ANNONS

Ny forskning presenterar fyra sannolika framtidsscenarier för mejeriindustrin

Tetra Pak och Ekonomihögskolan vid Lunds universitet har nyligen genomfört en gemensam studie som presenterar fyra sannolika scenarier för mejeribranschens framtid. Studien analyserar sex viktiga globala marknader för att undersöka de kritiska osäkerheterna hos sociala miljökrafter och teknologiska förändringar som kan påverka mejerilandskapet de närmaste tio åren.
Frederik Wellendorph är chef på avdelningen för Liquid Food på Tetra Pak och kommenterar:
– Vi ser att Food & Beverage-sektorn står inför en enorm förändring under det kommande decenniet, särskilt vad gäller mejeriindustrin. Det är uppenbart att många utmaningar väntar, men det innebär också gott om möjligheter för producenterna. Nyckeln till framgång i det nya landskapet kommer att vara att omfamna flexibilitet och reagera proaktivt på vågen av omvälvande förändringar.

Christian Koch är forskare och postdoc på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Han har ansvarat för en stor del av studien och kommenterar utvecklingen:
– Den globala mejeriindustrin befinner sig i själva kärnan av den pågående livsmedelsomvandlingen och vi kan se hur konturerna av förvandlingen redan börjar ta form. I det här projektet som vi har gjort i samarbete med Tetra Pak, använde vi etablerade metoder för att utveckla scenarier för hur mejeriindustrin kan se ut om tio år. Scenarierna skiljer sig så mycket från varandra som möjligt, inom gränserna för vad som är rimligt och trovärdigt. Således bör alla scenarierna kunna betraktas som möjliga framtidsvisioner.

Studien, Global trends affecting dairy strategies, är resultatet av ett 1,5 år långt forskningsprojekt från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, med stöd av Tetra Pak. Syftet har varit att undersöka ett mejerilandskap i förändring och visa hur mejeriindustrin kan se ut år 2030. Projektgruppen från Ekonomihögskolans tvärvetenskapliga forskningscenter SITE bestod av Thomas Kalling, Matts Kärreman, Magnus Johansson och Christian Koch.

Forskarna har analyserat sex viktiga globala marknader – Storbritannien, USA, Kina, Indien, Nigeria och Brasilien. Arbetet resulterade i fyra möjliga scenarier: Dairy Evolution, Green Dairy, New Fusion och Brave New Food. Var och en av scenarierna visar samspelet mellan socioekonomiska krafter och teknologisk transformation, med mycket olika resultat.

Dairy Evolution: innehåller inga större överraskningar. Mejeriindustrin fortsätter att följa aktuella trender, vilket leder till enbart mindre förändringar.
Green Dairy: kännetecknas av starka sociokulturella och miljömässiga krafter, såsom konsumentkrav och politiska begränsningar vilka driver mejeriindustrin att investera kraftigt för att minska koldioxidavtrycket. Tekniska förändringar är här inte i fokus.
New Fusion: domineras av innovativ teknik och processer som kan inverka avsevärt på industrin. Här är de sociokulturella och miljömässiga krafterna svaga.
Brave New Food: kombinerar starka sociokulturella och miljömässiga krafter samt innovativa teknologier, vilket tillsammans skulle kunna leda till en fullständig omvandling av industrin.

De fyra scenarierna tar upp otaliga konsekvenser som kan förändra förutsättningarna för näringslivet. Tetra Pak har satsat på att ligga steget före förändringen och har därför inlett samarbeten med start-ups och den akademiska världen. Allt för att snabba på förståelsen för hur olika protein presterar under olika bearbetningsförhållanden. Målet är att skapa lösningar som gör det möjligt för Tetra Paks kunder att dra nytta av de kommande förändringarna både vad gäller traditionell komjölk, växtbaserade drycker och labbodlade alternativ.

Studenter från Ekonomihögskolans masterprogram i International Strategic Management 2018 och 2019 genomförde även examensarbeten inom ramen för projektet. De gjorde bland annat omfattande studier på plats i Europa, USA, Kina, Indien, Nigeria och Brasilien.

En sammanfattning av rapporten finns här

 

Relaterade artiklar