Ny bil från Audi
Nya Audi A3 Sportback behåller i stort sina kompakta mått jämfört med förra generationen med den skillnaden att hjulbasen nu mäter 2 636 mm, vilket är en ökning med 58 mm. Det här medför att axelavståndet på A3 Sportback är 35 mm längre än på varianten med tre dörrar.
Fronten på nya Audi A3 präglas av den distinkta, stengrå single frame-grillen med vinklade övre hörn. Underkanten på de platta strålkastarna smalnar av i vinkel och som tillval erbjuder Audi xenon plus-strålkastare med LED-varselljus. Den skarpskurna tornadolinjen präglar sidopartiet under rutorna och den dynamiska linjen ovanför trösklarna löper uppåt bakåt.
De snyggt välvda ytorna, de stora, väldefinierade hjulhusen, de relativt smala, brant sluttande C-stolparna och den diskreta takspoilern lyfter fram A3 Sportbacks sportiga karaktär, precis som ytterbackspeglarna som sitter placerade på dörrarna.
De delade baklyktorna får bakpartiet att verka bredare och i kombination med xenon plus erbjuds LED-baklyktor där LED-ljusledare ser ut att bilda en sammanhängande båge. Adaptivt bromsljus som blinkar snabbt vid hård inbromsning är standard.
Audi ultra lättviktskaross
Lättviktskonstruktionsprincipen Audi ultra är sedan länge en av märkets stöttepelare. Tack vare denna har vikten på A3 Sportback sänkts med så mycket som 90 kg jämfört med föregångaren. Med en 1.4 TFSI-motor under huven har A3 Sportback en tjänstevikt (utan förare) på endast 1 205 kg.
Högklassiga komponenter av varmpressat stål gör säkerhetsburen både stark och lätt. En stor del av karossen består av just sådana komponenter vilket starkt bidragit till att säkerhetsburen kunnat göras 37 kg lättare. Hög- och ultra-höghållfast stål används på många andra ställen. Motorhuven, skärmarna, profilen bakom den främre stötfångaren, framaxelsubramen är alla tillverkade i aluminium. Sammanräknat spar detta 12 kg och förbättrar på så sätt fördelningen av axelbelastningen.
Audi A3 Sportback har en extremt styv och tyst kaross, bland annat tack vare komponenter som den ljudisolerande vindrutan. Även motorrummet och underredet har genomgått omfattande fintrimning – bilen har en luftmotståndskoefficient på låga 0,30. Även den passiva säkerheten är av högsta klass. Vid en eventuell kollision med en fotgängare, höjer en pyroteknisk anordning (som sitter placerad i motorrummets bakände) motorhuven flera centimeter för att dämpa sammanstötningen.
Interiör
Interiören i nya A3 Sportback har en elegant, ren och ljus design. En lång båge löper under vindrutan, precis som i större Audimodeller. Instrumentpanelen är smal och låg och har en välvd front. Den intuitivt rena ergonomin är en av Audis klassiska styrkor.
Tack vare de 58 mm som hjulbasen växt med erbjuder A3 Sportback rejält med sätesutrymme i baksätet för tre vuxna och den är också enkel att stiga i och ur. Jämfört med sin föregångare erbjuder A3 Sportback också bättre utrymme för huvud och ben. De runda luftinsläppen i turbindesign bjuder på elegant teknik. Luftströmmen kan justeras mellan ett spritt och ett riktat flöde genom att man drar eller trycker på axeln i mitten.
Lastutrymmet är 380 liter stort i grundutförande. Fäller man ner sätena, växer det till 1 220 liter och lastgolvet är plant. Baksätet är delat och kan fällas ned 60:40 eller helt. Bagagekrokar och fästöglor är standard.
Motorer
Inledningsvis erbjuder Audi en TDI- och två TFSI-motorer – 1. 4 TFSI 122 hk, 1.8 TFSI 180 hk och 2.0 TDI 150 hk. Ytterligare två diesel- och en bensinmotor följer något senare. Alla kombinerar de flera olika effektivitetsteknologier med varandra: direktinsprutning, turboladdning, innovativ temperaturhantering och start/stopp-system. Bränsleförbrukningen har sänkts med i snitt ca 10 % jämfört med den tidigare modellen.
Den effektivaste motorn i utbudet är 1.6 TDI. Denna kompakta diesel, som kännetecknas av sin minimala interna friktion, förbrukar i snitt endast 3,8 liter bränsle per 100 kilometer i kombination med en manuell växellåda. Detta motsvarar CO2-utsläpp på 99 g/km.
Nyutvecklade 2.0 TDI är utrustad med balansaxlar i vevhuset och kan fås i två versioner. Snittförbrukningen för 2.0 TDI 150 hk ligger på låga 4,2 liter/100 km, motsvarande ett CO2-utsläpp på 108 gram/km. Den kraftfullare versionen av 2.0 TDI har en uteffekt på 184 hk och levererar ett vridmoment på 380 Nm, en snittförbrukning på 4,3 liter/100 km och ett CO2-utsläpp på 111 g/km.
Något senare följer 1.2 TFSI, som med ett vevhus i aluminium har konstruerats för låg vikt och minimal intern friktion. Uteffekten ligger på 105 hk och motorn levererar ett vridmoment på 175 Nm. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen ligger på endast 4,9 liter per 100 km, motsvarande ett CO2-utsläpp på 114 g/ km.
Nya 1.4 TFSI i A3 Sportback har nu också ett motorblock i aluminium och väger bara 107 kg vilket är hela 21 kg mindre än sin föregångare. Den levererar 122 hk och har ett vridmoment på 200 Nm. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen på 5,3 liter per 100 km motsvarar ett CO2-utsläpp på 123 g/km.
En ytterligare version av 1.4 TFSI, som följer något senare, utvecklar 140 hk och ett vridmoment på 250 Nm. Den är utrustad med det innovativa systemet cylinder on demand (COD) som stänger av den andra och tredje cylindern när belastningen på motorn är låg till medelhög och när bilen rullar fritt. Det här gör att denna kraftfulla 1,4-litersmotor har en genomsnittlig förbrukning på endast 4,7 liter bränsle per 100 km och CO2-utsläppet ligger på låga 110 gram per km.
Nya 1.8 TFSI levererar 180 hk och ett vridmoment på 250 Nm. Den kombinerar direktinsprutning av FSI-typ med indirekt insprutning och använder sig av Audi valvelift system för att variera ventillyften allt efter behov. Grenröret sitter integrerat i topplocket – en liknande lösning används även i de båda mindre TFSI-motorerna. Snittförbrukning 5,6 liter/100 km vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 130 g/km.
Inom en snar framtid utökas motorutbudet för A3 Sportback med bland annat en dynamisk S-modell och andra högeffektiva varianter med låga utsläpp. Under 2013 lanseras en 110 hk stark TCNG-motor där en övergripande ”well-to-wheel”-analys visar att CO2-utsläppen för modellen är lägre än 30 g/km. A3 Sportback e-tron, med en kraftfull laddhybrid under huven, lanseras 2014.
Kraftöverföring
Alla motorerna till Audi A3 Sportback kombineras med en 6-växlad manuell växellåda som standard medans Audis effektiva dubbelkopplingslåda S tronic finns som tillval till samtliga motorer. I kombination med Audi drive select har S tronic en frihjulsfunktion i effektivitetsläget som sänker bränsleförbrukningen ytterligare.
På modeller med en effekt på upp till 140 hk, levereras kraften till framhjulen. quattro permanent fyrhjulsdrift, med en vidareutvecklad flerlamellskoppling, finns som tillval för 1.8 TFSI och 2.0 TDI. Denna hydrauliskt reglerade och elektroniskt styrda komponent, som på tusendelar av en sekund kan fördela om drivkraften från framhjulen till bakhjulen, väger betydligt mindre än den förra versionen.
Chassi
Chassit på nya Audi A3 Sportback är balanserat, harmoniskt och sportigt tack vare den finavstämda fördelningen av axelbelastningarna. Framaxeln har flyttats fram 40 mm jämfört med den förra modellen och kortat överhänget i motsvarande grad. Framaxeln på Audi A3 Sportback är av McPherson-typ med länkarmar och styrspindlar av aluminium. Den fyrlänkade bakhjulsupphängningen är monterad på en stålram och tar hand om de längs- resp. tvärgående krafterna individuellt. Fjädrarna och dämparna sitter monterade separat. Det finns två olika sportchassin som sänker karossen med 15 respektive 25 mm.
Den elektromekaniska servostyrningen har ett direkt utväxlingsförhållande på 15,3:1 och är både lyhörd och högeffektiv. Drivningen av den drar ingen energi alls så länge bilen går rakt fram vilket bidrar starkt till den totala effektiviteten. Beroende på modellversion, är Audi A3 Sportback skodd med endera 16″- eller 17″-fälgar, och som tillval finns upp till 18″.
Ett effektivt bromssystem ser till att ge tillräckligt med bromskraft, bromsskivorna fram är ventilerade. Den elektroniska stabiliseringskontrollen ESC har en elektronisk differentialbroms som assisterar föraren vid kurvtagning. Om något av hjulen på en axel börjar att spinna, bromsar den elektroniska differentialbromsen ned det något vilket gör att bilen styrs in lätt i kurvan. Den elektromekaniska parkeringsbromsen kan kompletteras med funktionen Hill hold assist.
Audi drive select gör det till en ännu mer mångsidig och rolig upplevelse att köra nya A3 Sportback. Med en enkel knapptryckning kan föraren välja mellan fem olika körprogram.
Infotainment
Med nya Audi A3 Sportback lanseras även den moduluppbyggda infotainmentplattformen ”MIB”. Centraldatorn i nya MMI innehåller ett MMX-kort (MMX: Multi-Media eXtension). En av huvudkomponenterna i denna insticksmodul är den snabba grafikprocessorn ”T20” ur marknadsledande Nvidias ”Tegra 2”-serie.
MMI-manöversystemets högupplösta display (tillval) mäter 5,8″ eller 7″ diagonalt och fälls ut automatiskt ur instrumentpanelen. Den är 11 mm tunn, och det lätta magnesiumskalet är svartlackerat och högglanspolerat för en elegant premiumlook.
För MMI navigation plus har det stora vrid/tryckreglaget med MMI touch – en lösning hämtad från Audis fullstora modeller – slagits samman till ett styrhjul med en beröringskänslig yta där föraren kan skriva bokstäver och siffror med fingret.
Nya Audi A3 Sportback är som standard utrustad med Audi radio. Nästa nivå upp, MMI radio, erbjuder en manöverenhet och en elektriskt utfällbar 5,8″-display. Denna kan kompletteras med anslutningspaketet (tillval) som innehåller Audi music interface för integrering av bärbara spelare samt ett Bluetooth-gränssnitt och förberedelse för navigationssystem. Om kunden senare köper ett SD-kort med navigationsdata eller beställer navigationspaketet tillsammans med bilen, blir MMI radio också ett fullfjädrat navigationssystem.
Den vassaste versionen, MMI navigation plus med MMI touch, är ett mediacenter med en hårddisk på 60 GB, en DVD-enhet och bjuder också på röststyrning med hela ord (utan att man behöver bokstavera). Den högupplösta 7″-displayen presenterar navigationskartorna i detaljerad 3D-grafik. Mobiltelefoner och spelare kan paras ihop med MMI navigation plus via det integrerade Bluetooth-gränssnittet.
Audi connect
Med begreppet ”Audi connect” menas alla teknologier som länkar samman föraren av en Audi med bilen, Internet, infrastrukturen och andra fordon. Hårdvarukomponent är ”Bluetooth-biltelefon online”, som i nya A3 Sportback kallas Audi connect.
Bluetooth-biltelefon online i kombination med MMI navigation plus ansluter till Internet via UMTS. Tack vare en integrerad WLAN-hotspot, kan passagerarna surfa och skicka e-post hur mycket de vill på upp till 8 mobila enheter. Systemet erbjuder föraren skräddarsydda Internet-tjänster med allt från navigering med hjälp av bilder från Google Earth och Google POI-sökning till Audi trafikinformation online och smartphone-appen Audi music stream. Olika nyhets- och informationstjänster avrundar utbudet.
Audi connect integrerar också appar i infotainmentsystemet som ger tillgång till de sociala medierna Facebook och Twitter, i en form speciellt anpassad för användande i bil. En text-till-tal-funktion kompletteras av en praktisk textfunktion: Färdiga textsnuttar kan kombineras med data, som t.ex. uppgifter om bilens aktuella position, för att om man så vill hålla vänner uppdaterade om var bilen befinner sig för tillfället.
”Picturebook Navigation” är namnet på en ny tjänst från Audi connect. Föraren lagrar foton på färdmål länkade till navigationsdata i en ”bilderbok” på en server. Det här kan både vara förarens egna foton och sådana som hämtats från Google Earth eller Internet. Med hjälp av dessa foton kan föraren sedan lägga upp en färdväg. Den här tjänsten är speciellt praktisk när man är på semester.
Förarhjälpsystem
Nya Audi A3 Sportback bygger också på avancerad teknik när det gäller förarhjälpsystem. Det viktigaste av dessa är den adaptiva farthållaren. I hastigheter upp till 150 km/h, håller den radarbaserade adaptiva farthållaren det avstånd till framförvarande bil som föraren ställt in. I kombination med det speciella förarhjälpspaketet, som innehåller flera olika system, kan den adaptiva farthållaren användas i hastigheter upp till 200 km/h. Och i kombination med S tronic erbjuder den adaptiva farthållaren en Stop&Go-funktion i låga hastigheter.
Utbudet avrundas av ytterligare ett par system. Audi side assist övervakar filbyten med hjälp av en bakåtriktad radar, och Audi active lane hjälper, med hjälp av små korrigeringar i den elektromekaniska styrningen, föraren att hålla bilen i sitt körfält, om så skulle behövas. Den kamera som hör till det sistnämnda systemet används även för avläsning av hastighetsskyltar och andra trafikmärken.
Förarinformationssystemet med pauspåminnare känner av om föraren börjar bli trött och varnar då om detta. Det finns även flera olika system som gör det lättare att parkera, det mest avancerade är inparkeringshjälpen med runt-om-visning.
Säkerhetssystemet Audi pre sense basic är ett annat mycket avancerat tillval. Om systemet känner att A3 Sportback börjar att sladda, spänner det säkerhetsbältena fram elektriskt och börjar stänga rutor och sollucka. Systemet kan byggas på med pre sense front som är en integrerad del i den adaptiva farthållaren. Om det skulle uppstå risk för en kollision med bilen framför, varnas föraren i flera steg och systemet kan också göra lätta, precisa bromsingrepp om så skulle behövas.
I hastigheter under 30 km/h, bromsar Audi pre sense front ner A3 Sportback med nästan full kraft i en kritisk situation. Om en kollision ändå inte skulle gå att undvika, aktiverats ett delsystem – en bromsassistent för att förhindra följdkollisioner. Detta system säkerställer att bilen inte fortsätter att rulla okontrollerat.
Belysningsteknik
Audi är först ut i premiumkompaktsegmentet med LED-strålkastare (tillval), som man tidigare endast kunde hitta i större bilar. Halvljuset består av två friform-reflektorer med totalt nio LED-kretsar av högprestandatyp. Tio högprestanda-LED-lampor med dekor i mattborstad aluminium svarar för helljuset.
Audi A3 Sportback lanseras på den svenska marknaden i februari nästa år. Förförsäljningen startar dock redan vecka 39 och cirkapriserna på de motorer som finns tillgängliga från starten börjar på:
1.4 TFSI 122 hk 219 000 kr
1.8 TFSI 180 hk 262 000 kr
2.0 TDI 150 hk 242 000 kr
S tronic tillägg 20 300 kr