerna A83 och A93, fått flera förbättringar jämfört med tidigare A, är det fortfarande en del att önska.
Till höger i hytten finns två långa växelspakar, en för fyra synkroniserade huvudväxlar och en för tre mekaniska grupper. Det borde gått att konstruera detta på ett annat sätt. Ett exempel är en kort spak för huvudlådan med strömbrytare för att välja grupp. På så sätt hade det blivit bättre med plats till höger i hytten och höger dörr hade kunnat användas för att ta sig i och ur. Att kunna använda båda dörrarna är viktigt på en traktor i denna storleksklass, eftersom den ofta används till lite allt möjligt hemma på gården och i skogen och då ska föraren ofta hoppa in och ut från hytten.
Med de två långa golvspakarna är det svårt att använda höger dörr och ännu svårare blir det när det sitter en spak fram till höger till frontlastaren som var fallet i vår testtraktor.
Den senare kan man dock undvika om man beställer traktorn med joystick i höger armstöd. Då kan man få lastarens funktioner eller manövreringen av eventuell frontlyft i den spaken.
Att hytten är smal tycker jag däremot inte man ska anmärka på. Det är ju en smaksak och de som vill ha en större hytt med plats för exempelvis passagerarsäte väljer lämpligtvis en annan modell, Valtra har en sådan med.
Vi provkör den största, Valtra A93 HiTech, en modell som presenterades första gången i januari 2011.
Traktorn har flera fördelar. Det är en liten och kompakt traktor som tar sig fram även där utrymmet är begränsat. Den är endast 2,55 meter hög och strax under 2,2 meter bred med de hjul som satt på testtraktorn.
Den passar bra på mindre gårdar där man har behov av en liten smidig traktor som kan användas till det mesta.
Helt nytt på Valtra A93 HiTech är den kopplingsfria fram/backlådan med växelspak till vänster om ratten. Det är bra om man kör mycket med frontlastare. I spaken finns även parkeringsläge vilket innebär att man sällan glömmer att bromsa eller släppa bromsen.
Andra nyheter jämfört med gamla A är att pedalerna för koppling och broms är hängande, att motorn har commonrailinsprutning och att trepunkten är elektroniskt manövrerad. Allt detta är klara lyft på denna traktormodell.
Den som kör mycket med kraftuttag har två växlar att välja mellan, 540 och 540E. Det innebär att man kan köra med litet motorvarvtal när man kör lättare kraftuttagsarbeten och det minskar bränsleförbrukning och ljudnivå.
Ljudet i hytten är helt okej för en traktor i denna klass. På tomgång mäter vi 68 dBA. Stillastående på fullgas, 2 500 rpm, är ljudet 73 dBA och när vi kör i transport med 2 400 rpm på motorn är ljudnivån i hytten 76 dBA. Traktorn saknar hastighetsmätare men ska enligt uppgift gå i 42 km/h, något som verkar stämma bra.
Valtra har några finesser som man inte träffar på i andra traktorer. Om man har köpt till luftkonditionering har man en fläkt för kyld luft i taket medan det sitter en fläkt mellan motor och instrumentpanel för värme. På så sätt har man luftutsläpp både i instrumentpanelen och i taket, vilket är bra.
Alla strömbrytare och reglage finns till höger om föraren, men högerkonsolen är liten. Det innebär att några strömbrytare sitter i höger B-stolpe och några på sidan av högerkonsolen. De senare är svåra att se. Än sämre är spaken för yttre hydraulik. Det är en kort spak på golvet till höger om förarstolen. Fördelen med den är att den har kryssfunktion, det vill säga samma spak manövrerar två dubbelverkande uttag. Längst bak till höger och ända nere vid golvet sitter det lilla T-handtaget för att låsa upp spärren till lyftdragkroken. Det är ingen bra lösning.
Sikten i hytten är helt okej åt alla håll. Trots att den har B-stolpar är dörrarna tillräckligt breda för att man lätt tar sig in i hytten. Eftersom det är en liten traktorn med låg hytt är det endast två trappsteg upp.
Fast än växellådan är mekanisk är det lätt och bekvämt att köra A93 HiTech. I båda växelspakarna sitter det frikopplingsknappar och dessa har en mycket mjuk återgång när man släpper dem. Traktorn startar mjukt och fint.
Vi testkör traktorn i lastningsarbete och i transport. Motorn är pigg och traktorn verkar stark och dragvillig.
På flera sätt är Valtra A93 enkel även om den heter HiTech. Som standard har som exempel inte lyftarmarna fånghakar utan vanliga kulor. För att få fånghakar får man betala 1 000 kronor extra.
Elektrisk huvudströmbrytare är standard och mycket praktiskt, men för att få ett roterande varningsljus får man betala 2 200 kronor i tillägg och samma gäller om man ska kunna starta och stanna kraftuttaget från bakre skärmarna. Det kostar 1 100 kronor. Knappar för trepunkten sitter där som standard eftersom A HiTech har elektronisk trepunktslyft.
Man kan öppna hela motorhuven i ett stycke vilket gör det enkelt att komma åt motor och kylare. Batteriet sitter bakom höger insteg och för att komma åt det måste man lossa två skruvar. Det är lite sämre.
En finess där bak är ett nödstopp för kraftuttaget samt enkel åtkomst för tanken till spolarvätska och filter till transmissions- och hydraulolja.

Valtra A93 är den perfekta gårdstraktorn på det mindre lantbruket och den passar även bra i skogen.

Vändradien är ganska stor på Valtra A93, 6,5 meter, men man kan troligtvis justera framhjulen så de svänger lite mer.

Motorhuven öppnas i ett stycke och ger bra åtkomst till motor, kylare och filter.

Den nya motorn i A93 HiTech har commonrailinsprutning.

Höger dörr är lite tveksam att använda eftersom de två långa växelspakarna är lite i vägen där. Denna traktor har dessutom spak för lastaren.

Höjd under upplyft lyftdragkrok är 37 centimeter.

Nya A HiHtech har elhydraulik vilket innebär knappar på bakskärmarna för att manövrera trepunkten upp/ner.

Påfyllning för bränsle sitter vid vänster insteg och där finner man även en liten verktygslåda.

Säkringar bakom ett lock till vänster i instrumentpanelen. Hängande pedaler är en av nyheterna på A HiTech.

Till vänster i hytten finns en mugghållare, ett litet förvaringsfack och en liten sittdyna som kan fällas upp. Men det kan inte sitta några stora personer på den.

Till höger om föraren finns en panel med reglage för den elektroniska trepunkten, knappar för fyrhjulsdrift och differentialspärr. Här finns även handgasen som är ett vred, växelspak för kraftuttag och mekanisk krysspak för två yttre dubbelverkande hydrauluttag. Handtaget till att låsa upp spärren till lyftdragkroken sitter längst bak och nere vid golvet.

Valtra A93 HiTech har en liten hytt men har en bra reglageplacering. Båda växelspakarna har frikopplingsknappar och i fram/back till vänster om ratten finns det även parkeringsläge.

Valtra A93 HiTech
Motor:    Fyrcylindrig Sisu på 3,3 liter och 74 kW (101 hk) maxeffekt
Transmission:    Tre grupper, fyra huvudväxlar och kopplingsfri fram/back
Däck:    380/70R24 fram och 480/70R34 bak
Bränsletank:    90 liter
Lyftkapacitet:    3 300 kg
Max hydraulflöde:    52 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik:    2 dubbelverkande uttag
Vikt:    3 750 kg (utan vikter)
Vändradie:     6,5 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte 250 timmar (9 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (35 liter)
Kraftuttag:    540 och 540E rpm
Pris:    373 000 kronor
Pris per hk:        3 693 kronor

Vad kostar utrustningen (kronor)
Luftkonditionering:    13 000
Frontvikter, 10 x 40 kg: 11 000
Passagerarsäte:    Nej
Frontlyft och pto:    57 000
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Tredje dubbelverkande uttag:    4 300
Luftfjädrad förarstol:    8 900
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    Nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    Nej
Framaxelfjädring:    Nej

Fem plus:
–    Lågbyggd
–    Hel motorhuv
–    Två hyttfläktar
–    Nödstopp kraftuttag
–    N-auto

Fem minus:
–    Liten hytt
–    Stor vändradie
–    Kort hydraulspak
–    Batteriet bakom höger insteg
–    Inget passagerarsäte

Relaterade artiklar