NH får pris i mellanklassen
New Holland T6.175 Dynamic Command får priset Machine of the Year i klassen för mellantraktorer. Det är en traktor med en helt ny semipowershift och modellen var även en av fem finalister i Tractor of the Year, ett pris som i år kammades hem av finska Valtra och deras modell Versu T254 Smart Touch.
Så här skrev vi om traktorn då Lantbruksnytt testade den i somras:
New Hollands nya mellanserie T6 Dynamic Command innebär fem traktorstorlekar med semipowershift och dubbelkoppling. Det är åtta powershiftsteg och tre grupper, det vill säga totalt 24 växelsteg och kopplingsfri fram/back. Transmissionen kan köras manuellt eller i automatläge. I det senare växlar traktorn själv i såväl powershift som i grupplådan och med dubbelkopplingen blir det jämnt och mjukt. I detta läge körs traktorn som en steglös transmission fast med mindre energiförluster.
Modellerna heter T6.125, T6.145, T6.155, T6, 165 och T6.175 där den största även är med i final i fältklassen för Tractor of the Year 2018.
Maxeffekten är från 125 till 175 hästkrafter i de fem modellerna.
Motor och transmission samarbetar via en dator och i automatläge väljer traktorn hela tiden rätt utväxling och motorvarvtal efter den hastighet föraren valt och den belastning arbetet innebär. Vill föraren accelerera snabbt i transport växlar transmissionen själv ner och motorvarvtalet ökar, precis som när man kör en automatväxlad bil.
På pressmötet var det inte bara den nominerade T6.175 Dynamic Command som fanns på plats. Som den svenska jurymedlemmen kunde vi på NilehnTeknik och Lantbruksnytt även få information om att mellanklasstraktorn T7 med lång hjulbas kommer att uppdateras inför nästa år.
Det handlar om dels om två nyheter i hytten – den nya förarstolen med vridbart ryggstöd som introducerades på New Holland T7 HD och om ett nytt utseende i monitorn för inställningen av transmissionens droop (varvtalsstyrning)
New Holland har även lagt stor vikt vid traktorns fjädring, eftersom ojämn gång är tröttsamt för både förare och maskiner. Man kommer med en ny version av sin fjädrande framaxel Terraglide. En andra ackumulator ger framaxeln ett större spektra för anpassning till aktuell belastning och genom att koppla ihop en positionsgivare för framaxeln och en accelerometer på chassit, kan en algoritm räkna ut hur fjädringen bäst ska arbeta för att klara av ojämnheterna. Föraren kan dessutom ställa fjädringen i tre olika lägen manuellt. Till fjädringen kommer även rena programmeringar, exempelvis att fjädringslåset på framaxeln går in när redskap lyfts, när kraftig acceleration görs eller när man bromsar hårt. Dessutom känner en belastningsgivare på trepunkten av om det är ett tungt redskap man bär med sig i transport, vilket ska göra att traktorn inte gungar vid hög hastighet. Tillsammans ska dessa funktioner minska vibrationer i traktorn med 11 procent.
För de som kör mycket transport, exempelvis maskinstationer, finns andra intressanta nyheter. En ny framaxel med lågfriktionsbussningar gör att servopumpen behöver mycket mindre tryck för att göra utslag och det ger en styrning med bättre känsla. Samtidigt upplever man styrningen som från en personbil, då ratten jobbar mot centrering och man kan känna markens påverkan på hjulen upp genom styrningen.
De nya T7 med lång hjulbas kommer även att kunna lastas tyngre och får en dra hela 36 ton bakom sig.
Vidare introducerar man tillbehöret CustomSteer för T6 och T7, vilket bygger på deras tidigare FastSteer. Det handlar om reduktion av antalet varv som ratten behöver snurras för att hjulen ska nå sina ytterlägen. Funktionen är ställbar i tre steg i grundversionen, men kan finjusteras för den som har en IntelliView IV-monitor i sin traktor. Den senare versionen kan dessutom ställas olika för rörelse framåt respektive bakåt, samt kopplas ihop med vändtegsautomatiken. Det fina med New Hollands lösning är att den aktiveras en gång vid traktorns start och sedan kopplas ur stegvis efterhand som man accelererar sig mot 26 km/h. Så fort man reducerar farten och når 26 km/h kopplas styrningen stegvis in igen.