ANNONS

Ny axel för ökad räckvidd

Volvo Lastvagnar presenterade en helt ny, helt elektrisk bakaxel på IAA:s transportmässa i Hannover, Tyskland. Den nya e-axeln kommer att frigöra utrymme för fler batterier och innebär ännu längre räckvidd för Volvos batterielektriska lastbilar. Om några år kommer Volvo Lastvagnar börja serieproducera den nya bakre e-axeln för kunder som kör längre sträckor.

 

Volvo Lastvagnar har branschens bredaste utbud av batterielektriska lastbilar, med sex olika modeller i serieproduktion. Beroende på modell är räckvidden upp till 440 km på en laddning.

Den nya e-axeln, som presenterades på IAA-mässan i Hannover, Tyskland, möjliggör ännu fler batterier på lastbilen genom att integrera elmotorerna och växellådan i bakaxeln. Fler batterier innebär längre räckvidd, vilket skapar större möjligheter även för fjärrtransporter att elektrifieras. På bränslecellselektriska lastbilar, som kommer att introduceras under andra halvan av detta decennium, kommer det extra utrymmet till nytta för installation av andra komponenter.

– Det här är ett genombrott för eldrivna lastbilar och en tydlig signal om att det kommer att finnas en stor efterfrågan på publika snabbladdare för tunga lastbilar inom en snar framtid, inte minst längs motorvägar, säger Jessica Sandström, SvP Global Product Management på Volvo Lastvagnar.

Kompletterar det nuvarande erbjudandet
Volvo Lastvagnar kommer att starta serieproduktion av lastbilar med den nya e-axeln om några år och det kommer att komplettera det nuvarande sortimentet av batterielektriska lastbilar.

– Vi kommer att fortsätta med våra mångsidiga batterielektriska lastbilar som redan är i produktion. De kan idag täcka ett brett spektrum av transportuppdrag.  Om några år kommer vi att lägga till den nya bakre e-axeln för kunder som täcker längre sträckor än idag, fortsätter Jessica Sandström.

Volvo Lastvagnar har en trevägsstrategi för att nå nollutsläpp; batterielektriskt, bränslecellselektriskt och förbränningsmotorer som drivs med förnybara bränslen som biogas, HVO eller till och med grön vätgas.

– Det behövs olika tekniska lösningar för att tackla klimatförändringarna, eftersom tillgången på infrastruktur för energi och bränslen skiljer sig åt mellan länder och regioner och även mellan olika transportuppdrag, avslutar Jessica Sandström.

Relaterade artiklar