ANNONS

Negativ tillväxt i dagligvaruhandeln i maj

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,0 procent under maj 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Men inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick i maj till 5,2 procent jämfört med samma månad föregående år enligt SCB:s konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -2,2 procent.
– I maj var inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker högre än försäljningstillväxten, vilket betyder att volymutvecklingen var negativ. Under våren har matprisinflationen stabiliserats på en lägre nivå och månadsförändringen från april var endast 0,2 procent. Detta tillsammans med en stärkt krona är en positiv signal både för konsumenten och branschen, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i maj till 3,0 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade med 4,1 procent. Hemleverans ökade med 4,3 procent och upphämtning i butik ökade med 3,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i maj till 4,1 procent.
– E-handelsandelen var på en stabil nivå för maj, men väntas minska under sommaren då fler är bortresta och i större utsträckning handlar i fysisk butik, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten för maj beräknas till 0,0 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,0 procent under maj månad.

Dagligvaruindex för juni publiceras 10 juli.

Relaterade artiklar