Norrmejerier gör topprekrytering från Polarbröd
Sophie Wassberg är ny kategorichef för ost på Norrmejerier, hon kommer närmast från tjänsten som marknadschef på Polarbröd, där hon arbetat i 16 år.
Att utveckla ostsortimentet och förvalta kronjuvelen Västerbottensost är några av Sophie Wassbergs nya uppdrag som chef för kategori ost på Norrmejerier. Hon tillträdde tjänsten den 7 augusti.
Norrmejerier storsatsar på osttillverkning med utveckling av helt nya ostar, smaker och koncept. Det handlar om att skapa förutsättningar för konkurrenskraftigt mjölkpris för Norrmejeriers ägare, de norrländska mjölkbönderna. Redan idag går en majoritet av Norrmejeriers mjölkråvara in i osttillverkning, vilket också speglar svenskarnas konsumtion.
– Att få möjligheten att använda mina erfarenheter kring varumärke, kommunikation, innovation och inte minst ledarskap i ett nytt sammanhang, med nya kollegor men fortfarande inom mat och livsmedel känns som en ynnest. Jag uppfattar Norrmejerier som ett företag med sunda värderingar och med hjärtat på rätt ställe, något som är viktigt för mig, säger Sophie Wassberg.
Varje köp av mejeriprodukter från Norrmejerier bidrar till att bonden får god ersättning för sitt arbete och ser även till att över 3 000 jobb stannar kvar i Norrland. Och ost är alltså en nyckelprodukt för Norrmejerier med vikande mjölkkonsumtionen.
– För att tillverka 1 kilo ost krävs 10 liter mjölk, ostproduktion är därmed mycket viktig för oss, säger Victoria Johansson chef för marknad och innovation på Norrmejerier. Varje paket mjölk, fil eller ostbit är en investering för ett starkt och välmående Norrland och enligt Jordbruksverket är endast 4 av 10 ostar som äts idag är producerade i Sverige. Det finns alltså en enorm potential för oss att växa inom kategorin vilket vi tror Sophie med sin kompetens kommer se till att genomföra.