ANNONS

Ny eldriven SUV

Volkswagen utökar under 2020 sitt erbjudande av laddhybrider. På bilsalongen i Genève, 3-15 mars, är det världspremiär för nya Touareg R. Med en systemeffekt på 462 hk erbjuder denna premium-SUV en innovativ blandning av maximal prestanda och effektiv eldrift.

Volkswagen är på väg att toppa sin flaggskeppsmodell Touareg med en ny laddhybridversion – Touareg R. Den mångsidiga modellens 462 hk starka laddhybriddrift levererar en innovativ mix av enastående prestanda och effektivitet.

Är batteriet tillräckligt laddat startar bilen i det helelektriska E-MODE-läget för utsläppsfri körning. Batterikapaciteten har anpassats för att Touareg R smidigt ska klara de vanligaste pendlingsavstånden på eldrift.

Precis som övriga Touareg-versioner är nya R-versionen utrustad med permanent fyrhjulsdrift som standard. 4MOTION i kombination med den kraftfulla drivningen, vridmomentet ligger på 700 Nm, innebär att Touareg R är typgodkänd för en dragvikt på upp till 3,5 ton. Denna dragvikt klaras också i E-MODE.

Som första laddhybrid-SUV i världen kan Touareg R också fås med hjälpsystemet Trailer Assist som gör det enklare att backa med släp. En annan nyhet är att Touareg för första gången nu kan fås med Travel Assist. Touareg R blir den första Volkswagen som kan erbjuda assisterad körning, det vill säga automatisk justering av bilens position i längd- och sidled, i hastigheter upp till 250 km/h.

Touareg R lanseras på marknaden under andra halvåret i år. Världspremiären sker på Genèvesalongen, 3-15 mars. Tidpunkt för säljstart är ännu inte fastställd och räckvidden på eldrift kommer att meddelas senare.

Första R-laddhybriden
Den nya flaggskeppsmodellen är designad av Volkswagen R som ansvarar för utvecklingen av de allra sportigaste Volkswagen-modellerna. Touareg R är den första laddhybriden i R-utbudet och Volkswagens kraftfullaste laddhybrid.

Välutrustade Touareg R levereras med R-Line exteriör, exteriörstylingpaketet Black Style, 20″-aluminiumfälgarna Braga och R-Line-interiör (bland annat med Vienna-läder med kristallgrå dekorsömmar). Till standardutrustningen hör också Innovision Cockpit med Digital Cockpit (12″ digitala instrument) och infotainmentsystemet Discover Premium (15″ TFT-pekskärm), IQ.Light LED matrix-strålkastare (interaktiv, kamerabaserad reglering av hel- och halvljus), ett skjut- och uppställbart panoramasoltak samt klimatanläggningen Air Care Climatronic med fyra zoner.

Intelligent elektrisk prestanda
Touareg R är Volkswagens tredje laddhybrid på den europeiska marknaden, efter Golf och Passat. Touareg R är också den första fyrhjulsdrivna modellen bland Volkswagens laddhybrider och en ny milstolpe i den omstrukturering av Volkswagen R som inleddes 2019.

Vi för närvarande i full färd med att utöka antalet Volkswagen R-modeller. Efter kompakt-SUV-modellerna T-Roc R och T-Roc Cabriolet R-Line introducerar vi nu ytterligare en SUV. Touareg R intar inte bara en unik position utan har också en tilldragande personlighet. Bilen står för en ny och intelligent nivå av elektrisk prestanda i segmentet för stora SUV:ar, förklarar Jost Capito, VD för Volkswagen R.

Genuin, banbrytande, praktisk
Volkswagen R har svarat för designen, den tekniska konfigurationen och den konceptuella inriktningen. Touareg R är baserad på den tredje generationen av Touareg som lanserades 2018, vilken i sin tur var en vidareutveckling av den modell som först introducerades 2002.

Alla nuvarande Touareg-versioner bjuder på dynamisk och elegant design, maximal säkerhet och långfärdskomfort, uppkoppling i toppklass och en digitaliserad förarmiljö. Den är dessutom praktisk i vardagen. Cirka 60 procent av alla Touareg-ägare i Tyskland och cirka 40 procent av de i Europa använder också sin SUV för att dra släp. Detta är anmärkningsvärt höga siffror.

Touareg-ägarna är i hög utsträckning sportiga, aktiva människor som värdesätter enastående säkerhet och körkomfort, intuitiv hantering av bilen och uppkoppling på högsta nivå. Nya Touareg R är speciellt framtagen för denna tekniskt mycket kunniga kundgrupp. För första gången kan de nu välja en prestandamodell som temporärt kan köras på el och därmed helt utsläppsfritt lokalt. Nya Touareg uppfyller utsläppskraven Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC.

Fler drivlinor
Till modellserien Touareg kan man för närvarande välja mellan en turboladdad bensinmotor (TSI) och tre turbodieslar (TDI). V6 TSI levererar en effekt på 340 hk. V6 TDI-motorn finns i två utföranden: 231 hk (erbjuds ej i Sverige) respektive 286 hk. V8 TDI på 421 hk är den mest kraftfulla av dieselmotorerna. Nu utökar Volkswagen alltså utbudet med en ny toppmodell – Touareg R.

R – för dynamisk prestanda i toppklass
Som den tvättäkta Volkswagen R-modell den är bjuder Touareg R på hög prestanda. Med en enkel knapptryckning och ett lätt tryck på gaspedalen får föraren tillgång till den fulla effekten från elmotorn (136 hk) och den bensindrivna V6-turbomotorn (340 hk) beroende på det aktuella behovet. De båda drivsystemen kan också kombineras för att utnyttja bilens samlade kraftresurser på 462 hk i form av en boost-funktion, till exempel för snabba, säkra omkörningar. Det maximala systemvridmomentet ligger på mäktiga 700 Nm.

Fyrhjulsdriven laddhybrid
Laddhybriddriften består av en bensindriven V6-turbomotor med en cylindervolym på 2 995 cm3, en elmotor samt ett litiumjonbatteri (kapacitet: 14,1 kWh) som sitter monterat under bagageutrymmet. Kraftelektroniken omvandlar batteriets likström till växelström för drivning av elmotorn. En 8-stegad automatväxellåda (med Tiptronic) och en fördelningsväxel överför motorkraften till fram- och bakaxeln (permanent 4MOTION fyrhjulsdrift). En mellandifferential med asymmetrisk, dynamisk momentfördelning av Torsen-typ fungerar som fördelningsväxellåda för kraftflödet mellan fram- och bakaxlarna. Maximalt 70 procent av kraften läggs ut på framaxeln, maximalt 80 procent på bakaxeln.

Kör på el i hastigheter upp till 140 km/h
När man startar Touareg R börjar den använda elmotorn direkt, förutsatt att batteriet är tillräckligt laddat. Det här gör att SUV:en får så låga utsläpp som möjligt, speciellt vid korta resor. Denna hybridstrategi innebär dessutom en stor besparingspotential. Touareg R kan köras i helelektriskt läge i hastigheter upp till 140 km/h – därefter aktiveras V6 TSI-motorn automatiskt. Den kraftfulla V6:an aktiveras också vid en kickdown. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Snabb omkoppling mellan eldriftsläget och hybridläget
Föraren kan styra hybridfunktionen och välja körprofil via menyknappen på 4MOTION Active Control på mittkonsolen eller via motsvarande meny på infotainmentsystemet. Båda sitter överskådligt placerade bredvid varandra på samma skärm. De hybridfunktioner som finns är ”E-MODE” för att köra helt på el, och läget Hybrid för optimerad och automatisk interaktion mellan elmotorn och V6-motorn. Om föraren trycker på E-MODE när bilen är i Hybrid-läget, går Touareg R över till helelektrisk drift i hastigheter upp till 140 km/h, förutsatt att batteriet är tillräckligt laddat. Och om föraren trycker på Hybrid när bilen ligger i E-MODE, går bilen på motsvarande sätt över till hybridläget.

Touareg R – det viktigaste i punktform:

  • Intelligent elektrisk prestanda. Nya Touareg R är en perfekt mix mellan maximal prestanda och den energieffektivitet som eldrift erbjuder.
  • Temporärt utsläppsfri. Kraftfulla Touareg R med 462 hk klarar de vanligaste pendlingsavstånden utan utsläpp.
  • Volkswagens nya flaggskepp. Touareg R är Volkswagens flaggskepp när det gäller energieffektivitet och den första R-modell som kan fås som laddhybrid.
  • Praktisk i vardagen. Fyrhjulsdrift och en maximal dragvikt på 3,5 ton gör att Touareg R tar alla utmaningar med en klackspark.
  • Pigg som få. Med ett maximalt vridmoment på 700 Nm har Touareg R rikligt med kraft i reserv vid acceleration.
  • Travel Assist i hastigheter upp till 250 km/h. Touareg är den första Volkswagen-modell som erbjuder assisterad körning i hastigheter upp till 250 km/h.
  • Exklusiv interiör. Den nya laddhybridmodellen har en läcker inredning i svart läder med dekorsömmar i Crystal Grey som standard.
  • Förförisk exteriör. Tuffa luftintagsgaller, svarta påbyggnadsdelar och upp till 22 tum stora fälgar.
Relaterade artiklar