ANNONS

Ny Skoda för stan

Skoda fortsätter sin produktoffensiv genom att införa sin sjunde modellinje. Med 3,56 meter långa Citigo kliver den tjeckiska biltillverkaren in i A00-segmentet. Entrén sker på den inhemska tjeckiska marknaden redan i år med en svensk lansering under september 2012.

– Citigo är en av grundpelarna i vår tillväxtstrategi. Den banar väg för vårt varumärke i ett mycket lovande segment, säger Skodas högste chef Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. Den nya produkten uppfyller helt företagets filosofi som uttrycks genom “Simply Clever” och trots att den är liten ger den tillräckligt med utrymme och är oerhört attraktiv i form av utrustning och teknik. Våra designers har lyckats ge bilen ett distinkt utseende som deklarerar att det här är en ny Skoda vid första ögonkastet. Grillen och de precist formade strålkastare ger bilen det typiska Skoda-utseende.

Med en längd på 3,56 meter, en bredd på 1,65 meter och en höjd på 1,48 meter är Citigo en av de minsta fordonen i sitt segment. Volymen i bagageutrymmet är 251 liter vilket kan utökas till 951 liter genom att fälla ner baksätet.

Målgrupperna för den nya bilen från Skoda är unga förare och unga familjer som vill skaffa en andrabil men den ska också tilltala den äldre generation. Kunder som är ganska priskänsliga och har ett rationellt förhållningssätt till bilar å ena sidan men höga krav på kvalitet, funktionalitet, design och säkerhet å den andra.

Skoda har tidigare inte haft mycket att erbjuda dessa grupper av kunder i småbilssegmentet.
– Vi kan se att efterfrågan på små bilar med låg bränsleförbrukning till ett förmånligt pris och med rimliga driftskostnader ökar. Skodas nya lilla bil är en reaktion på denna trend. Vi bryter ny mark och Citigo kommer att locka många kunder främst på våra europeiska marknader, säger Vahland.

I Skodafabriken har man lagt mycket resurser på säkerheten. Konstruktörerna har bland annat använt en Head-Thorax sidokrockkudde att skydda huvudet på både föraren och passageraren i framsätet och tillsammans med andra faktorer bildar det ett föredömlig säkerhetspaket i sin klass. Dessutom har den aktiv säkerheten förbättras avsevärt med funktionen “City Safe Drive” – bromsassistans. Systemet aktiveras automatiskt i hastigheter under 30 km/h och en lasersensor identifierar en risk för kollision. Tillsammans med Volkswagen up! är Citigo för närvarande den enda bilen i segment som erbjuder nödbromsning.

Två nya, tre-cylindrig 1,0-liters bensinmotorer kommer att finnas tillgängliga för Citigo. Båda har en volym på 1,0 liter och utvinner 60 respektive 75 hästkrafter.

Den genomsnittliga konsumtionen för GreenTec-versionen ligger enligt standardmätning på 4.2l/100 km. respektive 4.3l/100 km. med utsläpp på 97 respektive 99g CO2/km. 60- och 75-hästars motorerna har en förbrukning på 4,5 respektive 4,7 l/100 km och utsläpp motsvarande 105 och 108 k CO2/km.

Relaterade artiklar