ANNONS

Ny SUV från Audi

Vid årets upplaga av den internationella bilmässan i Peking presenterar Audi en konceptbil baserad på den kompakta crossovern Audi Q3 – ”RS Q3 concept”. Med en kraftfull femcylindrig turboladdad bensinmotor och 360 hk tolkar den crossoverns karaktär på ett mycket speciellt och dynamiskt sätt.

Lackerad i blått är Audi RS Q3 concept en bil som spelar på temat nervkittlande dynamisk prestanda. Motorn, en 2.5 TFSI på 360 hk, och karossen – sänkt med ca 25 mm och breddad med tuffa detaljer – utforskar den fulla potentialen för modellserien Q3 på ett nytt sätt.

Dekor i borstad och högglanspolerad aluminium ramar in single frame-grillen på Audi RS Q3 concept. De svarta inläggen i grillen med ny geometri ger en utpräglad 3D-effekt. Strålkastarna är lätt mörktonade och invändigt är vissa av kromdetaljerna mörka medan andra täcks av paneler av kolfiberarmerad plast (CFRP).

Stötfångarna har fått en ny design där de yttre luftintagen nu är indelade i två delar: en inre med ett bikakemönstrat galler och en yttre, tillverkad i CFRP, med en mjuk, tunnelliknande utformning. Även frontspoilern är tillverkad i CFRP.

Kombinationen av svarta och blåtonade ytor går igen på sidorna av Audi RS Q3 concept, både på dekorlisterna på dörrarna och trösklarna och på påbyggnadsdelarna på hjulhusen. Ytterbackspeglarnas kåpor är tillverkade i svart CFRP, medan lister i matt aluminium inramar sidorutorna. Takspoilern sträcker sig långt bakåt och är lackerad i ”Ordos Blue” – en mattblå färg med en svagt gul nyans.

Den bakre stötfångaren har fått en vinklad, sportig design där diffusorinsatsen har flyttats långt upp. Även här har formgivarna på Audi valt en kombination av blå klarlack och svart CFRP. Baklysena och extraljusen i stötfångaren är av antracit-tonat klarglas.

Interiör i blått och svart
Interiören i Audi RS Q3 concept, som är mycket ljus tack vare ett soltak av glas, domineras av färgsättningen ”cool black”. Mörkblå Alcantara används som kontrasterande accent i sätesklädseln.

Den kontrasterande blå färgen används på ett innovativt sätt på dekorpanelerna av CFRP – i panelmaterialet har man vävt in klarblå, självlysande glasfibertrådar. Ratten är försedd med 2 stora spakar tillverkade i CFRP och omgivna av aluminiumdekor. Det mesta av ratten täcks av svart Velvet – ett läder som ger ett gott grepp och också är mycket smutsavvisande. Vissa dörrpanelssektioner är klädda i blå Alcantara.

De invändiga dörrhandtagen är av en perforerad lättviktskonstruktion, precis som i alla RS-modeller. Kinesiska tecken ersätter de vanliga arabiska siffrorna på varvräknaren.

Stylingen i motorrummet är också den extremt sportig. En dekorpanel av laminerad kolfiber täcker området runt den 5-cylindriga motorn som själv har en rödlackerad ventilkåpa. Genom de bägge ventilationsgallren på sidorna får motorn sin luft. Precis som brukligt i racing, är cylindernumren uppmärkta på tändhattarna.

Kraftfull – drivlinan
Den extremt kraftfulla 2.5 TFSI-motorn i RS Q3 concept kombinerar två klassiska Auditeknologier: direktinsprutning och turboladdning. Ur en cylindervolym på
2 480 cc får den ut en effekt på 360 hk. Från 0 till 100 km/h går på 5,2 sekunder och den imponerande drivkraften ger en topphastighet på 265 km/h.

En 7-stegad S tronic-växellåda förmedlar kraften från den välljudande 2.5 TFSI-motorn vidare till quattro permanent fyrhjulsdrift.

Aluminiumfälgarna på Audi RS Q3 concept har storleken 8.5 J x 20. Frontytorna är högglanspolerade medan sidorna är sandblästrade. Däcken är av dimension 255/30 – inte precis typiskt för en SUV, men definitivt för en RS-modell.

Relaterade artiklar