Ny robust påhängare från Krampe
Efter att framgångsrikt ha lanserat den nya Krampe tippvagnen HD 550 2021, har Heavy Duty-sortimentet utökats med tre större modeller; med HD 620, HD 620 T med styraxel och även med HD 620 Carrier.
HD 620 T-modellen sticker ut på grund av sitt vridstyva chassi som är utformat på ett smalare sätt bak och med en så kallad “getingmidja”. HD 620 T är som standard utrustad med en BPW-styraxel med en spårvidd på 1,95 m. Även med lågtrycksdäck med dimensionen 600/60 R 30,5 kan en extern fordonsbredd på 2,55 m uppfyllas.
Den innovativa löpardesignen möjliggör en stor styrvinkel och har redan entusiasmerat de första kunderna: ”Även under den första provkörningen var jag övertygad av tippbilens manövrerbarhet och goda köregenskaper. En yttre bredd på 2,55 m och en styraxel – detta är ett bra globalt paket med sedvanlig Krampe-service och kvalitet”, förklarar Thomas Schlabbers, VD för anläggningsföretaget Schlabbers GmbH i Issum.
Den nya HD 620 är även tillgänglig utan vevad löparutrustning med stela axlar och som Carrier-version med en fast högkvalitativ utrustning. Med en transportvolym på 17,3 m³ enligt ISO 7546 tar schakttipparna HD 620 ca. 1,7 m³ mer än deras “lillebror” HD 550. Dessutom har de med 24 ton en 2 ton högre GVWR.
Alla fordon i Heavy Duty-serien är extremt robusta jordflyttande tippbilar med en 2 m bred platt golvplåt som möjliggör en okomplicerad och problemfri lossning med breda grävskopor, och inte bara från sidan.
Teleskopcylindern är monterad långt framför framaxeln på HD-fordonen. Jämfört med den traditionella designen erbjuder undergolvscylindern enkelt 25 % mer tippkraft. På så sätt kan tunga laster lyftas och en stabil position garanteras. Vridningar mellan chassi och tipp minimeras.
Den koniska kroppen underlättar glidningen av lasten. För extrem användning på byggarbetsplatser kan karossen helt förses med tjockväggiga plåtar: sidoväggarna upp till 8 mm, golvplåten upp till 10 mm i HARDOX 450 materialkvalitet.
Till HD-modellerna har man använt den hydrauliskt oscillerande bakluckan med stor öppningsvinkel från halfpipe-serien, som bevisat sig tusentals gånger. En snäv öppningsvinkel för bakluckan är dock också lätt möjlig tack vare den valfria slipbalken, till exempel för grusvägar.
Fordonen i HD-serien finns tillgängliga med olika löparvarianter: med pneumatisk fjädring, med ett löphjul med hydraulisk kompensation eller med gångbalkschassit med asymmetrisk axelfördelning utvecklat av Krampe och beprövad i årtionden.
Sedan en tid tillbaka utrustar Krampe alla släpvagnar med BPW-axlar som standard. Därmed har Krampe-teknikerna utvecklat en unik lösning som gör det möjligt att placera bromscylindrarna på BPW AgroTurn-styraxeln ovanför axelbalken. Membranet ligger alltså utanför smuts- och riskområdet och säkerställer en hög markfrigång på byggarbetsplatser. Denna version är faktiskt bara tillgänglig av Krampe.
De nya jordflyttande tipparna i HD-serien har redan beställts i större antal av distributörerna och täpper idealiskt till gapet mellan universalfordonen “S+K” och halfpipes.