New Holland på frammarsch med liten bränsleförbrukning
New Holland Construction är det nya företaget som numera marknadsför de gula entreprenadmaskinerna från CNH i Sverige. Det är ett dotterbolag till Andrésen Maskin och försäljning och service sker genom ett antal återförsäljare runt om i landet och i dag är det förutom Andrésen Maskin även Staffare, GJ Maskin och Höglandets Maskin som är New Holland entreprenadåterförsäljare.
– Vi ska ha en återförsäljare till i Skåne så fort som möjligt, säger Martin Waktel på New Holland Construction.
Man är mån om att bygga upp en bra organisation med välkända återförsäljare med gott rykte.
– Först ska vi ha en bra organisation för service och reservdelar och sen säljer man maskiner.
New Holland har ett brett program av entreprenadmaskiner som fördelar sig på två modeller av midigrävare i storleken 8–8,3 ton, sju modeller av hjulgrävare på 10–22,7 ton, 11 modeller av hjullastare på 4,6–30,5 ton, 9 modeller av bandgrävare på 15,2–50,3 ton, 4 modeller av zeroturn grävare på 15,2–25,3 ton samt 10 modeller av minigrävare på 1,1–5,4 ton.
I de flesta maskinerna sitter det motorer med EGR-teknik för att klara avgasreningen men i nya C-serien bandgrävare är det SCR-teknik. Det innebär att dessa även har en tank för AdBlue, men man behöver inte fylla på ofta.
– Det räcker att man fyller tanken en gång per vecka med AdBlue om man kör åtta timmar fem dagar, säger Martin Waktel.
Förbrukningen av AdBlue är 5 procent av dieselförbrukningen.
Precis som för traktorer minskar bränsleförbrukningen väsentligt med SCR-tekniken och några mätningar, ännu ej officiella, pekar på minskningar i storleksordningen 30 procent på de nya grävmaskinerna.
Nya New Holland E215C har motor från Fiat Power Train i Turin, en motorfabrik som ingår i CNH koncernen som bland annat tillverkar New Holland. Det är en maskin på 23 160 kg som kan ha en skopa på upp till 1,31 kubikmeter. Den sexcylindriga motorn ger 129 kW (173 hk). Max grävdjup är 6 meter och max räckvidd är 9,3 meter.