Ny SUV från Ford
Ford har släppt en ny version av sin småbils SUV Kuga eller Cougar som den också heter på vissa marknader. Den stora nyheten är större motoralternativ.
Ford Kuga som kom under 2008 är en trevlig bil för ögat med både ut- och invändigt. Tydliga linjer i motorhuv och längs sidorna ger ett sportigt intryck. De stora skillnaderna när den nya versionen kom är att det finns fler och större motoralternativ att välja på. Testbilen som Conpot provade hade det stora dieselalternativet på 163 hästkrafter och sexväxlad automatlåda. En pigg och trevlig kombination som svarar bra på gaspedalen. Växlingen sker mjukt och fint och accelerationstiden på noll till hundra kilometer i timmen hamnar precis under tio sekunder. Testbilen är fyrhjulsdriven med Haldex-teknik som automatisk fördelar kraften på de fyra hjulen, vilket är en klar fördel att ha när man ger sig ut i lite sämre terräng och är i behov av drift på alla hjulen. Det kan vara allt från att köra i snöoväder till att ge sig ut på sliriga grusvägar när det är blött ute. Själv testade jag bilen på grusvägar som består av en hel del håligheter och kurvor. Bilen agerar mjukt och fint och har inga som helt problem att ta sig fram. Fjädringen fungerar bra och ser till att bilen har bra grepp i underlaget. Ratten är känslig och man behöver inte göra stora rörelser för att få bilen dit man vill.
Man kan välja på tre motoralternativ till Ford Kuga. En bensinmotor som levererar 200 hästkrafter och två dieselalternativ på 140 respektive 163 hästkrafter. Alla modellerna är fyrhjulsdrivna.
Uppbyggnaden av kupén har Ford lyckas med rent stilmässigt. Däremot är vissa knappar och reglage på instrumentpanelen lite utspridda och det blir svårt att överblicka allt. Mellan sätena finns ett stort och djupt förvaringsfack och framför det två mugghållare. Ford har som standard keylessystem vilket innebär att man startar bilen genom knapptryck bara nyckeln finns i bilen. Knappen sitter mitt i instrumentpanelen precis intill varningsblinkersknappen. Tidigare stannade bilen under färd om man tryckte på knappen, vilket var ganska lätt hänt när den satt som den gjorde men så är et inte längre.
Däremot är det lätt att man råkar trycka fel och startar varningsblinkersen istället om man är stressad. Bagageutrymmet är inget märkvärdigt på Kuga, ser ut ungefär som hos konkurrenterna i denna storleksklassen. Med uppfällda baksäten får man in cirka 410 liter och fäller man baksätet får man plats med cirka 1 400 liter i bagaget. Kuga går att få med två olika utrustningsnivåer som kallas Trend och Titanium. Sedan kan man göra diverse tillval till det paketet. Prisskillnaden mellan de båda paketen är 27 000 kronor och då får man bland annat större fälgar, regnsensor och automatisk avbländande backspeglar. Priset för en Ford Kuga med det lilla dieselalternativet och manuell växellåda börjar på 272 800 kronor inklusive moms. Vill man istället ha det stora dieselalternativet så börjar det då på 282 800 kronor istället.
Plus:
Annorlunda design på sätena- snyggt
Brickor till de som sitter i baksätet
Lättkörd
Minus:
El stolar ingår inte i tillvals paket
Manuell gardin till soltaket
Trångt baksäte
Fakta: Ford Kuga TDCI 2,0 AWD Titanium
Motor: En tvåliter turbodieselmotor med dieselpartikelfilter
Max effekt: 120 kW (163 hk) vid 3 750 rpm
Max vridmoment: 340 Nm vid 2 000-3 250 rpm
Transmission: 6-växlad automatlåda
Toppfart:192 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 9,9 sekunder
Förbrukning: 0,68 liter per mil (enl. Ford) på blandad körning
Bränsletank: 66 liter
Yttre vändradie: 5,75 meter
Markfrigång: 188 millimeter
Mått: längd 444,3 cm, bredd 184,2 cm, höjd 171 cm, hjulbas 269 cm
Vikt: tjänstevikt 1672 kilo, totalvikt 2160 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 1340 kilo
Pris på testbilen: 421 900 kronor inklusive moms
Några begagnade exempel med liknande utrustning. Källa www.blocket.se
Priserna är inklusive moms.
Modell Årsmodell Mil Pris (kr)
Ford Kuga Trend TDCI 2009 4 200 198 000
Ford Kuga Titanium TDCI 2008 5 200 189 000
Ford Kuga Titanium AWD TDCI 2009 6 100 229 000